• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

سالم ترین کشورهای جهان

  • کد خبر : 329
  • 10 مهر 1390 - 8:34

بررسی ها ی مختلف دانشمندان نشان داده بهترین کشورها از نظر سلامت و بهداشت در منطقه اسکاندیناوی قرار دارند و شامل ایسلند ، سوئد و فنلاند هستند . اتحادیه بین المللی بهداشت آمریکا درباره دلایل موفقیت نظام سلامت این کشورها گفت : سالهاست این کشورها اصول و قوانینی درباره سیستم های مراقبت های بهداشت ملی […]

بررسی ها ی مختلف دانشمندان نشان داده بهترین کشورها از نظر سلامت و بهداشت در منطقه اسکاندیناوی قرار دارند و شامل ایسلند ، سوئد و فنلاند هستند . اتحادیه بین المللی بهداشت آمریکا درباره دلایل موفقیت نظام سلامت این کشورها گفت : سالهاست این کشورها اصول و قوانینی درباره سیستم های مراقبت های بهداشت ملی دارند .

فرانسه : به دلیل داشتن سیستم بهداشت عمومی مدرن

و هوای پاک در فهرست سالم ترین کشورهای جهان قرار دارد . میانگین ابتلا به بیماری سل در این کشور به ازای هر ۱۰۰هزار شهروند ۱۱ نفر است که بالاست .

استرالیا : یکی از بهترین نظامهای سلامت جهان در استرالیاست . شهروندان این کشور با داشتن سیستم بیمه عمومی نگران دوران کهنسالی و از کار افتادگی نیستند . هوای استرالیا بدلیل اجرای قوانین سختگیرانه محیط زیست بسیار پاک است . میزان مبتلایان سل ۵نفر در ۱۰۰هزار نفر است .

سوئد : قوانین زیست محیطی منظم اجرا می شود از نظر هوای پاک در زمره سه کشور جهان قرار دارد . میزان مرگ و میر نوزادان و بیماری سل به ترتیب ۴ و ۳ نفر در ۱۰۰هزار نفر است .

فنلاند : ۳۰سال پیش بالاترین آمار مرگ و میر مردان (از هر ۱۰۰۰ نفر ۵ نفر مرگ ) به علت بیماریهای قلبی و عروقی در این کشور اتفاق می افتاد . دولت برای کاهش این آمار مردم را به اجرای روشهای زندگی سالم تشویق کرد . افزایش مصرف میوه و سبزی دو برابر شد. مصرف دخانیات به شدت کاهش یافت . هم اکنون میزان مرگ و میر به دلیل بیماری قلبی به ۱درصد کاهش یافته است . و پایین ترین آمار ابتلا به بیماری سل و مرگ و میر نوزادان دارد.

آلمان : شرکت های بیمه در این کشور هزینه ایاب و ذهاب بیماران به بیمارستان هم پرداخت می کنند . تراکم پزشک ۴ به ۱۰۰۰ نفر جمعیت است و شهروندان جهت ملاقات با متخصص در انتظار نمی مانند . رتبه پنجم سالم ترین کشورهای جهان کسب کرده .

جمهوری چک : مقامات بهداشتی با آموزش به مردم و پزشکان توانستند مرگ و میر نوزادان را به ۳ نفر در ۱۰۰۰ نوزاد برسانند .

زلاندنو : جمعیت کم و آلودگیهای زیستی محیطی در این کشور بسیار پایین می باشد . شهروندان عاشق پیاده روی ، ماهی گیری و کوهنوردی هستند . آنها میوه ، سبزی و ماهی ارگانیک می خورند . در رژیم غذایی دانش آموزان سیب ، کیوی ، و غذاهای دریایی وجود دارد . و این موارد باعث بالا رفتن سطح سلامتی عمومی شهروندان گردیده است.

دانمارک : مردم این کشور ۴۲ تا ۵۹ درصد در آمد خود را به عنوان مالیات به دولت می دهند . و دولت هم ۸ درصد درآمد مالیاتی کل را فقط صرف گسترش سیستم بهداشت عمومی می کند . و با احتساب همین شیوه سلامتی عمومی را به شهروندان در تمام سطوح گسترش می دهد.

