• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

بررسی علل و عوامل افزایش خشونت های خانوادگی و اجتماعی از دیدگاه روانشناسی(۱)

  • کد خبر : 13986
  • 07 تیر 1400 - 10:54
دکتر عمرایی : یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن بروز و زمینه های خشونت و پرخاشگری در خانواده می شود، نداشتن مهارت های ارتباطی سالم بین اعضای خانواده می باشد

استاد آکادمی بین المللی ان ال .پی (NLP) و کوچینگ گفت : یکی از معیارهای پیشرفت هر جامعه در عصر حاضر ، توجه به سلامت روانی و اجتماعی افراد جامعه است ، لذا یکی از عواملی که می‌تواند این سلامت را تهدید کند، افزایش خشونت‌های کلامی و رفتاری در خانواده و جامعه است .

دکتر رضا عمرایی در گفتگو با آوای بوشهر در رابطه با افزایش خشونت در جامعه اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن بروز و زمینه های خشونت و پرخاشگری در خانواده می شود، نداشتن مهارت های ارتباطی سالم بین اعضای خانواده می باشد که این امر موضوع بسیار مهمی می باشد. که متاسفانه امروز کمتر افراد و خانواده ها به این مهارت های ارتباطی توجه می کنند . به عنوان نمونه چگونه آنچه را که می‌خواهند به صورت شفاف با دیگران بیان کنند و آنچه را که باید بشنوند به صورت روشن دریافت کنند .لذا درک درست و شناخت دقیق در ارتباطات می تواند نقش موثری در کاهش خشونت و پرخاشگری ها در بین خانواده‌ها و جامعه داشته باشد . بنابراین نداشتن مهارت های ارتباطی درست و عدم آگاهی در این زمینه باعث افزایش سوء تفاهم و دیده نشدن و عدم درک درست از نیازهای همدیگر می شود که این عوامل می تواند به افزایش رفتارهای خشونت آمیز منجر شود.

این استاد دانشگاه افزود : یکی دیگر از عوامل افزایش خشونت های خانوادگی وجود مسائل فرهنگی و تربیتی نادرست بین افراد می باشد . به عنوان نمونه رواج روحیه مردسالاری یا زن سالاری در خانواده ها می تواند در ایجاد بروز خشونت در خانواده ها موثر باشد . این باورهای غلط آنقدر قوی هستند که می توانند کل رفتار های انسان ها را تحت تاثیر خودشان قرار دهند و زمینه را برای رفتار های غیر معقول در خانواده فراهم کند و به افزایش رفتارهای خشونت آمیز منجر شود‌

وی افزود : نارضایتی و اختلاف بین اعضا خانواده می‌تواند باعث شکل گیری رفتارهای خشونت آمیز شود . زمانی که ناکامی های عاطفی و جنسی در خانواده ها شکل بگیرد و افزایش پیدا کند ، خود این عامل ، می‌تواند بستری مناسب برای افزایش رفتارهای پرخاشگرانه شود.

دکتر عمرایی گفت : اگر در جامعه ای توهین کردن و اهانت کردن و خشونت های فیزیکی و کلامی به امری عادی در بین افراد تبدیل شود و جزء ارزش‌های آنها محسوب شود ، این رفتارها به مرور جزء شخصیت آنها شده و زمینه بروز رفتارهای خشونت آمیز و یادگیری غلط این رفتارها در بین افراد می شود . اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی پرخاشگری را امری آموختنی می دانند ، بنابراین اگر در جامعه ای خشونت زیاد باشد، این رفتارهای غلط و پرخاشگرانه را مخصوصا کودکان و نوجوانان از دیگران الگو برداری می کنند و خشونت و پرخاشگری رااز دیگران یاد می گیرند .

وی اظهار داشت : برای مطالعه دقیق خشونت باید از حوزه های مختلف فرهنگی، روانشناختی ، جامعه شناختی و حقوقی به آن نگاه کرد ‌. اگر از دیدگاه نظریه یادگیری ، مسئله خشونت را نگاه کنیم ، می توانیم بگوییم که رفتار کنونی یک فرد نتیجه رفتارهای تقویت کننده گذشته می باشد . انسان در هر موقعیتی رفتارهای جدیدی را می آموزد و اگر این رفتارها مورد تشویق قرار بگیرند ، مجدداً تکرار می ‌شوند و بعد‌ها به صورت عادت در می آیند ، در همین راستا یکی از از صاحب نظران روانشناسی به نام باندورا پرخاشگری را امری کاملاً تقلیدی و قابل یادگیری می‌داند و ذاتی بودن پرخاشگری در بین افراد را رد می نماید . به نظر او پرخاشگری در بین افراد خانواده و جامعه می تواند به عنوان الگویی برای یادگیری فرزندان باشد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت : طبق نظریه ویرجینیا ستیر بنیانگذار سیستم و خانواده درمانگر ، خشونت در خانواده های گسسته و از هم گسیخته و خانواده هایی که ترس در بین آنها حاکم است ، بیشتر دیده می شود . بنابراین از آنجایی که آموزش مهارت های ارتباطی و کلامی می تواند در کاهش خشونت در بین خانواده ها و جامعه نقش بسیار مهمی داشته باشد، رشته های ان . ال . پی ، تاکید بسیار زیادی بر ارتباطات سالم در درون خانواده دارند و دوره های زیادی را به یادگیری این مهارت های ارتباطی اختصاص داده اند. به عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که در ان. ال . پی تدریس می شود ، زبان صلح است که به دانش پژوهان آموزش داده می شود که در ارتباطات بین فردی به کدام یک از مسائل و نیازهای دیگران توجه کنند که زمینه برای بروز و افزایش خشونت فراهم نشود و یا اینکه برای درک بهتر دیگران به چه مسائلی باید در ارتباطات توجه بیشتری شود و برای پیشگیری از سوء تفاهم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی ، چگونه بتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و آنها را درک کنیم تا بتوانیم با صلح و دوستی با دیگران رابطه داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم زمینه‌ها و بسترهای افزایش پرخاشگری را در جامعه و خانواده ها کاهش دهیم .

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=13986

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.