• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9

شهرستان‎های بوشهر و حکایت «فرمانداری ویژه»

  • کد خبر : 14424
  • 11 مهر 1400 - 12:23
️جایگاه فرمانداری ویژه بالاتر از فرمانداری و پایین تر از استانداری است و جایگاه معاون استاندار را دارد و برخی روسای ادارات هم به معاون مدیرکل ارتقا می یابند.

مصطفی ارجمند

در خبرها دیدم برخی مسئولان و مدیران شهری در دو شهرستان استان بوشهر (کنگان و دیر) از استاندار خواسته اند فرمانداری این دو شهرستان را به “فرمانداری ویژه” ارتقا دهد.

️جایگاه فرمانداری ویژه بالاتر از فرمانداری و پایین تر از استانداری است. ️فرماندار ویژه جایگاه معاون استاندار را دارد و برخی روسای ادارات هم به معاون مدیر کل ارتقا می یابند.

به دلیل اختیارات بیشتر مسئولان محلی در شهرستان های دارای فرمانداری ویژه، توسعه چنین شهرستان هایی با شتاب بیشتری همراه می شود.

اما طبق مصوبه هیات وزیران در سال ۸۶، سه شرط برای ارتقای فرمانداری به فرمانداری ویژه ضروری است:

الف ـ جمعیت شهرستان (۲۵۰) هزار نفر
ب ـ جمعیت مرکز شهرستان (۱۲۵) هزار نفر
ج ـ فاصله شهرستان از مرکز استان (‎‎ (۱۲۵کیلومتر

تبصره ـ دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهرستانهایی که دو شاخص از سه شاخص یادشده را دارا باشند منوط به تصویب هیئت وزیران خواهدبود.

طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان کنگان ۱۰۷ هزار و جمعیت شهرستان دیر ۶۰ هزار نفر است. همچنین جمعیت شهر مرکز شهرستان کنگان ۶۰ هزار و جمعیت شهر مرکز شهرستان دیر ۲۴ هزار نفر است.

فاصله این دو شهرستان تا مرکز استان نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

بر اساس این شاخص ها، نه فرمانداری دیر و نه کنگان شرایط لازم برای ارتقا به “فرمانداری ویژه” را ندارند چرا که از سه شرط، فقط یک شرط را دارا هستند.

با توجه به شرط مهم فاصله تا مرکز استان، فقط ۴ فرمانداری جنوبی استان می توانند با به دست آوردن حداقل یکی از شروط دیگر، شانس ارتقا به فرمانداری ویژه را داشته باشند.

هر چند در سال های گذشته برخی شهرستان های کشور با لحاظ ویژگی های خاص مانند موقعیت مکانی خاص مرزی یا مساحت و پراکندگی جمعیتی، از فرمانداری ویژه برخوردار شده اند اما یقینا در شرایط کنونی و با توجه به جمعیت اندک این ۴ شهرستان، رسیدن به فرمانداری ویژه بسیار بعید به نظر می رسد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.