• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

هیئت امام حسین (ع)شهرجم تاسیس ۱۳۵۳+مصاحبه با بانیان

  • کد خبر : 1839
  • 01 آذر 1391 - 3:08

به گزارش خبرنگار آوای جم؛در ایام ماه محرم سعی بر این است گزارشی از برخی از هیئت های مذهبی و قدیمی شهرستان و مصاحبه ای با بانیان آنان ترتیب داده شود.در این راستا مصاحبه ذیل با بانیان هیئت امام حسین (ع) شهر جم صورت گرفته که ماحصل آن بدین شرح است.

بانیان هیئت امام حسین (ع) شهرجم : آقایان سید محمدعلی موسوی – سید حمزه موسوی – محمدحسین خطیب

هیئت از چه سالی تاسیس شد و بنیانگذاران آن چه کسانی بوده اند؟ در سال ۱۳۵۳ هیئت تاسیس شد.در آن زمان حدود ۱۵ نفر در هیئت عزاداری می کردند.سالهای ابتدایی مرحوم حسین سالک بعنوان نوحه خوان همکاری می کرد پس از آن مدتی سید محمد علی موسوی و بعدتر محمدحسین خطیب نوحه خوان شدند کم کم تعداد عزاداران به ۶۰ نفر رسید و در مسجد ملا غلامعلی سابق ( امام خمینی ) برنامه ها اجرا می شد.بعدها نیز نوحه خوان تا به امروز عبدالرحیم خطیب شده است.

آیا برنامه های این هیئت مختص ماه محرم است و هزینه برنامه ها چگونه تامین می شود؟ هیئت امام حسین در تمام طول سال از مولود گرفته تا وفات و شهادت برنامه برگزار می نماید.هرچند برگزاری برنامه ها هزینه بر است و بعنوان مثال برآورد ما برای برنامه های امسال ماه محرم ۲۰ میلیون تومان است اما به همت دوستان و عاشقان امام حسین (ع) در همین محله ولایت هزینه ها جمع آوری می شود.

اعضای اصلی هیئت که بیشتر همکاری می کنند چند نفر هستند و وضعیت مکان هیئت چگونه است؟اعضایی که همیشه در کنار ما هستند حدود ۲۰ نفر و اعضای اصلی که عمدتاً بیشتر هزینه ها را متقبل می شوند ۵ نفر، در خصوص مکان هم متاسفانه هیئت جای مناسب و ثابتی ندارد زمین فعلی بخشی مربوط به پریشان بخشی مربوط به اوستاح و قسمتی نیز مربوط به شهرداری است

هیئت امام حسین روز عاشورا معمولاً میزبان سایر هیئت هاست این برنامه چگونه شکل گرفت؟ این برنامه به پیشنهاد بزرگان هیئت راه اندازی شد و آن چیزی که در ذهن ما بود بدین شکل بود که یک یا دو مداح باشد و همه با هم زنجیر یا سینه بزنند و یکپارچه باشند اما نهایتاً سایر هیئت ها تمایل داشتند هر هیئت مداح خودش را داشته باشد.

چه کسانی سالهای قبل در این هیئت تلاش می کردند که الان در بین ما نیستند؟ افراد زیادی بوده اند که اسم همه آنها در ذهن ما نیست اما برخی دوستان مثل مرحوم جاوید علی پور که طبل و سنج می زدند، مرحوم حامد راستین توی آشپزخانه هیئت کار می کردمرحوم مهدی حسینی نوحه خوان، مرحوم زبردست زنجیر زن و مرحوم حبیب اوستاح و علی منوچهری که در هیئت زحمت می کشیدند.

عمده ترین مشکل هیئت که مانع فعالیت های گسترده تر شما شده است چیست؟ عمده ترین مشکل هیئت بحث مکان است که تلاشهای زیادی شده است اما متاسفانه به سرانجام نرسیده است.امکان استفاده از حسینیه ها و مساجد هم نیست چون که هم همزمان با روضه خوانی آنجا می شود و از طرفی گنجایش این حجم نفرات را ندارند.

بیشتر افراد حاضر در این هیئت از چه قشری هستند؟ از همه اقشار جامعه از کودک تا پیرمرد و از همه محله ها در هیئت حضور دارند ما با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار داریم خود را به نوعی نماینده هیئت های شهرستان می دانیم و افرادی که از شهرستانهای دیگر در جم حضور دارند عمدتاً در این هیئت حضور می یابند و ما پذیرای آنها هستم

نوحه خوانان هیئت چه کسانی بوده و هستند؟ از قدیم حسین سالک،سیدمحمدعلی موسوی،محمدحسین خطیب،محمد دانشور،سیدحسین حسین زاده،محمد اسلوب ، عبدالرحیم خطیب،سید حسین موسوی،سیدمحمدرضا سجادی زاده،محمددانشور،مرتضی کوهکن و نونهالان : علی زایری،حسین خطیب،کوهکن

دیدگاه شما در خصوص تعدد هیئتها در محله های مختلف چیست؟ به اعتقاد ما هرچه هیئت بیشتر باشد بهتر است اما نباید رقابتی باشد و باید در کنار هم باشند

آیا هیئت در تشکیلات اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ثبت شده و کمکی صورت می گیرد؟ بله هیئت ثبت شده است  فقط دو سال قبل کمک اندکی صورت گرفت و بعد از آن کمکی نشده است البته شاید ما تقاضا نکرذه ایم اما به هر حال کمکی نشده است.

در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمائید؟ انتظار ما بعنوان هیئت مرکزی شهر این است که برای جایگاه به ما کمک شود و گرنه از نظر تامین سایر هزینه ها مشکلی نیست و مردم پای کار هستند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1839

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.