• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6
وعده ها و خبرهای معاون اقتصادی استاندار بوشهر در نشست خبری:

از تاکسی هوایی در استان تا اشتغال ۳۰ هزار بوشهری

  • کد خبر : 15285
  • 21 دی 1401 - 13:15
سرعت تورم را کند کردیم/ تعاونی های مرزنشینان احیا می شوند/ درباره جام جهانی، استان کم کاری نکرد/ 84 واحد راکد بوشهر برگشته اند

آوای بوشهر: نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با خبرها و وعده هایی همراه بود.

به گزارش آوای بوشهر؛ در این نشست که شماری از مدیر کل دستگاههای اقتصادی استان هم حضور داشتند، علی باستین در سخنانی از ارتقا و بهبود برخی شاخص های اقتصادی استان طی یکسال اخیر سخن گفت و سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داده شد.

افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در بوشهر

باستین با بیان اینکه شاهد تغییرات خوبی در بازار کار استان بوده ایم، افزود: براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری استان بوشهر از ۱۰٫۵ درصد در شروع این دولت به ۷٫۵ درصد در پاییز امسال رسیده ایم، این درحالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور ۸٫۵ درصد است و ما یک درصد از آمار کشوری نرخ بیکاری کمتری داریم.

وی با بیان اینکه تعهد اشتغال استان در سال گذشته ۱۵ هزار نفر بود که به ۱۶ هزار اشتغال دست یافتیم، تصریح کرد: امسال نیز تعهد اشتغال استان بوشهر قریب ۲۱ هزارنفر بوده که تاکنون تعهد ۲۳ هزار نفر تحقق پیدا کرده؛ یعنی ۱۰۸ درصد شد. البته با تاکید استاندار و چشم اندازی که در زمینه سایت های پرورش میگو داریم، تا پایان سال آمار اشتغال استان به ۳۰ هزار نفر می رسد.

به گفته باستین، آمار شاغلین در سامانه رصد ثبت می شود و بررسی های وزارت کار نشان داده بوشهر کمترین انحراف را در ثبت این آمار در کشور دارد.

سرعت تورم را کند کردیم

معاون اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه نرخ تورم در بوشهر نسبت به بقیه استان‌ها در شرایط بهتری است، گفت: طبق گزارش مرکز آمار نرخ رشد تورم آذرماه امسال به نسبت ماه قبل در کشور ۱٫۹ درصد بوده و در استان بوشهر ۱٫۱ درصد، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه که از آذر پارسال تا امسال می شود هم در کشور ۴۸ درصد و بوشهر ۴۰ درصد ثبت شده که نشان می دهد با اقدامات تننظیم بازار، سرعت تورم در استان کندتر از کشور شده است.

تعاونی های مرزنشینان احیا می شوند

وی با بیان اینکه مجوزهای جدید و افزایش مشوق ها برای رونق اقتصادی تجارت بوشهر در دستور کار است، گفت: احیا تعاونی‌های راکد مرزنشنیان در دستور کار مدیریت استان بوده که اکنون ۲۲ تعاونی از ۲۰ تعاونی بروز رسانی و برخی نیز فعال شده و طی این مدت ۲۴۰۰ تن شکر و ۱۷۰۰ تن برنج وارد و توزیع کرده اند، ضمن اینکه پیگیر اصلاح عمق مرزنشینی در هیات دولت از ۳۰ به ۸۰ کیلومتر هستیم تا تعاونی های مرکز شهرستان ها مثل بوشهر فعال شده و اعضا از فعالیت شان برخوردار شوند.

باستین ادامه داد: پیگیری برای برقراری سفر جدید لنج های تجاری و اختصاص ۸۰ درصد سوخت شناورهای گردشگری با نرخ یارانه ای که سالها زمین مانده بود و پیگیری برای برگشت تخفیف های بازرگانی بندر بوشهر که قول های در سفر دوم دولت برای آن داده شده از دیگر برنامه های استان بوده است.

اشتغال حدود ۱۱ نفر در طرح های پرورش میگو

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه ۱۵۰۰ هکتار اراضی جدید به ظرفیت پرورش میگو و ماهی در استان اضافه شده، گفت: با افتتاح طرح‌های جدید پرورش میگو، ۱۱ هزار شغل دیگر تا سال آینده ایجاد می‌شود.

