• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

مدیر کل منابع طبیعی بوشهر: منطقه ویژه پارس زیر تعهدش زد!

  • کد خبر : 13855
  • 18 اسفند 1399 - 14:42
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر می گوید: با وجود تعهد منطقه ویژه اقتصادی پارس برای توسعه فضای سبز در محیط پیرامونی، اما مسئولان آن به تفاهم نامه ها در این خصوص بی توجه هستند.

آوای بوشهر؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر می گوید: با وجود تعهد منطقه ویژه اقتصادی پارس برای توسعه فضای سبز در محیط پیرامونی، اما مسئولان آن به تفاهم نامه ها در این خصوص بی توجه هستند.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از خلیج فارس؛ غلامرضا منتظری در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی که در پارک جنگلی چاهکوتاه برگزار شد، ادامه داد: با وجود تفاهم نامه سازمان جنگل ها و شرکت ملی نفت برای ۱۱۰۰ هکتار جنگل کاری در جنوب استان و محیط پیرامونی پارس جنوبی، اما با وجود پیگیری ها و نشست های متعدد، تا امروز پارس جنوبی به تعهداتش عمل نکرده است.

منتظری افزود: تا امروز فقط محدوده کمی در راستای این تفاهم نامه نهال کاری شده، اما به دلیل عملی نشدن تعهدات منطقه ویژه پارس، پیمانکار مربوطه هم بابت ۲۴۰ میلیون تومان شاکی ما است. نفتی ها معتقدند این طرح باید در محدوده فنس منطقه ویژه پارس اجرا می شده و چون در محیط پیرامونی بوده، قابل پرداخت نیست.

وی تصریح کرد: نشست های مختلف با مسئولان پارس جنوبی برای اجرای این تفاهم نامه برگزار و توافق هایی حاصل شده، ولی بعد از آن خبری از اجرای تفاهم نامه نشده است. ما می گویم اگر قرار بر اجرای جنگل کاری در محدوده ۳۰ هکتاری فنس منطقه ویژه است، باید اعتباری برای مطالعه بخش هایی که قابلیت این کار را دارند مشخص و سپس کار انجام شود، ولی با وجود همه توافق ها،  ولی اقدامی صورت نمی گیرد.

نیمی از طرح های آبخیزداری استان در دولت کنونی اجرا شده است

مدیرکل منابع طبیعی استان در بخش دیگری از این نشست خبری اضافه کرد: در سال‌ های اخیر طرح‌ های آبخیزداری شتاب گرفته، به‌ گونه‌ای که از اوایل دهه ۷۰ تاکنون ۸۳۳ سازه احداث شده که تنها ۴۱۷ سازه یعنی حدود پنجاه درصد آن از سال ۹۲ تاکنون به بهره‌بردری رسیده است.

منتظری افزود: با این سازه ها ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب به دست آمده که منجر به تاخیر در سیلاب و نفوذ آب به خاک شده است.

۷۰ درصد منابع طبیعی استان سند گرفتند

مدیرکل منابع طبیعی تصریح کرد: تا پایان بهمن ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی استان کاداستر (حدنگاری) شده که یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۸۰۷  هکتار آن تثبیت شده و هیچ جایی برای تعرض و تخریب وجود ندارد.
 
منتظری با اشاره به این‌که استان بوشهر در زمینه کاداستر جزء ۵ استان اول کشور است، گفت: ۶۳۹ قطعه سند به مساحت یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۵۳۱ هکتار سند تک‌برگ صادر شده که بیش از ۷۰ درصد منابع طبیعی را شامل می‌شود.
 
منتظری عنوان کرد: هم‌اکنون هزار و ۶۵۱ همیار طبیعت داریم که ۸۳۹ نفر آن همیار دانش‌آموزی، ۳۸۴ نفر مروج و ۴۲۸ نفر هم محافظ هستند.
 
او با بیان این‌که دغدغه اصلی منابع طبیعی، حفاظت است، اضافه کرد: تجدید منابع طبیعی سال‌ها زمان می‌برد؛ یعنی برای تجدید یک لایه نازک خاک بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می‌کشد که با توجه به نیاز بشر به طبیعت هم‌خوانی ندارد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=13855

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.