• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

کامپیوترها به زودی به زیر پوست ما نیز نفوذ خواهند کرد

  • کد خبر : 234
  • 24 مرداد 1390 - 9:04

خبرنگار آوای جم : با اختراع یک مدار الکتریکی بسیار نازک و منعطف که مثل یک خال‌کوبی پلاستیکی یا عکس برگردان می‌توان آن را روی پوست بدن چسباند به زودی کامپیوترها و تلفن‌های موبایلی ساخته خواهند شد که می‌توان آنها را زیر آستین لباس خود و روی پوست بدن پوشید. روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در […]

خبرنگار آوای جم : با اختراع یک مدار الکتریکی بسیار نازک و منعطف که مثل یک خال‌کوبی پلاستیکی یا عکس برگردان می‌توان آن را روی پوست بدن چسباند به زودی کامپیوترها و تلفن‌های موبایلی ساخته خواهند شد که می‌توان آنها را زیر آستین لباس خود و روی پوست بدن پوشید.


روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در گزارشی در این باره می‌نویسد که این وسیله تقریباً حالت نامرئی دارد و دانشورانی که روی این طرح تحقیق می‌کنند، می‌گویند این مدار الکتریکی نازک می‌تواند بسیاری از کارهای یک کامپیوتر کوچک را انجام دهد بدون آنکه به سیم و یا باطری‌های بزرگ امروزی نیازی داشته باشد.

این اختراع می‌تواند آغازگر دوران جدیدی از وسایل الکترونیکی برای مصرف عموم باشد. این فن‌آوری می‌تواند در زمینه‌های مختلف، از تشخیص و آزمایش‌های پزشکی گرفته تا عملیات مخفی نظامی مورد استفاده قرار بگیرد.

این تکنولوژی که «سیستم الکترونیکی پوسته خارجی» نام گرفته است با تکیه بر یک مجموعه مدار الکترونیکی که قابلیت انعطاف بسیار زیادی دارند کار می‌کند و این مدارها به راحتی تغییر شکل داده و خود را با بدن انسان انطباق می‌دهند بدون آنکه کارکرد آنها دچار هیچگونه اختلالی شود. ابعاد این وسیله به اندازه یک تمبر پستی است و قطر آن نازک‌تر از یک تار موی انسان است. برای چسباندن آن به پوست بدن به جای چسب از خاصیت اصطکاک معناطیسی استفاده می‌شود.

پروفسور «تاد کولمن» از دانشگاه ایلینویز و مسئول این پروژه می‌گوید: «به نظر ما این طرح یک پیشرفت بزرگ در زمینه تولید وسایل الکترونیکی است که می‌توان آنها را روی بدن پوشید. می‌توان در آینده به مرحله‌ای رسید که چنین دستگاهی تقریباً نامرئی شود. این وسیله می‌تواند حامل آن را به جهان فیزیکی اطراف خود و همین طور به عرصه مجازی مرتبط کند.»

 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پوشیدن یک مدار الکترونیکی از این دست می‌تواند به عنوان مثال ضربان قلب و حرکات ماهیچه‌های فرد را با دقتی مشابه با وسایل پزشکی امروزی بررسی و ثبت کند اما با این تفاوت که تقریباً هیچ وزنی ندارد و همیشه می‌تواند به بدن فرد بیمار متصل باشد.

دانشوران می‌گویند ممکن است در آینده بتوان نمونه دیگری از این دستگاه‌ها را ساخت که بتواند حرکات حنجره افراد را تشخیص داده و به این ترتیب بدون استفاده از سیم می‌توان صحبت‌های یک فرد را مخابره کرد حتی اگر آن فرد با صدایی بسیار آهسته و غیرقابل شنود صحبت کند.

تحقیقات تا به امروز نشان داده که از این وسیله برای هدایت بازی‌های کامپیوتری که با صدای افراد کار می‌کنند می‌توان استفاده کرد. یکی دیگر از احتمالات این است که از این وسیله می‌توان برای تماس مأموران امنیتی در شرایطی که صحبت کردن با بی‌سیم خطرناک باشد، استفاده کرد.

به گزارش ایندیپندنت، این مدارهای الکترونیکی روی یک ماده بسیار نازک و پلاستیک مانند نصب شده که به خوبی به پوست انسان می‌چسبد. در نمونه‌هایی که از این وسیله ساخته شده است، ترانزیستور، آنتن‌های بی‌سیم، موج‌یاب رادیویی، چشم الکترونیک و وسایل دیگری برای تشخیص امواج و مخابره آنها نصب شده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه علمی «ساینس» منتشر شده و یکی از مسئولان این پژوهش می‌گوید: «ما مجموعه زیادی از اجزای الکترونیکی و مداربندی لازم برای کارکرد خوب این وسایل را در این دستگاه گنجانده‌ایم. در نمونه‌های بعدی امیدواریم که بتوانیم تعداد وکیفیت این اجزا را ارتقا داده و بنابراین بر کارآمدی آن بیافزاییم.»

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=234

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.