• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

هواشناسی: باران در راه بوشهر، دریانوردان مراقب لهیمر باشند

  • کد خبر : 14618
  • 10 آبان 1400 - 12:56
همزمان با فعالیت سامانه بارشی در اواخر هفته، دمای هوا در روزهای پنجشنبه و جمعه کمی افزایش خواهد یافت، اما از شنبه تا دوشنبه بتدریج از دمای هوا کاسته و هوا خنک می‌شود.

معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به ورود نخستین سامانه بارشی پاییزی از اواخر هفته به این استان و احتمال وقوع باد لِهیمِر همزمان با فعالیت این سامانه، دریانوردان برای تردد در خلیج فارس مراقب باشند.

هواشناسی: باران در راه بوشهر، دریانوردان مراقب لهیمر باشند

به گزارش آوای بوشهر به نقل از ایرنا، زهرا راستگو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طبق آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، یک سامانه بارشی از چهارشنبه وارد شمال شرق کشور می‌شود که شاخه غربی آن از پنجشنبه، مناطق غرب و جنوب غرب و استان بوشهر را در بر می‌گیرد که فعالیت این موج ناپایدار تا نیمه‌های هفته آینده در این استان ادامه دارد.

وی افزود: در این مدت به تناوب، روی دریا و برخی نقاط استان بوشهر بارش باران گاهی رگبار پراکنده همراه با وزش باد و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر با هشدار به دریانوردان گفت: با توجه به شرایط وقوع باد لیمر، وزش این باد همزمان با فعالیت نخستین ناپایداری‌های سیستمی پاییزی این استان در اواخر این هفته تا اواسط هفته آینده دور از انتظار نیست؛ بنابراین دریانوردان باید مراقب باشند.

راستگو همچنین از کاهش دما از هفته آینده خبر داد و افزود: همزمان با فعالیت سامانه بارشی در اواخر هفته، دمای هوا در روزهای پنجشنبه و جمعه کمی افزایش خواهد یافت، اما از شنبه تا دوشنبه بتدریج از دمای هوا کاسته و هوا خنک می‌شود.

باد معروف و ویرانگر لهیمر (لیمر) از مهم‌ترین بادهای سالانه منطقه ساحلی به شمار می‌آید و تاریخ زمانی که صیادان و ملوانان در انتظار وقوع آن هستند، بطور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ آبان ماه هر سال است.

باد لیمر که ویژه خلیج فارس و تابع جریان‌های آب و هوایی این ناحیه است، باعث خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین حادثه دریایی می‌شود که در برخورد با آب دریا گرداب‌های شدیدی ایجاد و دریا همزمان با آن به شدت متلاطم می‌شود و سپس به خشکی می‌رسد.

مدت زمان وزش این باد درهر نقطه کوتاه و کمتر از نیم ساعت است و به دنبال خود بارش باران دارد که بلافاصله، هوا را از حالت توفانی خارج می‌کند.

باتوجه به اینکه لیمر، به صورت گردباد است با وقوع آن درصورت بی‌توجهی و آمادگی نداشتن، می‌تواند خسارت زیادی به دریانوردان در هنگام سفرهای دریایی و هم در خشکی برجای گذارد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.