• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

دریافت همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا خطری ندارد

  • کد خبر : 14432
  • 11 مهر 1400 - 12:39
متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی: براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن فاقد ویروس زنده هستند.

متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن فاقد ویروس زنده هستند.

متخصص آسم و آلرژی: دریافت همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا خطری ندارد

به گزارش آوای بوشهر؛ دکتر افشین شیرکانی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی افراد بالاتر از ۶ ماه می‌توانند سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

این پزشک متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی اضافه کرد: با توجه به رویکرد مختلف کشورها در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، شیوع دقیق آنفلوآنزا در پاییز و زمستان پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست.

وی گفت: واکسن آنفلوآنزای موجود در ایران از نوع سه و چهار ظرفیتی است که هر ۲ فقط بخش کوچکی از پروتئین این ویروس را دارند.

شیرکانی بیان کرد: واکسن‌های کووید ۱۹ موجود در دنیا همگی بدون ویروس زنده  هستند، بنابراین تزریق همزمان این دو واکسن منعی ندارد، زیرا هر کدام با ساز و کارهای ایمونولوژیک مخصوص به خود سبب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شوند و بر اثر هم تاثیر نمی‌گذارند.

وی تاکید کرد: تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان تزریق شود فرد ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.

پزشک متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا و کووید ۱۹ شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، دردهای عضلانی و خستگی است، اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف است و در یک یا دو روز با مصرف استامینوفن از بین می‌روند.

وی یادآورشد: مصرف همزمان دو واکسن روشی رایج است که سال ها است در کشورهای مختلف طبق برنامه منظم واکسیناسیون اجرا می‌شود و اکنون هم در حال اجرا است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.