چرا جام جهانی دستاوردی برای بوشهر نداشت؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با وجود بهسازی ترمینال مسافرت دریایی بوشهر و سایر وعده ها، بوشهر از همجواری با جام جهانی قطر دستاوردی نداشت؟ گفت: استان در این خصوص هیچگونه کم کاری نداشت و حدود یکسال هماهنگی، رفت و آمد و فعالیت های زیادی شد و چند کشتی کروز هم آماده جابجایی مسافر از بوشهر به دوحه قطر بودند، ولی یک ماه قبل از جام جهانی کشور قطر اعلام کرد فقط در ساحل اجازه توقف کشتی هایی می دهد که کاربری هتل و اسکان گردشگران داشته باشند. از این رو تدابیر دولت قطر محدودکننده بود و برنانمه های استان اتفاق نیفتاد.

فعالیت تاکسی هوایی در بوشهر

باستین همچنین از ثبت ایرلاین اختصاصی بوشهر به نام لیان ایر خبر داد و گفت: سرمایه گذار این بخش قرار است بزودی در قالب ایرتاکسی یا تاکسی هوایی در مسیرهای کوتاه ۲۵ نفره فعالیتش را شروع کند. همچنین اولین هواپیمای تفریحی استان در آینده نزدیک فعالیتش را آغاز می کند.

تشکیل قرارگاه تامین مالی در بوشهر

باستین درخصوص اینکه تسهیلات بانکی بوشهر از میانگین کشوری بسیار پایین تر است و گفته می شود بانک ها بخشی از سپرده های خود را به استان های دیگر با درصد بالاتر انتقال می دهند، گفت: این ایراد را قبول دارم، اما طی یکسال گذشته میزان تسهیلات بانکی استان ۲۰ درصد رشد داشته است و به ۵۴ درصد رسیده است. اما این درصدکافی نیست و انتظار ما از بانک‌های استان بیشتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر اظهارکرد: بزودی قرارگاه تامین مالی طرح‌های اقتصادی و عمرانی در استان بوشهر با حضور بانک ها و دستگاههای مرتبط تشکیل می شود و قصد داریم منابع بانکی را به سمت حوزه تولید و اشتغال سوق دهیم.

منطقه آزاد آماده جذب سرمایه گذار

وی درباره سوالی پیرامون روند کند منطقه آزاد بوشهر با گذشت یکسال از تصویب آن گفت: یکی از موانع پیش روی منطقه آزاد این بود که اساسنامه اش باید به تایید هیات دولت می رسید که اخیرا عملی شده، در مرحله بعد طرح جامع آن تدوین می شود و اکنون هم سایت صنعتی منطقه آزاد که همان منطقه ویژه اقتصادی می باشد آماده جذب سرمایه گذر است.

سرمایه گذاری در آزادراه بوشهر- شیراز

باستین با اشاره به اینکه برای جذب آزادراه بوشهر- شیراز پیگیری های متعددی از سوی استانداران و نمایندگان دو استان صورت گرفته ادامه داد: این هفته در نشستی در مجلس سهم پتروشیمی ها و بخش های دیگر در تامین مالی این پروژه مشخص شده و انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد اجرای این پروژه باشیم.

به رتبه آخر بوشهر در فضای کسب و کار نقد داریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون رتبه آخر بوشهر از نظر مساعد بودن فضای کسب و کار در گزارش های فصلی اتاق بازرگانی گفت: ما به مولفه های این نظرسنجی ها ایرادات زیادی داریم، ضمن اینکه بررسی ها نشان می دهد از ۵۶ نفری که در استان جامعه آماری این نظرسنجی بوده اند، فقط یک نفر مرتبط با تولید بوده که نتایج را از واقعیت دور می کند. درخواست اصلاح برخی مولفه ای این پایش را داده ایم تا به واقعیت نزدیک تر شود.

۸۴ واحد راکد بوشهر برگشته اند

باستین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد اظهار کرد: ۱۱ درصد واحدهای صنعتی استان راکد هستند که پایین ترین آمار در کشور داریم.

به گفته وی، ۲۹۰ واحد تولیدی راکد در استان داشته ایم که طی یکسال اخیر با برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید ۸۴ واحد به چرخه تولیدی برگشته اند یا افزایش ظرفیت داده اند. 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.