• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

توجه ویژه به مقوله فرهنگ سازی و آموزش همگانی از وظایف اصلی کلیه دست اندرکاران نظام سلامت است.

  • کد خبر : 1955
  • 10 دی 1391 - 5:50

آوای جم؛ جانشین امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم در گفتگوی خبرنگار آوای جم عنوان داشت: از آنجایی که اولین جزء از اجزاء نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه((PHC آموزش بهداشت می باشد، توجه ویژه به مقوله فرهنگ سازی و ارائه خدمات آموزش همگانی از وظایف اصلی کلیه دست اندرکاران نظام سلامت از سطوح اولیه تا سطوح بالاتر می باشد.

وی خاطر نشان کرد در راستای توانمندسازی و تقویت بنیه علمی پرسنل بهداشتی درمانی و در برخی از موارد اطلاع رسانی همگانی، طی ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۸ دوره آموزشی اعم از کارگاه مهارت آموزی، همایش و جلسات سخنرانی در مجموعه ستاد بهداشت و درمان شهرستان جم به اجرا درآمده است.

وی همچنین اظهار داشت: اگر چه به دلیل افزایش تعداد خانه های بهداشت تحت پوشش و همچنین افزایش نیروی انسانی دخیل در بحث آموزش، شاهد رشد ۳۰ درصدی این برنامه ها نسبت به ۶ ماهه مشابه در سال گذشته بوده ایم، لکن برنامه ریزی و تلاش پرسنل ذیربط، بایستی در راستای افزایش کیفیت خدمات آموزش همگانی به مردم باشد تا استقبال عمومی از برنامه های موجود افزایش یابد.

آمارهای به دست آمده از واحدهای تابعه نشان می دهد، طی ۶ ماهه نخست سال جاری، تعداد ۲۳۸۸۴ مورد از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت و سایر گروههای هدف واجد شرایط از قبیل دانش آموزان، بیماران، مزدوجین، زنان باردار و شیرده، اصناف، مادران دارای کودک خردسال و .. از طریق حضور در ۱۴۶۸ برنامه آموزشی برگزار شده، مسائل آموزشی مورد نیاز خود در زمینه مسائل بهداشتی مرتبط را فرا گرفته اند که اکثریت برنامه های آموزشی برگزار شده محدود به آموزش در گروههای کوچک بوده و لذا منجر به افزایش کمیت جلسات آموزشی در واحدهای تابعه گردیده است.

گزارشات حاکی از آن است که ۱۴ درصد از برنامه های آموزشی ثبت شده توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی و ۸۶ درصد آنها توسط بهورزان خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشتی بوده است. از مجموع برنامه های آموزشی مراکز بهداشتی درمانی هم، ۱۳ درصد جلسات آموزشی برگزار شده از طریق پزشکان، ۲۲ درصد از طریق ماماها و حدود ۶۵ درصد آنها از طریق کاردانها و کارشناسان بهداشتی تحت پوشش به مرحله اجرا درآمده. همچنین طی ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۳۰۴۹۹ مورد مشاوره فردی و آموزشهای چهره به چهره حسب نیاز مراجعین توسط پرسنل واحدهای محیطی ذیربط انجام گردیده که بیشترین مشاوره های فردی انجام شده به ترتیب در بحث تنظیم خانواده، تغذیه تکمیلی کودکان و در مرحله بعد مراقبتهای دوران بارداری بوده است.

در مجموع ۹۵ درصد آموزشهای چهره به چهره توسط بهورزان خانه های بهداشت و حدود ۵ درصد آن توسط پرسنل مراکز ذیربط به ثبت رسیده است. لذا این شبکه درصدد است، در راستای جلب مشارکت فعال کلیه پرسنل بهداشتی درمانی در ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه فرهنگ سازی و برنامه ریزی جامع تری را از طریق مراکز بهداشتی درمانی یاد شده و با محوریت کلیه اعضای تیم سلامت مراکز در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم بالاخص در بحث بیماریهای مزمن و غیر واگیر به انجام برساند.

همچنین به کارگیری مهارتهای ارتباطی و فنون و متدهای جدید در بحث آموزش از قبیل استفاده از رسانه های تصویری و شیوه های نمایش عملی و از طرفی ضرورت توجه به نیازهای آموزشی هر گروه در حیطه و سطح سواد و معلومات افراد، لازمه اجرای برنامه های آموزشی در شرایط کنونی است که بایستی مورد توجه مجریان امر قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1955

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.