• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:۲۰ محصول کلیدی پتروشیمی در دست تولید/ آغاز صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه‌

  • کد خبر : 15072
  • 19 شهریور 1401 - 10:48
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بعد از چند دور مذاکره و گفت‌‌و‌گو با کشور روسیه، فهرستی از محصولات و تجهیزات موردنیاز همسایه شمالی در اختیار ما قرار گرفت و صادرات آنها در حال انجام است.

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اقدامات این شرکت در یک سال گذشته و تغییر رویکردها عنوان کرد: به طور طبیعی با تغییر دولت‌ها، رویکردها نیز نسبت به مسائل مختلف تغییر می‌کند که‌ ابتدا به این موضوع می‌پردازم.

وی افزود: اتکا به توان داخلی و بومی‌سازی تجهیزات یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در صنعت پتروشیمی است‌ در این راستا طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان دولت مردمی، همه کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی بومی‌سازی می‌شوند. با موافقت وزیر نفت قرار شد در سال اول، سند جامع کاتالیست تهیه و نهایی شود که این اتفاق رقم خورده است و در هفته دولت از آن رونمایی می‌شود.

شاهمیرزایی گفت: همچنین یکی دیگر از اقدامات شرکت برای حمایت از ساخت داخل این بود که در اعطای مجوزها و موافقت‌های اصولی به طرح‌های پتروشیمی شرط گذاشته شود که تا حد ممکن از تجهیزات داخلی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: همچنین نقشه بومی‌سازی دانش فرآیندی و لایسنس صنعت پتروشیمی نیز در دستور کار قرار گرفته است تا بدین صورت با مدل ایرانی، مجتمع‌های پتروشیمی احداث شوند. تاکنون دو مورد از لایسنس‌های موردنیاز توسط شرکت پژوهش و فناوری صنایع پتروشیمی تبدیل به قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران شده است.

* ۲۰ محصول کلیدی صنعت پتروشیمی در دست تولید قرار گرفت

وی تاکید کرد: یکی دیگر از راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش و توسعه متوازن این صنعت است. همانطور می‌دانید صنعت پتروشیمی، مواد اولیه صنایع تکمیلی را تامین می‌کند و اشتغال‌زایی و ارزش افزوده زمانی حاصل می‌شود که محصولات پتروشیمی تا انتهای زنجیره ارزش حرکت کنند.

شاهمیرزایی گفت: در این راستا بعد از انجام مطالعات و بررسی‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۰ محصول کلیدی در دستور تولید قرار گرفته است و پیشنهاداتی به سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی ارائه شده است.

* صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه آغاز شده است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با عزمی که در اجرای برنامه توسعه هفتم و هشتم در توسعه صنعت پتروشیمی وجود خواهد داشت، قطعا در آینده بازاریابی محصولات تولیدی به یکی از چالش‌های کشور تبدیل می‌شود. با فعال‌سازی دیپلماسی انرژی در حوزه صنعت پتروشیمی، مذاکرات و گفت‌و‌گوهای بسیاری با مسئولان و مقامات کشورهای همسایه و سایر کشورها در نقاط مختلف دنیا صورت گرفت و مطالعه‌ای درباره ظرفیت کشورهای مختلف انجام شد.

وی گفت: به طور مثال بعد از چند دور مذاکره و گفت‌‌و‌گو با کشور روسیه، فهرستی از محصولات و تجهیزات موردنیاز همسایه شمالی در اختیار ما قرار گرفت و صادرات آنها در حال انجام است. قرارداد صادرات کاتالیست و لایسنس ایرانی به روسیه امضا شده و در حال انجام است. البته در سال اول دولت محصولات High-Tech ایران به سایر کشورها نیز صادر شده است، اتفاقی که در دولت‌های گذشته سابقه نداشت.

* هدایت شرکت‌های پتروشیمی به بالادست صنعت نفت برای تامین پایدار خوراک

شاهمیرزایی ادامه داد: تامین خوراک پایدار یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت پتروشیمی است که موجب شده از ظرفیت این صنعت به خوبی استفاده نشود. در ماه‌های سرد سال به دلیل افزایش مصارف حرارتی گاز در بخش خانگی محدودیت‌هایی بر تامین خوراک واحدهای گازپایه صنعت پتروشیمی اعمال می‌شود که عدم‌النفع بالایی برای کشور دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هدایت هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی برای توسعه میادین گازی از جمله راهکارهایی است که به تامین پایدار خوراک صنعت پتروشیمی کمک می‌کند. در واقع راهکار دولت سیزدهم بدین صورت تعریف شد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت، خود این واحدها برای تامین پایدار خوراک کمک کنند.

* بازنگری و ساماندهی مجوزها و موافقت‌‌نامه‌های اصولی در صنعت پتروشیمی انجام شد

وی گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی مجوز و موافقت‌نامه اصولی به طرح‌هایی اعطا شده بود که متولیان آن عزمی برای احداث آن نداشتند یا مباحث فنی و پیش‌نیازهایی مثل تامین آب و انرژی در آن طرح‌ها در نظر گرفته نشده بود. یکی از اقدامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم بازنگری و ساماندهی مجوزها و موافقت‌‌نامه‌های اصولی این طرح‌ها بود و بدین ترتیب برخی از موافقت‌نامه‌های اصولی طرح‌ها باطل شد و یا تغییراتی در طرح‌ها اعمال شد.

شاهمیرزایی گفت: اولویت‌ شرکت همچنین بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام دولت‌های قبل نیز معطوف شده است. در صنعت پتروشیمی طرح‌هایی وجود دارند که در آنها سرمایه‌گذاری اولیه‌ای صورت گرفته است اما سرعت پیشرفت کار به کندی پیش رفته است. ما عزمی جدی داریم که سرمایه‌‌گذاری‌های انجام شده در صنعت پتروشیمی به حالت معطل باقی نماند و زودتر این طرح‌ها تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در این راستا طرح خط اتیلن مرکز و دنا مورد بازنگری قرار گرفت. طرح پتروشیمی گلستان، زنجان و پتروانتخاب در اصفهان نیز دچار تغییراتی شد، زیرا در محل‌هایی تعریف شده بود که با مشکل کمبود آب و ملاحظات زیست‌محیطی همراه بودند.

* بیش از ۱۰۰ قرارداد در نمایشگاه ایران پلاست منعقد شد

وی گفت: در اوج شرایط کرونایی در حالی که همه اجتماعات تعطیل شده بودند، نمایشگاه ایران پلاست در سال گذشته برگزار شد و بیش از ۳۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی خارجی در آن حضور پیدا کردند و بیش از ۱۰۰ قرارداد در آن نمایشگاه امضا شد.

شاهمیرزایی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی یک شرکت مادرتخصصی است که وظیفه آن راهبری و ایجاد فضا برای توسعه بیشتر صنعت پتروشیمی است که در بستر چنین اقدامات خریداران خارجی با شرکت‌های داخلی وارد قرارداد شدند.

*از فرصت احیای برجام برای افزایش صادرات تجهیزات پتروشیمی استفاده می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی مربوط به احیای برجام گفت: در صورت احیای برجام ما باید حداکثر استفاده را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات ساخت داخل کنیم، نه اینکه تبدیل به واردکننده محصولات شرکت‌های غربی شویم و در این حوزه برنامه‌ریزی‌های موردنظر صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ما باید از گذشته درس بگیریم و به گونه‌ای عمل نکنیم که با احیای برجام، تولید و ساخت داخل به حاشیه برود، البته در مواردی که ساخت داخل وجود ندارد باید در کمترین زمان، محصولات مورد نیاز وارد شوند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.