• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

احتمال نشست زمین در جم وریز

  • کد خبر : 699
  • 01 آبان 1390 - 9:37

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی توسط صنایع نفت و گازدر مناطق جم وریز این استان، احتمال نشست زمین در تیم مناطق که تاسیسات نفت و گاز در آنجا مستقر است، وجود دارد.

شاپور رجایی شنبه شب در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر افزود:

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی توسط صنایع نفت و گازدر مناطق جم وریز این استان، احتمال نشست زمین در تیم مناطق که تاسیسات نفت و گاز در آنجا مستقر است، وجود دارد.

شاپور رجایی شنبه شب در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان بوشهر افزود:

با توجه به وجود خطوط نفت و گاز در مناطق و دشت‌های جم و ریز، در صورت نشست زمین امکان خسارت به این تاسیسات وجود دارد.

 

وی اظهار داشت: در ۳۰ سال گذشته صنایع نفت از سفره های زیر زمینی آب دشت‌های جم و ریز برداشت‌های زیادی داشتند و تعهد کردند تا آب برداشتی را جایگزین کنند اما حتی یک متر آب هم جایگزین نکردند و اقدامی نیز برای تامین آب به صورت بلند مدت نداشتند.

رجایی با اشاره به وضعیت موجود دشت‌هایی از استان بوشهرکه برداشت آب از آنها ممنوع است تصریح کرد: هم اکنون سه دشت جم، ریز و بوشکان از دشت‌های ممنوعه هستند که یکهزار و ۶۲۰ حلقه چاه در آن‌ها فعال است و سالانه ۵/۶۴ میلیون متر مکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر یادآورشد: در همین ارتباط بیلان آب منفی بوشکان سالانه هفت میلیون متر مکعب، جم هفت میلیون متر مکعب و ریز ۹٫۵ میلیون متر مکعب است.

رجایی با بیان اینکه مجوز حفر چاه در دشت‌های ممنوعه نداریم، بیان کرد: هفت دشت آزاد فاقد ظرفیت نیز در استان بوشهر موجود داریم که گزارش این دشت‌ها تهیه و به وزارت نیرو ارسال شده و کارشناسان وزارت نیرو در حال ارزیابی این گزارش هستند.

وی ادامه داد: دشت‌های دشت پلنگ، خورموج، تنگ ارم، چاهگاه، باغان، بردخون، مند و دشت کاکی از دشت‌های آزاد فاقد ظرفیت هستند که دشت پلنگ سالانه پنج میلیون متر معکب، خورموج ۷/۶ میلیون متر مکعب و تنگ ارم نیز هفت میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارند.

رجایی با بیان اینکه پالایشگاه گاز فجر جم سالانه سه میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، اضافه کرد: از سال ۵۴ تا ۸۹ حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از طرف صنعت نفت از سفره‌های زیرزمینی دشت جم برداشت شده است.

وی تاکید کرد: با اجرای عملیات آبخیزداری که در سفر دوم دولت با اعتبار ۶۴ میلیارد تومان مصوب شده امکان حفظ وضع موجود این مناطق را داریم اما کاهش ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشتی باید جبران شود

در این نشست،استاندار بوشهر گفت: از وزیرنفت می خواهیم تعهدات این وزارتخانه مبنی بر تزریق و استحصال آب درقبال آب های برداشتی این صنعت از سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های جم و ریز دراین استان را عملی کند.

محمدحسین جهانبخش افزود: وزارت نفت متعهد بوده نسبت به آبی که استحصال می‌کند معادل آن را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کند اما به این تعهد عمل نکرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به نظر مساعد وزیر نفت به استان بوشهر از ایشان تقاضا داریم این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه انتظار است با حضور سردار قاسمی در راس مجموعه وزارت نفت این مهم عملی شود، تصریح کرد: با تزریق آب برداشتی به دشت‌های مذکور وضعیت آبی این مناطق بهبود می‌یابد.

جهانبخش با اشاره به حمایت وزارت نیرو از پیشنهادهای مسوولان امور آب استان بوشهر برای توسعه زیرساخت‌های آبی در بوشهر گفت: وزیر نیرو و معاون ایشان در ارتباط با تصویب اجرای زیرساخت‌های سد دالکی در سال ۹۰ و همچنین خط دوم آبرسانی کوثر در کمیسیون تخصیص، حمایت‌های بی دریغی انجام دادند و جا دارد از تلاش و مساعدت ایشان صمیمانه قدردانی کنیم.

استاندار بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معارضان در طرح‌های مختلف آبی اضافه کرد: ما در مقابل فراریان از قانون می‌ایستیم و همه را قانونمند کرده و البته قبل از آن خود را متعهد به اجرای قانون می‌کنیم.

جهانبخش با تاکید بر افزایش بهره‌وری از آب اظهار داشت: همه باید برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف آب تلاش کنیم زیرا فرمایش ایشان دانش بنیان و علمی بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تشکیل کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی، رسیدگی به شکایات علیه دولت باید در این کمیسیون انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر نیز در این نشست گفت: اگر صنعت بخواهد کار رشد خود را بخوبی انجام دهد باید ظرفیت آبی خود را اعلام کند.

مسعود نصوری افزود: خط آبرسانی به جم با ۵۱ میلیارد تومان اعتبار پرداختی توسط وزارت نفتف دردست اجراست.

وی با تاکید بر حفظ منابع آبی استان بوشهراضافه کرد: کار مطالعاتی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق مورد نظر این استان باید تسریع شود.

معاون عمرانی استانداری بوشهر بیان کرد: استعلام از شرکت آب منطقه‌ای برای واگذاری زمین در این استان حتما باید انجام شود ضمن اینکه سرمایه‌گذاران صنعت نفت نیز برای فعالیت‌های خود استعلام لازم از شرکت آب منطقه‌ای بگیرند./منبع: خلیج فارس/سوک

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=699

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.