• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

برسی مسائل و مشکلات خانوادگی از نظر روانشناسی و ان . ال . پی(۲)

  • کد خبر : 14000
  • 08 تیر 1400 - 16:12
پروفسورعمرایی : دو فاکتور بسیار مهم که برای موفقیت و سلامتی انسان ها لازم و ضروری است اعتماد به نفس و عزت نفس می باشد.

پروفسورعمرایی روان شناس و رئیس انجمن ان ال پی و کوچینگ:

امروزه رشد روز افزون زندگی شهری و پیشرفت های تکنولوژی موجب شده است که اعضای خانواده تحت  تاثیرشرایط موجود قرار بگیرند ، به خصوص در خانواده هایی که مسائل و مشکلات اقتصادی دارند. این معضل اجتماعی و تربیتی برای خانواده هایی که مادران مجبور هستند به خاطر مشکلات اقتصادی  چند ساعتی از روز را برای کار از خانه خارج شوند و فرزندان خود را تنها بگذارند بیشتر است. از طرف دیگر ، افزایش گرایش به فضای مجازی برای کودکان در سنین پایین باعث شده است که فاصله ی کودکان با عواطف و محبت های خانواده کمتر بشود و باورهای غیر اخلاقی و غیرعرفی در آن ها افزایش پیدا کند .

خانواده پایه گذار و نقش بسیار مهمی در سرنوشت فرزندان و در نهایت جامعه را دارد و به این علت است، که خط مشی زندگی و آینده ، چارچوب های اخلاقی و سلامتی روان و روابط بین فردی، در خانواده پایه گذاری می شود . بنابراین اگر در خانواده ای نا بسامانی های اقتصادی و عاطفی وجود داشته باشد و خانواده  از مسیر اصلی خود، که همان تربیت درست  فرزندان می باشد دور شوند ، دشواری هایی در مسیر تربیت فرزندان  به وجود می آورد که این معضلات و مشکلات متاسفانه برای تمام دوران زندگی تاثیرات خود را روی فرزندان  خواهند گذاشت .

 یکی از بزرگترین مشکلات کودکان ونوجوانان، محرومیت های عاطفی است که به خاطر روابط تیره  بین پدر و مادر، مشکلات اقتصادی و… ایجاد می شود . لازم به ذکر است که بدانیم محرومیت های عاطفی در خانواده های پر جمعیت بیشتر دیده می شود . خانواده به عنوان اساسی ترین و بنیادی ترین نهاد های اجتماعی است که نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان  و در نهایت سلامتی جامعه دارد و متاسفانه وقتی خانواده ها از آگاهی کمتری نسبت به تربیت فرزندان برخوردار هستند ، این معضل می تواند چندین برابر بیشتر باشد.

پروفسور عمرایی همچنان در گفتگو با آوای بوشهر گفت: رفتارهای خشونت آمیز بین والدین که می تواند علل و عوامل متعددی داشته باشد یکی دیگر از نگرانی هایی است که در سطح جامعه برای محرومیت عاطفی فرزندان وجود دارد ، والدینی که خود قربانی خشونت بوده اند ، نمی توانند والدین بامحبتی باشند و بتوانند نقش حمایت گری را نسبت به فرزندان خود داشته باشند . حال وقتی که فرزندان از محرومیت های عاطفی ، محبت و توجه والدین احساس رضایت نکنند معمولا دست به انتقام گرفتن از والدین می زنند و این خود وارد یک چرخه معیبوب می شود  که مشکلات، معضلات و خشونت را بیشترمی نماید .

قطعا از هم گسیختگی در خانواده هایی که مشکل دارند می تواند تاثیر ژرفی در زندگی اعضای آن بگذارد و باعث کج روی هایی در رفتار کودکان بشود که این خود نهایتا  می تواند به انحرافات رفتاری و ارتکاب به جرم را منجر شود و حتی دیده شده است که کودکان مدرسه و تحصیل خود را رها می کنند و از منزل فرار می نمایند .

پروفسور عمرایی همچنین افزودند: از بعد خانواده درمانی می توان خانواده ها را به دو شاخه خانواده بالنده و خانواده آشفته تقسیم نمود. که هر یک از این خانواده ها خصوصیات خاص خود را دارند که به نمونه هایی از آن می پردازم.

