• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

گزارشی از وضعیت آب جم؛ رود های دائمی را دریابید!

  • کد خبر : 1655
  • 29 شهریور 1391 - 11:20

خشکسالی و شرایط نامناسب آب و هوایی در شهرستان جم در چند سال اخیر، به خوبی جایگاه خود را در میان دغدغه های بزرگ مردم پیدا کرده است. قطعی مکرر آب در شهرستان، شیفت بندی و مشکلات دیگری از این قبیل دیگر هیچ شک و شبهه ای را در بغرنج بودن وضعیت آب شهرستان باقی نگذاشته است.

 

با این شرایط، تلاش برای مصرف کمتر آب در شهرستان و دعوت مردم جهت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب ، به خصوص در فصول گرم سال، به عنوان راهکاری جمعی جهت عبور از شرایط کنونی مطرح بوده است.

در این میان اما رفتار مسئولان و متولیان مدیریت آب در شهرستان، چندان نمایشگر این دغدغه ی به حق در میان مردم نمی باشد. رفتاری که گمانه زنی های دلسوزان شهرستان، مبنی بر ضعف مدیریت آب شهرستان و بی برنامگی متولیان در پیشگیری از ایجاد بحران کنونی را در سالهای گذشته، رنگ واقعیت می بخشد.

ناگفته پیداست که اگر ضرب المثل معروف ” هرچه بگندد نمکش می زنند     وای به روزی که بگندد نمک” در بحران کنونی آب شهرستان مصداق پیدا کند، بی گمان باید فاتحه ی بهبود وضعیت آب در شهرستان را، حتی با وجود آب مرحمتی از کوثر،خواند. چه انکه آنچه می تواند در عبور یک جامعه از بحران موثر باشد منابع عظیم نیستند بلکه مدیریت منابع هستند که اگر شهرستان جم با ان ذخیره ی عظیم آب که زبانزد مردمان بود، با مدیریتی کلان نگر و تیز بین اداره می شد، هرگز نباید شاهد وضعیت اسف بار کنونی در شهرستان می بودیم!

اما انچه مرا به این قلم فرسایی کشاند داستانی است که در این چند ساله ی اخیر هر روز شاهد تکرار ان هستیم. بخار شدن منابع ناچیز آب در جای جای شهرستان . برای درک این موضوع، کافی است خطوط لوله ی آب در شهر و روستاهای شهرستان را هر روز و هر ساعت مشاهده کنید. لوله هایی که مدام می ترکند و سیل آب را روانه ی کوچه و خیابان می کنند.

داستان ترکیدن لوله در شهرستان، تنها به چند مورد در روز ختم نمی شود که بتوان با دیده ی اغماض به آن نگریست بلکه داستانی است باور نکردنی از وضعیت زیرساخت آب رسانی در شهرستان. لوله های آب در شهرستان و خصوصا در بخش روستایی، بیشتر از آنکه به انتقال آب بپردازند به نابودی منابع آب می پردازند و اصلا قابل پذیرش نیست که یک لوله ی صد متری در یک روستا در طی یک سال، ده ها بار و در چندین نقطه ترکیده و حجم عظیمی از آب را روانه کوچه و باغ های اطراف کرده باشد و مسئولین آب برای تعویض آن کاری نکرده باشند.

این داستان مرتبا در جای جای این شهرستان تکرار می شود اما گویا هیچ کس دلش نمی سوزد. هر روز یک وانت و دوکارگر پس از مدت ها تماس مردم با مدیریت آب، راهی می شوند و لوله رفو می کنند و چند ساعت بعد، باز آش همان است و کاسه همان. البته کمی آن طرف تر…!

واقعا چه چیز مهم تر از آبی است که شهرستان جم تشنه ی آن است؟ چرا مسئولین برای تعویض زیرساخت ها کاری نمی کنند؟ دغدغه ای ؟ برنامه ای ؟ بودجه ای؟ ردیف اعتباری؟

البته تا متولیان دست به کار شوند دوستان بفرمایند با این همه رودخانه ی دائمی در شهرستان چه کنیم؟

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1655

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.