• امروز : دوشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 5 - ذو الحجة - 1443
  • برابر با : Monday - 4 July - 2022
3

توصیه‌های بهداشتی برای داشتن قلب سالم

  • کد خبر : 733
  • 23 آبان 1390 - 6:25

 

به گزارش سرویس پزشکی سلامت آوای جم؛امروزه بیماریهای قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در سطح دنیاست. سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، طی ۱۰ سال آینده بیماریهای قلبی عروقی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین طبق آخرین پایش های انجام شده که در سال ۸۸ از سوی اداره مراقبت عوامل خطر بیماریهای وزارت بهداشت بین افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ۳۰ استان کشورمان انجام شد، ۱۶/۱ درصد ایرانیها پرفشاری خون، ۴۳/۹ درصد چاقی، ۳۸/۹ درصد سطح فعالیت بدنی پایین و ۱۰/۸ درصد مصرف دخانیات داشتند.

اشتراگ گذاری خبر در شبکه های اجتماعی

 

به گزارش سرویس پزشکی سلامت آوای جم؛امروزه بیماریهای قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در سطح دنیاست. سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، طی ۱۰ سال آینده بیماریهای قلبی عروقی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. همچنین طبق آخرین پایش های انجام شده که در سال ۸۸ از سوی اداره مراقبت عوامل خطر بیماریهای وزارت بهداشت بین افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ۳۰ استان کشورمان انجام شد، ۱۶/۱ درصد ایرانیها پرفشاری خون، ۴۳/۹ درصد چاقی، ۳۸/۹ درصد سطح فعالیت بدنی پایین و ۱۰/۸ درصد مصرف دخانیات داشتند.

همچنین آمارها نشان می دهند، بیماریهای قلبی عروقی ۳۹/۳ درصد علل مرگ و میرهای کل کشور را تشکیل داده و روزانه بیش از ۳۷۸ نفر بر اثر این بیماریها جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که پزشکان معتقدند، بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای زودرس قلبی با شیوه های صحیح زندگی قابل پیشگیری است……….

بنابراین ۱۵ توصیه ذیل را برای حفظ سلامت قلب خود به کار بندید:

۱) سیگار نکشید: خطرناکترین عامل بیماریهای قلبی عروقی، سیگار است. اگر سیگاری هستید، همین الان آنرا ترک کنید.

۲) عوامل خطر خود را بشناسید: اگر یک عضو نزدیک خانواده شما مانند پدر، مادر، خواهر یا برادرتان بیماری قلبی داشته باشد، شما نیز در معرض خطر بالای بیماری قرار دارید.  بیماریهای سختی مانند دیابت هم خطر بیماری قلبی را در افراد افزایش می دهد. بنابراین اگر در این رده جای دارید، بیشتر مراقب خود باشید.

۳) کنترل کلسترول و فشار خون: حداقل سالی یکبار کلسترول و فشار خون تان را کنترل کنید. اگر این اعداد بالا بود، ضمن مشورت با پزشک خود، آنرا کنترل کنید.

۴) تمرینات ورزشی مرتب: قلبتان به حداقل ۳۰ دقیقه ورزش برای سه بار در هفته نیاز دارد. نوع این ورزش زیاد مهم نیست. قدم زدن تند، دویدن، باغبانی،… باید در پایان این ۳۰ دقیقه نفس نفس بزنید و عرق کرده باشید (البته در صورتی که مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی هستید، حتما با مشورت با پزشک نوع تمرینات ورزشی خود را مشخص نمایید.

 ۵) کنترل دور شکم: اگر شکمتان خیلی بزرگ است احتمالا در معرض خطر بیماری قلبی و همچنین دیابت قرار دارید. برای خانم ها دور کمر باید ۹۰ سانتی متر یا کمتر باشد و برای آقایان این عدد نباید بیش از ۱۰۰ سانتی متر باشد. اندازه دور کمر یک معرف مهم سلامتی شماست.