درخانواده های بالنده معمولا ارزش گذاری بین خانواده ها تقسیم شده است ، مهر و محبت بین اعضای خانواده وجود دارد ، توجه به فرزندان در حد معمول و معقول می باشد و در این خانواده ها همه سعی می کنند که اهداف مشترکی داشته باشند و در راستای این هدف مشترک در کنار هم قرار بگیرند و همدیگر را حمایت نمایند، در راستای خود شکوفایی افراد و اعضای خانواده همه تلاش می کنند و درنهایت مورد حمایت یکدیگر قرار می گیرند و این خود باعث دلگرمی، عشق، احساس مسئولیت، ایجاد فضایی امن شده و توجه به نیازهای همدیگررا بیشتر می کند.

اما در خانواده های آشفته ، نوع تربیت کاملا برعکس است و متاسفانه توجه و محبت بین اعضای خانواده وجود ندارد ، اقتدار در این خانواده ها به صورت مساوی بین اعضای خانواده تقسیم نشده است ،

نا بسامانی های تربیتی  بسیار بارز و قابل رویت می باشد و معمولا عدم آگاهی و عدم پذیرش مسئولیت و تعهد دربین اعضای خانواده نیز وجود  دارد ، رشد ، ارتقاء و خود شکوفایی وجود ندارد  و در این خانواده ها معمولا یک نفر تصمیم گیرنده بوده و بقیه اعضای خانواده مجبور به  تبعیت از او می باشند و درچنین فضایی قطعا در بین اعضا خانواده صداقت وجود ندارد و اعضای خانواده دچار ترس و اضطراب می باشند  که همه ی این فاکتورها باعث می شود که  این خانوادهها از هم گسیخته شوند، عشق، اتحاد، دل بستگی، تعهد از بین برود و مشکلات ژرفی را  در اعضای خانواده خود بر جای بگذارند .

پروفسور عمرایی بیان نمودند: آکرمن بعنوان خانواده درمانگر ، خانواده را به عنوان  واحدی اجتماعی ، عاطفی ، کانون رشد و توجه و تکامل و همچنین مرکز پاتولوژی معرفی می کند که انسان ها هویت اولیه خود  را از طریق خانواده مبدا احراز می کنند . حال اگر کودکان در دوران شکل گیری شخصیت خود دچار اختلال هویت و یا الگو برداری های غلط ، شکل گیری باور های نادرست ، تثبیت و یا الگو برداری  رفتار هایی که ضد ارزش در جامعه باشند در آن ها شکل بگیرد، قطعا تاثیرات این روند تربیتی معیوب ، نتایج بسیار منفی در فرد ، خانواده و جامعه خواهد داشت و فرد در آینده با بحران های بسیار زیادی روبه رو خواهد شد بنابراین در حوزه ان ال پی و کوچینگ  به افراد توصیه می شود قبل از ازدواج اطلاعاتی در باره نوع  تربیت فرزندان ، روابط زناشویی ، ارتباطات کلامی و غیرکلامی، احساس مسئولیت، مهارتهای زندگی آموزش ببینند تا با شناخت و بالا بردن آگاهی در سطح جامعه فرزندانی  را با باور ها و ارزش های  مستحکمی تربیت نموده و تحویل جامعه بدهند.

پروفسورعمرایی رییس انجمن ان ال پی و کوچینگ گفتند: دو فاکتور بسیار مهم که برای موفقیت و سلامتی انسان ها لازم و ضروری است اعتماد به نفس و عزت نفس می باشد حال اگر این دو فاکتور در دوران کودکی بخصوص در هفت سال اول زندگی درست و به صورت اصولی پایه گذاری نشود، این کودکان به لحاظ شخصیتی دچار تزلزل می شوند و می توانند مشکلات بسیار زیادی را درآینده داشته باشند.

 این فاکتورها زیربنای شخصیت افراد بوده و زمینه را برای رشد هویت، شناخت از خود، آگاهی، تعهد، بینش، مسئولیت پذیری، هدفگزاری، موفقیت، داشتن رسالت و ارزشهای والای فردی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد می نماید.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14000

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.