• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

دفع بهداشتی پسماندها بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی امری الزامی است

  • کد خبر : 1920
  • 27 آذر 1391 - 6:13

آوای جم؛ توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و موجودات کره زمین، یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است. همچنین به منظور رعایت جنبه های پیشگیری قبل از درمان، توجه به سیستمهای جمع آوری و دفع مواد زاید کارخانجات و شرکتها نقش مهمی در تامین سلامت افراد جامعه دارد.

در این راستا با پیگیری شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم و بر اساس دستورالعمل سلامت، ایمنی و بهداشت عوامل اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت جامع پسماندها، جلسه ای در تاریخ ۲۲ آذر ماه با حضور کارشناسان HSE شرکت پالایش گاز فجر جم ، منطقه عملیاتی ناروکنگان، نیروگاه گازی کنگان، بیمارستان توحید و شهرداری جم در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جم در این جلسه، همکاری صنایع و سازمان های ذیربط را جهت دستیابی به اهداف برنامه ضروری برشمرد . وی در لزوم توجه به داشتن برنامه ای برای مدیریت دفع بهداشتی پسماندها در حفاظت از محیط زیست، گفت: بر اساس مطالعه سازمان جهانی بهداشت، عدم توجه به جمع آوری و دفع مواد زاید می تواند ۳۲ مشکل زیست محیطی را در تهدید حیات موجودات زنده به ارمغان آورد. قاسمی همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد و از این رو هر گونه فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

در ادامه ضمن قرائت کلیات برنامه و دستورالعمل اجرایی مدیریت پسماندها توسط مسئول برنامه های بهداشت محیط شهرستان، مهندس زندوی کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه در خصوص مخاطرات شغلی و عوامل زیان آور محیط کار و عوامل اجرایی پسماندها و همچنین نحوه تنظیم برنامه عملیاتی توضیحاتی ایراد نمود. در این جلسه مقرر گردید کارشناسان صنایع ، بیمارستان و شهرداری نسبت به تهیه برنامه عملیاتی سلامت ، ایمنی و بهداشت عوامل اجرایی پسماندها اقدام نموده و یک نسخه از برنامه های تدوین شده خود را به ستاد شهرستان ارسال نمایند.

گفتنی است بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف آنها بر عهده بخشداریهاست. همچنین زباله های تولیدی در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها بایستی ابتدا توسط تولید کننده بی خطر شده و در مرحله بعد، تحویل شهرداری گردد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1920

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.