• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

هشدار وزارت بهداشت: ۹۶ درصد مردم یکی از عوامل خطر بیماری قلبی را دارند

  • کد خبر : 1798
  • 14 آبان 1391 - 6:55

آوای جم: مشاور وزیر بهداشت گفت: فقط ۴ درصد مردم هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ندارند و ۹۶ درصد آنها در معرض یکی از عوامل خطر بروز این بیماریها هستند و حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور با اختلال پر فشای خون درگیر هستند.

حسن آقاجانی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلب و عروق بار اصلی بیماری را به خود اختصاص داده است و امروزه با اتخاذ سیاست‌هایی که برای کنترل عوامل خطر در کشورهای پیشرفته ایجاد گردیده، این بیماری در برخی کشورها تحت کنترل قرار گرفته است.

به گفته این متخصص قلب و عروق شیب افزایش بیماری‌های قلب و عروقی تا سال ۲۰۲۰ به سمت کشورهای در حال توسعه است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: در دنیا ۴۸ درصد عامل مرگ و میر مربوط به بیماریهای مزمن است و سالانه ۱۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماریهای قلبی و سکته جان خود را از دست می‌دهند و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۱۵ این رقم به ۶۴ میلیون نفر برسد که ۲۰ میلیون نفر آنها دچار بیماری‌های کاردیووسکولار(قلبی وعروقی) هستند.

وی گفت: این در حالی است که ۸۰ درصد دیابت نوع دوم، یک سوم سرطان‌‌ها و ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند به شرط آنکه بتوانیم در روز ۵ وعده از میوه و سبزی مصرف کنیم، ورزش روزانه یا حداقل تحرک بدنی کافی در طول روز داشته باشیم.

این متخصص قلب و عروق میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور را ۱۷۱ در صد‌هزار عنوان کرد و گفت: ۴۵ در صد‌هزار این تعداد ناشی از سکته‌های قلبی است.

آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود به کارهای صورت گرفته توسط وزارت بهداشت برای مدیریت بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: وضعیت عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی سالانه در کل استانهای کشور بررسی می‌شود تا شاخص‌ها و آمارهای تغییر یافته در عوامل خطر را رصد کنیم چرا که پس از حوادث رانندگی بیماری‌های کاردیووسکولار بیشترین تاثیر را در سال‌های از دست رفته عمر افراد دارد.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت عامل خطر در جمعیت ۱۵ سال به بالا در کشور بررسی شده که نشان می‌دهد حدود ۹۶ درصد از جمعیت کشور در معرض یکی از ریسک‌فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

مشاور وزیر بهداشت از ایجاد سامانه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستانهای کشور خبر داد و گفت: این سامانه در بخش‌های سی‌سی‌یو فعال است و به صورت آن‌لاین می‌توان آخرین اطلاعات را گرفت.

آقاجانی پرفشاری خون را زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: ۲۰ درصد کل جمعیت کشور دچار پرفشاری خون هستند که از این تعداد ۹٫۲ درصد مربوط به جمعیت روستایی است که با مداخلات به موقع ۳ درصد از پرفشاری خون در جمعیت روستایی کاسته شده و امیدواریم بتوانیم به صورت فعال با عوامل خطر در جمعیت شهری هم برخورد کنیم.

بی‌تحرکی عامل دیگری است که مشاور وزیر بهداشت آن را زمینه‌ساز بسیاری از بیماریها از جمله قلبی عروقی دانست.

وی گفت: طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۱ پنجاه درصد خانم‌های ایرانی بی‌تحرک هستند و این رقم در مردان به ۳۲ درصد می‌‌رسد که می‌تواند عوارضی مانند ابتلا به سندرم متابولیک در پی داشته باشد.

منبع: عصر ایران

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1798

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.