• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

مراسم بزرگداشت هفته اطلاع رسانی ایدز برگزار شد

  • کد خبر : 1871
  • 12 آذر 1391 - 10:30

به گزارش خبرنگار آوای جم، در نخستین روز از هفته اطلاع رسانی ایدز (۱۱ آذرماه) و با حضور مسئولین ادارات و ارگانهای ذیربط، مراسم بزرگداشتی در دبیرستان کار ودانش شهید آهنجان شهرستان جم برگزار شد.

در این مراسم که با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان و اداره آموزش و پرورش و بهزیستی جم برگزار شد، پس از ارائه سخنرانی توسط مدیریت مدرسه و ریاست آموزش و پرورش شهرستان، جانشین امور بهداشتی شبکه، درباره عمده ترین راه های انتقال ایدز ، شیوع موج سوم بیماری، آمار مبتلایان به ایدز در ایران و جهان و همچنین راه های مراقبت از خود در مقابل بیماری سخنانی ایراد کرد.

نوروززاده همچنین اظهار داشت؛ وفاداری به همسر و حفظ کرامت و ارزش های انسانی، استفاده از وسایل شخصی غیر مشترک در آرایشگاهها، عدم استفاده از سرسوزن و سرنگ های مشترک در انجام کلیه تزریقات محتمل و اطمینان از استریل بودن وسایل در مراجعه به دندانپزشکی از جمله ارکان اصلی پیشگیری است.

وی همچنین عنوان داشت؛  ارتباطات اجتماعی معمول مانند دست دادن، روبوسی و … باعث انتقال بیماری نمی گردد و بیمار HIV را نباید از محیط جامعه طرد کرد، بلکه باید او را با حمایتهای مورد نیاز و مشاوره ، به زندگی امیدوار کرد. جانشین امور بهداشتی شبکه در بیان اهداف برگزاری چنین مراسماتی اظهار داشت؛ با توجه به پایین آمدن سن ابتلا به ایدز (زیر ۲۰ سال) و شیوع موج سوم بیماری بالاخص در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال که گویای رواج مصرف روانگردان ها و به تبع آن گسترش روابط جنسی غیر معمول است، توجیه و اطلاع رسانی و مشاوره به این افراد گامی موثر در کنترل بیماری ایدز می باشد.

گفتنی است بر اساس اعلام رسمی مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعداد ۲۴۲۹۰ مورد ابتلا به اچ آی وی- ایدز تا ابتدای فروردین ماه سال جاری در ایران شناسایی شده که آمار واقعی قطعا با توجه به این که به شکل معمول، سلامت افراد جامعه به این بیماری بررسی نمی شود و صرفا از طریق پایگاههای دیده وری، تصادفی و یا مراجعه خود این افراد به دست آمده، چندین برابر شمار شناسایی شدگان خواهد بود به گونه ای که بر اساس فرمول تخمینی اداره پیشگیری و مبارزه با ایدز ایران تا مرز حدود صد هزار نفر نیز برآورد گردیده.

همچنین به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، تاکنون تعداد ۳۷۸ مورد ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در این استان مورد شناسایی واقع شده که ۱۴ مورد آن تنها مربوط به نیمه نخست سال جاری می باشد و در مجموع از این تعداد، ۳۴۲ مورد آن مرد و ۳۵ مورد آنها زن می باشند. لازم به ذکر است در شهرستان جم نیز بر اساس گزارشات پایگاه دیده وری استان تعداد یک مورد ایدز شناسایی گردیده که در حال حاضر از خدمات مشاوره ای مورد نیاز در این شهرستان برخوردار است. لذا رعایت احتیاطات همه جانبه در برخورد با راههای سرایت بیماری درکلیه افراد جامعه کلید اصلی نجات از اچ آی وی/ ایدز به شمار می رود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1871

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.