• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

طرح تربیت مربی دیابت، راهکاری برای کاهش این بیماری در جامعه است

  • کد خبر : 1842
  • 01 آذر 1391 - 7:05

آوای جم: دیابت بیماری خاموشی است که، متاسفانه سن بروز آن در جامعه ما کاهش یافته است. از آنجا که سطح آگاهی بسیاری از مردم در زمینه نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تشخیص علائم اولیه آن ناچیز بوده و فرهنگ انجام اقدامات آزمایشگاهی موثری نیز در تشخیص زودرس دیابت در کشورمان مرسوم نیست، لذا همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا نه تنها امروز شاهد افزایش تدریجی آمار دیابتی ها در جامعه خود باشیم، بلکه به دلیل خاموش بودن علائم اولیه این بیماری، نیمی از افراد مبتلا به دیابت در کشورمان، حتی از ابتلای به دیابت خود آگاهی ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می نمایند که به یکی از عوارض جدی دیابت اعم از نارسایی قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، ضعف در بینایی و … مبتلا شده اند.

در این راستا توسعه سواد سلامتی مردم و ترویج شیوه های خود مراقبتی صحیح، در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از این بیماریها موثر بوده و کاهش بار بیماری و هزینه های بالای درمانی را بالاخص در شرایط فعلی به دنبال دارد. طرح تربیت مربی دیابت، راهکاری است که در این راستا در دستور کار شبکه های بهداشت و درمان شهرستانها قرار گرفته و در صورت مشارکت گسترده سایر ارگانها و نهادهای مختلف جامعه، مردم و دست اندرکاران نظام سلامت در یادگیری و انتقال صحیح مفاهیم مرتبط، خواهد توانست، درصد بالایی از موارد جدید ابتلا به دیابت را کاهش دهد. لذا اولین کارگاه تربیت مربی دیابت، صبح روز  دوشنبه ۲۹ آبان ماه در محل شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم، برای تعدادی از داوطلبان سلامت تحت پوشش این شبکه برگزار شد.

در این جلسه کارشناسان ذیربط از واحدهای مبارزه با بیماریها و آموزش بهداشت در چارچوب بسته های آموزشی طرح Shep به تشریح بیماری دیابت، انواع دیابت، آمارهای ابتلا در ایران و جهان، علائم بیماری و راهکارهای پیشگیری پرداخته و خواستار انتقال مفاهیم آموزش داده شده از طریق داوطلبان سلامت به خانوارهای مجاور ایشان شدند. امید است با استمرار اجرای این طرح و طرح های مشابه، در طول سال، گروههای متنوعی از اقشار مختلف مردمی، در قالب بسیج های آموزش همگانی در بهبود شاخص های سلامت عمومی بالاخص در بحث بیماریهای غیر واگیر سهیم گردند.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1842

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.