• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

ورزش وتحرک بدنی در کودکان

  • کد خبر : 248
  • 02 شهریور 1390 - 8:03

ورزش یکی از الزامات رسیدن به تن سالم است و آنچنان که اولیای خدا فرموده اند عقل سالم در بدن سالم است. امروزه کودکان و نوجوانان بیش از گذشته وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و این امر باعث کاهش ساعت ورزش و تحرک آنها می شود . کنار گذاشتن عادت نیکویی چون […]

ورزش یکی از الزامات رسیدن به تن سالم است و آنچنان که اولیای خدا فرموده اند عقل سالم در بدن سالم است.

امروزه کودکان و نوجوانان بیش از گذشته وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و این امر باعث کاهش ساعت ورزش و تحرک آنها می شود . کنار گذاشتن عادت نیکویی چون بازی و تفریح و فعالیت بدنی و ورزش و توجه افراطی به بازی های کامپیوتری نه تنها کودک و نوجوان را از جهت شخصیتی ناهمگون و  نا متعادل بار آورده بلکه باعث بیماری های جسمانی در کودکان و نوجوانان می شود. کاهش فعالیت بدنی باعث ایجاد اختلالاتی چون اضافه وزن وچاقی مفرط ،بی خوابی، افسردگی ،کسالت،تنبلی،هیجان،استرس،رشد نا متعادل ونامناسب اندام ها واختلال در عملکرد دستگاه های بدن می شود.

پژوهشگران چاقی را بیماری اخیر قرن به ویژه در کودکان و نوجوانان می دانند و معتقدند با اتخاذ تدابیر ساده و البته مهمی چون ورزش ،تحرک وتغذیه می توان بر چاقی غلبه کرد.

اقدامات والدین:

در اولین قدم ، زندگی راحت را از او دریغ کنید در صورت امکان استفاده از آسانسور ،سرویس مدرسه (حداقل برای یک مسیر)ماشین شخصی و هر عاملی را که باعث کاهش حرکت فرزندتان می شود ، برای او ممنوع کنید. در قدم بعدی برنامه منظمی را طراحی کنید که در این طرح حداقل یک ورزش گنجانده شده باشد .

بهترین شیوه اجرای دقیق برنامه های ورزشی ، همراهی والدین با فرزندان است این مساله باعث ترغیب آنها به ورزش وفعالیت بدنی می شود .

به ورزش، تن خود، به نیرو کنیم

انرژی نهفته در کودکان و نوجوانان باید به شیوه صحیح آزاد شود تا باعث کلافگی و عصبانیت آنان نشود.

چندین روش برای انجام تحرک بدنی در مدارس وجود دارد، این روشها عبارتند از:

۱-ورزش صبحگاهی :یکی از بهترین موقعیت ها برای ورزش و تحرک بدنی است. این زمان نه تنها اوج انرژی دانش آموزان است بلکه انجام چند حرکت ساده ودر عین حال نشاط بخش دانش آموزان را برای حضور در کلاس درس آماده می کند.

۲- ساعات تفریح :باید طوری سازماندهی شود تا هم نظم رعایت شود و هم این که فعالیت بدنی دانش آموز متوقف نشود.

۳- گروه بندی: تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های مختلف وانجام بازی های ساده ای چون وسطی ،والیبال،فوتبال،و….از شیوه های افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان حتی برای ده دقیقه است.

۴-مسابقات:برگزاری مسابقات ورزشی بین دانش آموزان به نوعی تشویق آنان به ورزش است.

۵- زنگ ورزش: ساعت ورزش مظلوم ترین ودر عین حال مهمترین ساعت زندگی دانش آموز است.سعی کنید به هیچ وجه و به هیچ بهانه ای زنگ ورزش حذف نگردد.

۶-تنوع:تنوع در انتخاب نوع ورزش دانش آموزان را به ورزش ترغیب می کند.

همانطور که والدین به تغذیه فرزندانشان توجه کنند اولیای مدرسه نیز باید با کنترل بوفه مدرسه بتوانند سلامت دانش آموزان را تظمین کنند ودر پایان آنچه مهم است ، رعایت ایمنی مهمترین اصل در فضای ورزشی مدارس می باشد.

تهیه کننده: معصومه شیخی، کارشناس مسئول واحد بهداشت مدارس

شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=248

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.