• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

سهم پایین بوشهر از بودجه ۱۴۰۲/ جزییات اعتبار راه آهن، سدها و بیمارستان ها + جدول

  • کد خبر : 15297
  • 27 دی 1401 - 11:40
نگاهی به پیوست شماره یک بودجه که پیرامون پروژه های ملی و استانی می باشد، نشان می دهد همچنان غیبت نگاه ملی دولت ها به سهم بوشهر از تامین منابع کشور تداوم دارد؛ طوری که اعتبارات پیش بینی شده برای پروژه های شاخص از راه آهن تا سدها و بیمارستان ها به هیچ وجه در قد و قواره تکمیل آنها نیست.

آوای بوشهر: پس از کشمکش های ایجاد شده میان مجلس و دولت مبنی بر اینکه ابتدا باید برنامه هفتم توسعه یا بودجه سال آینده ارائه شود، سرانجام با حضور رییس جمهور لایحه بودجه به مجلس ارائه و در دستور کار بهارستان قرار گرفت.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از خلیج فارس؛ نگاهی به پیوست شماره یک بودجه که پیرامون پروژه های ملی و استانی می باشد، نشان می دهد همچنان غیبت نگاه ملی دولت ها به سهم بوشهر از تامین منابع کشور تداوم دارد؛ طوری که اعتبارات پیش بینی شده برای پروژه های شاخص از راه آهن تا سدها و بیمارستان ها به هیچ وجه در قد و قواره تکمیل آنها نیست.

با این توضیح که در گزارش جداگانه ای به جزییات درآمد و هزینه های استان در لایحه بودجه سال آینده خواهیم پرداخت، در این مطلب به برآورد اعتبار پروژه های دارای ردیف استان در برنامه مالی دولت برای ۱۴۰۲ اشاره می شود.

بیشترین و کمترین اعتبار پروژه های استانی

در میان پروژه های استانی دارای ردیف در لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیشترین اعتبار برای سد دالکی با ۱۸۰ میلیارد تومان دیده شده است. این درحالی است که طبق اظهارات چند هفته پیش مدیرعامل آب منطقه ای استان، تکمیل این سد نیازمند ۱۶۰۰ میلیارد تومان است، یعنی حدود ۸ برابر رقم برآورد شده کنونی. 

همچنین تکمیل راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه با برآورد ۱۵۰ میلیارد تومان در رتبه دوم می باشد. این درحالی است که تکمیل این پروژه طبق مصاحبه خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، «دست کم به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد» و عملا با این اعتبارات امیدی به شنیدن سوت قطار در استان بوشهر نیست. نکته حائر اهمیت اینکه از همین اعتبار قطره چکانی ردیف مذکور، خط آنتنی جهرم و لامرد فارس هم دیده شده که عملا بودجه پیش بینی شده را کوچک و خرد می کند. به نظر می رسد پیش بینی این سهم برای استان فارس را به ریاست این سالهای نماینده جهرم بر کمیسیون عمران مرتبط دانست.

بوشهر در پروژه های مشترک با استان های دیگر، اعتباری که به عرضه مدیران بستگی دارد

برخی از ردیف های لایحه بودجه که ردپایی از استان بوشهر در آن است، با سایر استان ها مشترک می باشد و قطعا جذب بخشی از اعتبار پیش بینی شده به عرضه و پیگیری مدیران استانی مرتبط است، موضوعی که طی این سالها ضعف آن مشهود بوده است.

شاخص ترین پروژه مشترک استانی، بزرگراه نوار ساحلی کشور از چابهار تا خرمشهر است که برخی از راههای اصلی استان بوشهر از عسلویه تا چغادک و گناوه تا دیلم و برخی محورهای روستایی شامل سه راهی ناصری تا باغان و… در آن قید شده است. با توجه به رشد قابل توجه این ردیف که از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده، درصورت پیگیری مدیران استانی می توان به اختصاص رقم های مناسبی به راههای مورد اشاره در استان امید داشت. البته در این ردیف محور اهرم- برازجان جامانده که قابلیت تعریف در کریدور بزرگراهی جنوب کشور را دارد، اما عزمی در استان و نمایندگان برای پیگیری تکمیل این مسیر ۵۰ کیلومتری پرحادثه نیست، پروژه ای که بیش از یک دهه از شروع آن می گذرد.

همچنین محورهای میشان علیا- گناوه و نمازگاه- تنگ ارم- بوشکان پروژه مشترک دیگری با راههای استان فارس با برآورد ۱۰۰ میلیارد تومان است. 

علاوه بر این، تکمیل چهارخطه شدن محور دالکی- کنارتخته و راه فرعی وحدتیه-شبانکاره به خشت که این بخش از دشتستان به استان فارس نزدیک تر می کند با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان با دیگر پروژه های راهی استان فارس در یک ردیف قرار دارد.

وضعیت اورژانسی پروژه های بیمارستانی

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در دستور کار مجلس قرار دارد، اعتبار پیش بینی شده برای پروژه های بیمارستانی به هیچ وجه کفاف تکمیل آنها را نخواهد داد.

پیش بینی بودجه بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا (س) یک میلیارد تومان کاهش یافته (از ۶۱ به ۶۰ میلیارد تومان رسیده)، همچنین بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی جایگزین هفده شهریور برازجان هم تنها ۲۰ میلیارد تومان سهم دارد، درحالی که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، تکمیل این پروژه نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان می باشد. 

آیا نمایندگان توان افزایش سهم استان را دارند؟

جزییات پروژه های شاخص استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در زیر آمده، اما قطعا این ارقام در حد و اندازه دومین استان درآمدزای کشور نیست و تا مطالبه گری و پیگیری موثر نمایندگان مجلس و مدیریت استان نباشد، همین وضعیت حکمفرماست.

با توجه به اینکه امسال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان به کمیسیون تلفیق بودجه راه یافته، باید دید این حضور و لابی های جانبی می تواند گره گشای پروژه های استانی باشد یا خیر؟

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.