• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
8

شهریه های فضایی برای پیش دبستانی های بوشهر/ آموزش و پرورش: نرخ قطعی در انتظار تصمیم تهران

  • کد خبر : 15881
  • 16 خرداد 1402 - 12:20
آوای بوشهر ، والدین بسیاری به دلیل فعالیت در خارج از خانه، مهدهای کودک را برای نگهداری یا پیش دبستانی را برای آماده شدن فرزندشان جهت ورود به مدرسه انتخاب می کنند. اما به گفته برخی از آنها، شهریه برخی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها در بوشهر بخش زیادی از درآمد آنها را می بلعد و به نظر می رسد نظارتی در کار نیست.

همزمان با فصل ثبت نام مهدهای کودک و پیش دبستانی ها در بوشهر، بار دیگر گلایه از شهریه های بالا و نبود نظارت روی نرخ ها تکرار شد.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از خلیج فارس؛ والدین بسیاری به دلیل فعالیت در خارج از خانه، مهدهای کودک را برای نگهداری یا پیش دبستانی را برای آماده شدن فرزندشان جهت ورود به مدرسه انتخاب می کنند. اما به گفته برخی از آنها، شهریه برخی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها در شهر بوشهر بخش زیادی از درآمد آنها را می بلعد و به نظر می رسد نظارتی در کار نیست.

هزینه های متفاوت برای شهریه پیش دبستانی که از ۶، ۷ میلیون تومان شروع شده و در برخی مهدها به ۱۰ میلیون تومان هم می رسد، ذهن بسیاری از والدین را برای تامین این ارقام درگیر کرده و البته بسیاری نیز از خیر ثبت نام فرزندان شان می گذرند؛ درحالی که تجربه ثابت کرده این مقطع برای اجتماعی شدن کودک و آمادگی جهت ورود به مدرسه موثر می باشد.

مهدهای کودک تا چند سال پیش زیر نظر ادارات بهزیستی فعالیت داشتند، ولی پس از ابلاغ‌ های صورت گرفته و با تاکید بر موضوع پرورش، به ادارات آموزش و پرورش‌ها در کشور سپرده شدند تا این ادارات کل به عنوان ناظرین جدی بر مهدهای کودک وارد کار شوند. اما این روزها می‌ بینیم که در کنار گلایه مندی والدین نسبت به وضعیت‌های بهداشتی و محیطی مهدهای کودک و نبود نظارت‌ کافی در این عرصه، عدم شفاف سازی نرخ نامه‌ ها و هزینه‌ های تحمیلی بر والدین، نارضایتی پدر و مادرها را به دنبال داشته است.

شهریه پیش‌دبستانی در هاله‌ای از ابهام

مدیر آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان بوشهر به «خلیج فارس» می گوید: تعیین شهریه پیش‌ دبستانی به سازمان تعلیم و تربیت که در تهران مستفر است سپرده شده و تا هنوز نرخ قطعی برای هزینه شهریه پیش‌دبستانی و مهدهای کودک اعلام نشده است.

شهرام ستوده منش با اشاره به اینکه خردادماه فصل ثبت نام پیش دبستانی می باشد، ادامه داد: در شرایط فعلی مراکز پیش‌ دبستانی مجاز به دریافت شهریه سال گذشته به صورت علی‌ الحساب هستند. البته هر پیش‌ دبستانی متناسب با خدماتی که ارائه می‌ دهد دارای شهریه متفاوت است و نمی‌توان نرخ واحدی اعلام کرد، ولی نرخ های علی الحساب در پیش دبستانی های بوشهر بین ۷ تا ۸ میلیون تومان و در روستاها که دولتی است حدود ۵۰۰ هزارتومان در سال می باشد.

ستوده منش تصریح کرد: تعیین شهریه یک تصمیم کشوری است و تصمیم منطقه‌ای و استانی نیست و مدیران مراکز پیش‌ دبستانی موظف هستند تعرفه شهریه سال گذشته خود را برای آگاهی خانواده‌ ها در معرض دید قرار دهند و روی دیوار اعلانات نصب کنند.

به هرحال در شرایطی که قریب ۱۲ هزار نوآموز استان بوشهر مشمول دوره پیش‌ دبستانی هستند، خانواده ها در بلاتکلیفی شهریه و بعضا نرخ بالای آن هستند.

با توجه به اینکه شرکت در دوره پیش‌ دبستانی نقش مهمی در  تعلیم و تربیت کودکان در ورود به مدرسه دارد، انتظار می‌رود مسوولان با در نظرگرفتن بسته حمایتی و تعیین شهریه متعارف به ترغیب والدین در ثبت‌ نام فرزندانشان در دوره پیش‌دبستانی کمک کنند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.