• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

اعتبار پروژه های مهم بوشهر در بودجه ۱۴۰۱؛ از راه‌آهن تا سدها +جدول

  • کد خبر : 14732
  • 23 آذر 1400 - 14:17
مهمترین و اولین سند تصمیم گیری دولت سیزدهم در قالب بودجه 1401 از سوی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد. در گفتگو با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به جزییات ردیف های خاص استان برای سال آینده پرداخته شده است.

مهمترین و اولین سند تصمیم گیری دولت سیزدهم در قالب بودجه ۱۴۰۱ روز یکشنبه از سوی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد.

به گزارش آوای بوشهر؛ هرچند دولت سعی کرده در سال آینده وضعیت بودجه‌ های استانی از جمله ردیف های مرتبط با بوشهر را بهتر کند، اما مهتر از آن میزان تخصیص و به عبارت ساده تر نقد شدن این تعهدات است.

بیشترین و کمترین افزایش بودجه

در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱، بیشترین رشد اعتباری خاص پروژه های استان بوشهر به ترتیب برای پروژه بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا بوشهر (۲۰ به ۶۳٫۵ میلیارد تومان) و سپس سد دالکی (۹۰ به ۱۳۶ میلیارد تومان) بوده است.

ردیف هایی مانند کریدور جاده ای جنوب کشور که بخشی از آن محورهای استان بوشهر است نیز رشد ۷۵ درصدی اعتبار (۲۷۰ به ۴۷۴ میلیاردتومان) در لایحه دولت تجربه کرده است.

پروژه مهم اتصال بوشهر به خط ریلی نیز نسبت به سالجاری تنها ۲۵ میلیارد تومان رشد اعتباری داشته (۱۲۵ میلیاردتومان) که حتی در صورت تخصیص کامل، کفاف تکمیل ده کیلومتر آن را هم نمی دهد، هرچند برنامه اصلی دولت سیزدهم برای این پروژه از طریق تهاتر نفت با پیمانکاران آن اعلام شده که اگر سال آینده اجرایی شود، وعده داده شده شاهد جهش قابل توجه در قطعات این پروژه از سمت بوشهر و فارس باشیم.

پروژه هایی که جاماندند

علاوه بر این، برخی پروژه ها مهم که پیش تر مسئولان اجرایی یا نمایندگان استان وعده ردیف دار شدن در بودجه سال آینده را می دانند، در لایحه پیشنهادی دولت ردپایی از آنها نیست.

از جمله بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه، بیمارستان سوختگی بوشهر، تکمیل بیمارستان جایگزین ۱۷ شهریور برازجان، اجرای شبکه فاضلاب شهرهای عالیشهر و چغادک و توسعه بنادر نخل تقی، گناوه و دیلم که اعتبار آنها باید از ردیف های ملی و مشترک با سایر استان ها دنبال شود که به هنر مدیران استانی و چانه زنی نمایندگان مجلس بستگی دارد.

لایحه بودجه سال آینده به روایت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: با رویکرد جدید دولت در تدوین لایحه بودجه مبنی بر تغییر ریل اقتصادی کشور، فرآیند تدوین لایحه بودجه سال آینده بدون کسری و با محوریت رفع مسائل اقتصادی کشور و اولویت دهی به مشکلات معیشتی مردم و بهبود وضعیت کسب و کار و افزایش درآمد خانوارمورد توجه دولت قرار گرفت.

علی درویشی درباره شرایط استان بوشهر در لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: در مجموع اعتبارات عمرانی استان بوشهر با ۱٫۲ درصد رشد از ۱۸۵۰ میلیارد تومان به ۲٫۲۷۵ میلیارد تومان در لایحه افزایش یافت.

درویشی افزود: با سفر رئیس جمهور به استان بوشهر در مهرماه سال جاری و انعکاس خواسته های مردم و پیگیری های انجام شده توسط استان، اعتبار متفاوتی برای طرح های عمرانی از جمله راه آهن شیراز بوشهر منظور شد. همچنین در راستای تقویت مناطق محروم چند پروژه مهم در استان مجوزهای ماده ۲۳ آن توسط دستگاه های ملی اخذ گردیده (جهت ایجاد ردیف مستقل در بودجه) که مراحل انجام آن در سال آتی با سرعت بیشتری از سر گرفته می شود، از جمله مطالعه و احداث بندر تجاری بوالخیر تنگستان، مطالعه و احداث سد دالکی دشتستان، تامین منابع مالی خارجی (فاینانس) با توجه به اینکه برخی از مصوبات سفر رئیس جمهور منابع اعتباری آن فاینانس بوده در تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ سقف فاینانس را ۲۶ میلیارد یورو در کشور برآورد شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل نفت خام مازاد به قیر رایگان در کشور تعلق می گیرد که سهم استان در آن قابل توجه است.

منبع: خلیج فارس

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.