۶) محدودیّت مصرف نمک، مواد چربی، سرخ کردنی و قندهای ساده: مصرف سرخ کردنی و چربی را حتی الامکان قطع کنید و محدودیت در مصرف نمک و قندهای ساده از قبیل قند معمولی، مربا، شیرینی و … را سرلوحه  زندگی خود قرار دهید. گوشت را در اندازه های باریک و کم بخورید و ضمن استفاده از گوشت مرغ و ماهی، مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید. در طول روز بیشتر، از میوه و سبزیجات استفاده نمایید.

۷) برای سلامتی خود، وقت بگذارید : به خودتان اهمیت بدهید و برای سلامتی خود و خانواده تان وقت بگذارید. در برنامه ریزی اوقات زندگی، ساعاتی را برای تفریح با خانواده، ساعاتی را برای استراحت و ساعاتی را برای بررسی وضعیت سلامت خود هم، به تناسب مورد نیاز قرار دهید.

۸) استرس تان را کنترل کنید: استرس برای قلب بد نیست. اینکه چگونه با استرس برخورد کنید خطرناک است. اگر وقتی دچار استرس شدید سیگار بکشید، بد است. به خود آموزش بدهید که هنگام استرس و ناراحتی دست به کارهای خطرناک نزنید و ضمن حفظ خونسردی با قاطعیت، آرامش و منطقی برای حل مساله موجود اقدام نمایید.

۹) از همین امروز شروع کنید: هیچوقت برای توجه به سلامتی دیر نیست. چه پیر و چه جوان، بنابراین از همین امروز به قلب خود توجه کنید، زیرا که فردا دیر است.

۱۰) بهتر است برای صرف سه وعده غذای اصلی( صبحانه ، ناهار و شام ) ساعات معینی را در نظر بگیرید. .همچنین غذای روزانه ی هر کس باید متناسب با نوع فعالیت و شرایط جسمانی وی تعیین شود و از پر خوری و نیز فقر غذایی، جداً پرهیز گردد.

 ­۱۱) در مصرف چای و قهوه افراط نکنید. قهوه محتوی کافئین و چای محتوی تئین است و مصرف زیاد آنها باعث بروز عوارضی نظیر تپش قلب و بی خوابی می گردد. اما مصرف متعادل آنها می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

­۱۲) وزن خود را در حد معمولی و مناسب نگه دارید. وزن زیاد باعث خستگی عضله ی قلب و ازدیاد میزان کارکرد عروق قلبی می شود. اشخاص چاق مستعد ابتلا به بیماری های فشارخون و دیابت اند و عروق آنها به سرعت متصلب (سخت) شده و بیماری های عروقی و سکته های قلبی، زودتر به سراغ آنها می آید.

­۱۳) سعی کنید در محیط شاد و با نشاط به صرف غذا بپردازید و از عصبانیت و اضطراب که موجب کند شدن عمل هضم و ایجاد سوء هاضمه و کاهش قدرت بدنی و کارایی می شود، خودداری کنید.

­۱۴) هرگز در تفریحات شبانه و شب زنده داری ها افراط نکنید که جز خستگی جسمی و روحی نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

 ­۱۵) سعی کنید خواب و استراحت کافی داشته باشید. مقدار خواب لازم برای هر کس بستگی به سن، میزان فعالیت، سلامت و کنترل اعصاب و هیجانات وی دارد؛ ولی در هر حال، حداقل ۶ تا ۸ ساعت خواب در هر شبانه روز برای هر فردی لازم و ضروری است تا رفع خستگی کند. در ضمن ثابت شده  که بهترین ساعات برای به خواب رفتن، طی همان ساعات اولیه شب می باشد. امید است با عمل به توصیه های فوق هیچگاه قلب شما بیمار نشود

اشتراگ گذاری خبر در شبکه های اجتماعی
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=733

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.