• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9
آموزش و پرورش: اعلام نرخ جدید غیرقانونی است

جیب‌بری مدارس غیرانتفاعی بوشهر

  • کد خبر : 15834
  • 10 خرداد 1402 - 10:42
در شرایطی که از گفته های والدین برمی آید شهریه مدارس برای سال آینده رشد انفجاری داشته، بسیاری از خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی سوق داده‌ می شوند. آنهایی هم که هنوز توان مالی دارند یا از خدمات مدرسه موردنظرشان راضی بوده‌اند، دل به دریا زده و البته با دلخوری برای ثبت‌ نام اقدام می کنند.

اوای بوشهر: بازهم ماه خرداد و موعد ثبت نام ها رسید تا مشتریان مدارس دولتی دل نگرانی های خود مثل سختگیری برای کمک های مالی یا قرار نداشتن در محدوده جغرافیایی مدارس مطرح را داشته باشند، مدارس غیردولتی هم شهریه های چندبرابری اعلام کرده اند که در توان اقتصادی بسیاری از خانواده‌ ها نیست. 

به گزارش اوای بوشهر و به نقل از خلیج فارس؛ شهریه اعلامی برخی مدارس غیرانتفاعی بوشهر افزایش ۶۰ درصدی داشته، هرچند آموزش و پرورش استان می گوید نرخ سال تحصیلی جدید هنوز اعلام نشده است.

یکی از والدین که فرزندش در مقطع متوسطه اول تحصیل می کند، می گوید: در گروه فضای مجازی مدرسه غیرانتفاعی پسرم شهریه علی الحساب سال تحصیلی جدید را ۲۵ میلیون تومان اعلام کرده اند، این درحالیست که پارسال ۱۲ میلیون تومان از ما گرفتند. پیگیری کنید بر چه اساسی اینگونه افزایش می دهند؟

سعید می گوید: شهریه مدرسه دخترم برای کلاس دوازدهم ۳۵ میلیون اعلام شده. واقعاً نمی‌فهمم دقیقاً می‌خواهند در طول سال تحصیلی با بچه‌ها چیکار کنند که برای نه ماه این همه پول می خواهند؟

پدر دانش آموزی هم می گوید: پرداخت چنین رقم‌هایی به‌عنوان شهریه مدارس غیردولتی تقریباً از سر ناچاری است، چون بالاخره پدرومادر‌ها نگران تحصیل بچه‌هایشان هستند. 

در شرایطی که از گفته های والدین برمی آید شهریه مدارس برای سال آینده رشد انفجاری داشته، بسیاری از خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی سوق داده‌ می شوند. آنهایی هم که هنوز توان مالی دارند یا از خدمات مدرسه موردنظرشان راضی بوده‌اند، دل به دریا زده و البته با دلخوری برای ثبت‌ نام اقدام می کنند.

هنوز نرخ رسمی سال تحصیلی جدید اعلام نشده 

همه اینها در حالی است که رییس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش استان بوشهر می گوید: هنوز شهریه‌ها ابلاغ نشده و اگر مبلغی گفته شود غیرقانونی است.

محمدمهدی ملاکی در گفتگو با «خلیج فارس» می گوید: مدارس غیر انتفاعی در حال حاضر تنها می توانند مطابق نرخ پارسال نرخ علی الحساب اعلام کنند تا تکلیف متقاضیان ثبت نام مشخص شود، ولی اعلام قیمت جدید منوط به ثبت اطلاعات مدارس در سامانه و تعیین شهریه از سوی وزارتخانه می باشد.

ملاکی با بیان اینکه شهریه ها تا مرداد نهایی و از طریق سایت مشارکت ها به آدرس mosharekatha.ir در دسترس همگان قرار می گیرد، ادامه داد: شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی پس از ثبت و پایش اولیه اطلاعات در سامانه مشارکت‌ها و با کمک امتیازات کسب شده از جمله دستمزدهای پرداختی، نرخ اجاره‌ بها، حق‌الزحمه معلمان و سایر کارکنان به تفکیک هر مدرسه اعلام خواهد شد. پیش‌بینی شده، در پایان این مراحل هر مدرسه متناسب با شهریه ابلاغی عمل کرده و پوستر شهریه‌ها را در محل ثبت‌نام نصب کند.

وی تصریح مکرد: همچنین قرار است مدارس به‌منظور نظارت بیشتر قرارداد‌های الکترونیکی را از سامانه مشارکت‌ها دریافت کنند و در دو نسخه به امضای خود و اولیای دانش‌آموزان برسانند. شکایت از نرخ شهریه مدارس غیردولتی با این روش توسط اولیا دانش‌آموزان راحت‌تر قابل پیگیری است، چون آن‌ها می‌توانند گزارش تخلفات را در همان سامانه مشارکت‌ها ثبت کرده و منتظر اعلام نتیجه بررسی باشند.

حدود یک سوم دانش آموزان بوشهر در مدارس غیرانتفاعی

به هرحال بسیاری از والدین معتقدند خروجی غیرانتفاعی ها در قبولی کنکور بهتر از مدارس دولتی است و آمارهای سازمان سنجش هم تا حدودی این را نشان می دهد. مهمتر از همه اینکه احترام و نحوه برخورد اولیای مدرسه با والدین هم به‌طور کلی متفاوت است و در آنجا راحت‌تر می‌توانند نسبت به مشکلات اعتراض و حق فرزندشان را مطالبه کنند، اما در مدارس دولتی در پاسخ به مطالبه‌گری والدین برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد. 

البته که خودشان تأیید هم می‌کنند که با وجود پرداخت شهریه‌های گزاف برای مدارس غیرانتفاعی، همه این مدارس از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و اینکه پول ثبت‌نام در مدرسه غیرانتفاعی تامین باشد، یک سوی ماجراست و سوی دیگر آن پیدا کردن مدرسه‌ای است که حتماً شرایط خوبی داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد قریب ۳۰ درصد دانش آموزان استان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند که از متوسط کشوری بالاتر است؛ از این رو شهریه های سال جدید این مدارس بسیاری از خانواده ها را درگیر خود می کند و دارای اهمیت است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.