• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

تاثیر تربیت خانوادگی بر کاهش بزهکاری در جامعه و تاثیر آن بر سلامتی خانواده(۳)

  • کد خبر : 14002
  • 12 تیر 1400 - 12:18
پروفسور عمرایی : باید دقت داشت که در دوران شکل گیری شخصیت، فرزندان باید الگوهای رفتاری مناسبی داشته باشند که اگر این الگو ها خوب شکل نگیرد فرزندان به سمت رفتارها و گرایش های بزهکارانه سوق داده خواهند شد.

پروفسوررضا عمرایی رییس انجمن ان ال پی و کوچینگ گفت: قبل از شروع اجازه دهید تعریفی از بزهکاری داشته باشیم: هر رفتاری در جامعه که مغایر با قوانین اجتماعی باشد را بزهکاری می گویند در واقع وقتی بزهکاری صورت می گیرد آن فرد تحت تعقیب قوانین اجتماعی قرار می گیرد، با بیانی دیگر بزهکاری را یک نوع رفتار ضد اجتماعی می گویند. چند مثال از رفتارهایی که آنها را در گروه رفتارهای بزهکاری می توان طبقه بندی نمود:

برهم زدن نظم اجتماعی ، مداخله کردن در حق و حقوق دیگران ، سرقت ، فحشا ، اذیت و آزار دیگران ، فروش مواد مخدر، این جرایم می‌توانند رفتار های بزهکارانه باشند .

البته بزه واژه ای است که برای جرم هایی که کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند کاربرد دارد و اگر بزرگسالان همین رفتار ها را انجام دهند از واژه جرم برای آنها استفاده می شود .

پروفسورعمرایی در گفتگو با آوای بوشهر گفتند: بررسی اینکه چرا کودکان و نوجوانان دچار رفتارهای بزه می شوند بسیار پیچیده و قابل تامل است. این امربه فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد ، بعنوان مثال، حدودا پانزده الی شانزده سال بعد از اتمام جنگ دوم جهانی دراروپا روان‌شناسان و جامعه شناسان متوجه بالا رفتن بزهکاری در سطح جامعه شدند و این امر باعث تعجب آنها شده بود، بالاخره بعد از تحقیقات زیادی متوجه شدند که علت بالا رفتن آمار بزهکاری به جنگ دوم جهانی مربوط می شود.

حال چرا این کودکان بعد از گذشت چندین سال از جنگ دچار بزهکاری شده بودند دلیل این موضوع استرسی بود که مادران باردار در زمان جنگ بخاطر ترس از بمباران و یا ترس از مرگ دچار آن شده بودند، ترس مادران باردار باعث شده بود که هورمون های داخلی آنها بهم بریزد و بچه های آنها درسنین نوجوانی دچار رفتارهای بزه بشوند. بنابراین رفتارهای بزهکارانه درکودکان باید دقیق مورد مطالعه قرار بگیرد وعلل و عوامل رفتارهای بزهکارانه شناسایی شوند.

پروفسورعمرایی همچنان گفت : در دهه های اخیر توسط محققان در رشته های گوناگون علوم رفتاری تحقیقات زیادی در رابطه با علل و عوامل بزهکاری صورت گرفته است که خوشبختانه علل وعوامل متعددی را شناسایی کردند .

در تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی صورت گرفته بررسی های آماری نشان می دهد که ۸۸ درصد کودکانی که مرتکب جرم شده اند در خانواده های گسسته و آشفته تربیت شده اند. در واقع خانواده ی مبدا، خانواده ای که این کودکان درآن بستر تربیت شده بودند، دچار نابسامانی و شیرازه ی آن‌ها از هم گسسته بود. بنابر این همانطور که ملاحظه می فرمایید علل و عوامل بوجود آورنده رفتار های بزهکاری در نوجوانان و جوانان بسیار متنوع است و باید دقیق مورد مطالعه قرار بگیرد. در کل می‌توانیم بگوییم که بزهکاری نتیجه ی ویژگی های شخصیتی، اجتماعی، تربیتی، عاطفی و خانوادگی است.

پروفسور رضا عمرایی اظهار داشت: در کل باید عرض نمایم، بزهکاران باید نسبت به شرایط محیطی آنها مورد مطالعه قراربگیرند. زیرا تمام این عوامل به صورت فاکتورهای بهم پیوسته باعث بروز رفتارهای بزهکارانه می شود. اما اینکه کدام یک از این عوامل تاثیرات بیشتری در رفتارهای بزهکارانه کودکان دارند واقعا کار پیچیده ای است اما آنچه که قابل تامل است و باید مورد بررسی قرار بگیرد نقش خانواده و تربیت نوجوانان در رفتارهای بزهکارانه می باشد.

تحقیقاتی که روی خانواده های کودکان بزهکار شده است نشان می دهد که معمولا خانواده های این کودکان افرادی غیرمسئول، بی توجه نسبت به ترببت کودکان وآینده ی کودکان خود بوده و بی شک خانواده که اولین و بنیادی ترین پایه گذار شخصیت هر فردی در جامعه هست نقش بسیارمهمی درتعیین سرنوشت کودکان خود خواهد داشت .