کانادا : کمترین میزان تراکم پزشکان را نسبت به جمعیت دارد . مبتلایان به سل ۴نفر در ۱۰۰هزار نفر . مرگ ومیر نوزادی ۵ نفردر ۱۰۰هزار نفرمی باشد . به نظر می رسد امید به زندگی در بهترین شرایط خود قرار دارد.

ایسلند : این کشور پایین ترین میزان آلودگی های زیستی محیطی را دارد . میزان مبتلا به سل ۲ نفر و مرگ ومیر نوزادی هم ۲ نفر در ۱۰۰هزار نفر است .

اسپانیا : ابتلا به سل ۱۱ نفر در ۱۰۰هزار نفر بالاست ولی از نظر شاخص امید به زندگی و مرگ و میر نوزادان رتبه خوبی دارد .

ژاپن : طبق بررسی ها ی سازمان بهداشت جهانی مصرف زیاد ماهی و سبزی باعث عمر طولانی شده است . ژاپنی ها بزرگترین مصرف کننده ماهی ، سویا ، چای سبز جهان هستند . و هرگز زیاد غذا نمی خورند .

سوئیس : دولت سالیانه بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی را صرف بهبود و گسترش تیم بهداشت عمومی می کند .بالاترین شاخص امید به زندگی دارد ( زن ۷۱ و مرد ۷۵ ) تعداد پزشک ۴ نفر به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت می باشد. سالمترین کشور جهان  در زمینه پاکی هوا قرار دارد (رتبه ۵ جهان ) .

ساردینا : این جزیره خود مختار معروف به بهشت کهنسالانی است که آنجا زندگی می کنند . بیشتر مردان چوپان هستند . و روزانه بیش از ۱۰ کیلومتر پیاده روی می کنند . مصرف سیب زمینی پخته ، میوه تازه ، روغن زیتون ، پنیر، باقلای پخته ، سبزیهای برگ سبز ، آب و هوای سالم و پیاده روی ، رژیم غذایی باعث سطح بالای سلامتی ساکنان شده است.

هلند : کشور گلهای لاله ، بالاترین استانداردهای زندگی را برای شهروندانش فراهم کرده . میزان ابتلا به سل به ازای ۱۰۰هزار نفر ۵ نفرمی باشد . شاخص امید به زندگی مردان ۷۰ و زنان ۷۳ .

آمریکا : دولت ۱۵درصد درآمد ناخالص داخلی را در تیم بهداشت عمومی هزینه کرده است . پایین ترین میزان آلودگی هوا و ابتلا به بیماری سل ، مرگ و میر نوزادان هنگام تولد را در میان ۱۵ کشور سالم جهان دارد .

ایران : با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص گردیده که تمام دولتهای این کشورها ، مقوله سلامت افراد جامعه خود را در اولویت اول تا پنجم قرار داده اند و این در حالی است که دغدغه سلامتی درایران از اولویت پانزدههم دولت برخوردار است و همین موضوع باعث گردیده که بودجه های کافی در اختیار بیمارستانها ، مراکز بهداشتی و درمانی قرار نگیرد . و این تنها بخش کوچکی از بحث سلامتی و امید به زندگی است ، چرا که کشورهای موفق نسبت به پیشگیریها ، کنترل بیماریهای واگیر و غیرواگیر برنامه ریزی های طولانی مدت داشته و با در اختیار داشتن بودجه های کافی ، توانسته اند سلامتی را به مردم و نسل آینده هدیه کنند . آمارها نشان می دهد که افراد مبتلا به سل در ایران ۱۶ مورد در یکصد هزار نفر می باشد که بیشترین موارد در استانهای خراسان ، سیستان و بلوچستان و گلستان وجود دارند و مجاورت با کشورهای افغانستان و پاکستان از عوامل تشدیدکننده بوده ، کما اینکه متاسفانه آلودگی های زیست محیطی بالا هم شاخصی منفی و تاثیرگذار می باشد.

حسین قاسمی – سرپرست مرکز بهداشتی درمانی جم

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=329

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.