رییس انجمن ان ال پی و کوچینگ گفتند: ببینید کودکان تحت تاثیررفتار، عقاید ، افکار، باورها و ارزش های خانواده قرار می گیرند و از آنها الگوبرداری می نمایند حال اگرمسئولیت پذیری و تعهد نسبت به ترببت کودکان درخانواده کم باشد کودکان از مسیر اصلی رشد و تکامل خود دور می شوند و باعث کمبود ها و کاستی هایی در روند رشد و تکامل خود خواهند شد که همین کمبود ها آنها را به سمت بزهکاری سوق می دهد. البته در مقایسه با اعضای دیگر خانواده معمولا مادران، بیشترین نقش را دراصلاح و یا فساد فرزندان خود به عهده دارند، مادر می‌تواند با مهر و محبت و عاطفه ی خود تاثیر بسیار زیادی در ثبات شخصیتی کودکان خود داشته باشد. در واقع شکل گیری شخصیت کودک اول در دامان مادر شروع می‌شود. نقش مادر نه بعد از تولد حتی قبل از تولد و بعد ازانعقاد نطفه شروع می‌شود .

از عوامل دیگری که می‌توانند در بزهکاری نوجوانان نقش موثری داشته باشند اختلافات مشاجرات و خشونت های بین والدین است، که کودکان مستقیما تحت تاثیر این اختلافات قرارمی‌گیرند وبا الگو برداری از رفتارهای پدرومادر شخصیت آنها شکل می‌گیرد.

پروفسورعمرایی اضافه نمودند: یکی دیگر از عوامل بزهکاری، تبعیض در بین کودکان است. اگر به کودکی در خانواده کمتر توجه بشود و یا مورد نفرت و بد بینی خانواده قرار بگیرد این کودک با محرومیت های عاطفی در آینده به سمت بزهکاری سوق داده می‌شود . همه کودکان بخصوص در سال های اول زندگی از حساسیت های بسیار زیاد روحی و روانی برخوردار هستند و هر رفتار سرد و بی توجهی به این کودکان تاثیرات منفی در روند رشد و تکامل آن ها خواهد داشت، بنابراین توصیه روانشناسان همیشه این است که پدر و مادر به بچه ها توجه زیادی داشته باشند ومهر و محبت شان را به همه کودکانشان ابراز نمایند و با رفتارخود نشان دهند که بین کودکان تبعیض قائل نمی شوند.

باید دقت داشت که در دوران شکل گیری شخصیت، فرزندان باید الگوهای رفتاری مناسبی داشته باشند که اگر این الگو ها خوب شکل نگیرد فرزندان به سمت رفتارها و گرایش های بزهکارانه سوق داده خواهند شد.

متاسفانه از عوامل دیگری که می تواند در رفتارهای بزهکارانه ی کودکان نقش داشته باشد، مسائل ومشکلات اقتصادی است. تاثیر فقر و مشکلات اقتصادی در وقوع جرایم بر کسی پوشیده نیست، بخصوص زمانی که در جامعه ای که دو قشر ثروتمند و فقیر وجود داشته باشد و این اختلاف طبقاتی را بتوان به وضوح دید، که این مسئله می‌تواند یکی ازعوامل مهم در رفتارهای بزهکارانه در جامعه باشد.

بعد از نقش پدر و مادر نقش معلمین و مربیان کودکان در بزهکاری بسیار مهم است که باید مورد مطالعه قرار بگیرد که فعلا از بحث ما خارج است.

پروفسورعمرایی روانشناس و پرزیدنت رشته ان ال پی و کوچینگ در خاتمه گفتند: خبر خوب این است که بعنوان روانشناس و پرزیدنت رشته ان ال پی و کوچینگ و تجربیاتی که در طی سالهای مدید، در زمینه تدریس و درمان در اروپا داشتم می توانم بگویم که اگر بخواهیم مشکلات را در جامعه حل نماییم، رشته ان ال پی راهکارهای عملی بسیارموثرو ساده ای را پیشنهاد می دهد که در تحقق بخشیدن آرمانها و رسالت بما کمک می نماید، هم در حوزه تربیت و هم برای درمان و حتی بزرگسالانی که دچاراین معضلات شده باشند می توانند در یک جلسه بصورت باور نکردنی برنامه های ذهنی خود را تغییر دهند. امیدوارم و آرزو دارم مسئولین بیشتر با این رشته آشنایی پیدا نمایند و تاثیرات مهم و عمیق آنرا درک نمایند تا مساعدتی شود که این رشته بصورت رسمی و جزمهارت های زندگی به کودکان آموزش داده شود. به نظر من آموزش مهارت های زندگی، مهارت های کلامی وارتباطات، یادگیری بیان احساسات و درک متقابل دیگران از نکات بسیار ضروری بوده که جای آنها در تدریس در مدارس خالی می باشد.

برای همه شما عزیزان و هموطنانم بهترینها را آرزومندم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14002

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. عالی بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.