• امروز : جمعه - ۱ بهمن - ۱۴۰۰
  • برابر با : 18 - جماد ثاني - 1443
  • برابر با : Friday - 21 January - 2022
1

توصیه های مفید برای تغییرعادات غذایی کودکان

  • کد خبر : 856
  • 14 دی 1390 - 5:32

به گزارش خبرنگار آوای جم، به نقل از سرویس پزشکی سلامت این پایگاه، بخش مهمی از ذائقه افراد در دوران کودکی و به طور کلی در سنین زیر ۵ سال شکل می‌گیرد. ذائقه‌سازی در کودکان از جمله کارهایی است که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ چون کودک به تدریج با طعم مواد غذایی مختلف که در اختیار او قرار می‌گیرد، انس گرفته و به آنها عادت می‌کند.

اشتراگ گذاری خبر در شبکه های اجتماعی

به گزارش خبرنگار آوای جم، به نقل از سرویس پزشکی سلامت این پایگاه، بخش مهمی از ذائقه افراد در دوران کودکی و به طور کلی در سنین زیر ۵ سال شکل می‌گیرد. ذائقه‌سازی در کودکان از جمله کارهایی است که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ چون کودک به تدریج با طعم مواد غذایی مختلف که در اختیار او قرار می‌گیرد، انس گرفته و به آنها عادت می‌کند.

«من شیر دوست ندارم»، «بوی ماهی بد است»، «این میوه‌ها را نمی‌خورم»، «تخم‌مرغ بدمزه است»، «خجالت می‌کشم نان و پنیر و سبزی ببرم مدرسه» و… جملاتی هستند که شاید بارها و بارها از زبان کودکان خردسال خود شنیده‌اید یا روزی‌ بالاخره خواهید شنید. اما همیشه به خاطر داشته باشید که به خاطر خود و فرزندتان زود تسلیم خواسته‌هایش نشوید و اگر به سلامت او اهمیت می‌دهید، از همان سال‌های اولیه کودکی او را به انتخاب و مصرف مواد غذایی مفید و سالم ترغیب نمایید. البته نگران هزینه هم نباشید؛ در اغلب مواقع فست فودها و چیپس و پفک ، هزینه بیشتری از لقمه‌ها و خوراکی‌های سالم دارند.

زیر یک سال، نمک ممنوع: چرا برخی از کودکان غذاهای مفید و پرخاصیت را با میل و علاقه مصرف می‌کنند و گروهی دیگر فقط به دنبال غذاهای مضر ولی به ظاهر خوشمزه هستند؟ اگر شما هم تصور می‌کنید طبیعت کودکان این گونه است و آنها به خوردن غذاهای مضر تمایل دارند، باید بدانید اشتباه فکر می‌کنید و این وظیفه پدر و مادر است که تغذیه صحیح را به فرزند خود یاد بدهند. از آنجایی که مصرف نمک برای کودکان زیر یک سال ممنوع است، یادآوری می‌شود: به هیچ وجه نباید به غذای کودکان زیر یک سال نمک اضافه کرد. همچنین جالب است بدانید مطالعات نشان داده کودکانی که مقدار زیادی نمک به غذایشان افزوده می‌شود، ذائقه آنان در بزرگسالی به شوری عادت می‌کند و در نتیجه بیشتر به بیماریهایی نظیر پرفشاری خون مبتلا می‌شوند. همچنین شکر نیز باید به مقدار بسیار کم به غذای کودکان زیر یک سال اضافه شود و در نتیجه مصرف شیرینی هم محدود گردد. البته باید دقت داشته باشید در این سنین حتی ادویه هم نباید به غذای کودکان افزوده شود. در سنین بالای یک سال هم بهتر است غذای کودکان کم نمک و کم ادویه باشد.

مصرف شیر: مادران باید کودکان را در سنین زیر پنج سال به خوردن شیر و مصرف مواد غذایی مفید عادت دهند. اگر کودک شما طعم شیر را دوست ندارد، می‌توانید آن را با میوه‌های مختلف طعم‌دار کنید، مثلا اغلب بچه‌ها شیر موز را دوست دارند. اما اگر این کار را نکنید و پس از چند سال بخواهید او را به مصرف شیر عادت دهید، مطمئن باشید به راحتی موفق نخواهید شد.

سوسیس و کالباس و فست فود ممنوع: با این‌که بیشتر بچه‌ها مصرف این گونه مواد غذایی را دوست دارند، اما درست نیست بگوییم نمی‌توان کاری در این مورد انجام داد. هستند بچه‌هایی که علاقه‌ای خاص و افراطی به این گروه از مواد غذایی ندارند، چون پدر و مادر آنها از دوران کودکی به آنها آموزش داده‌اند که خوردن این مواد برای سلامت آنها مضر است. متاسفانه برخی از پدر و مادرها از این نوع غذاها به عنوان راهکاری برای آرام کردن کودک یا تشویق او برای غذا خوردن استفاده می‌کنند. اما والدین باید بدانند اگر از ابتدا با این شیوه برخورد نکنند و با گریه و بهانه کودک به راحتی این خوراکی‌ها را به او ندهند، کودک به تدریج می‌فهمد سلامتی اش از هر چیز دیگری مهم‌تر است و پدر و مادر به همین دلیل این گونه مواد را در اختیارش نمی‌گذارند.

با تدبیر عمل کنید: خیلی از پدر و مادرها می‌دانند کودک باید مواد غذایی مفید و سالم  مصرف کند، اما گاهی شیوه‌های آنها موثر نیست و باز هم کودک مصرف غذاهای مضر را ترجیح می‌دهد. به هیچ وجه نباید کودک را مجبور به خوردن غذایی خاص کرد، بچه‌ها لجبازی را دوست دارند و به همین دلیل اگر بخواهید به اجبار به آنها غذا بدهید، باید منتظر نتیجه معکوس باشید. بنابراین در چنین شرایطی پدر و مادر باید بی‌تفاوت باشند و با تدبیر عمل کنند. به عنوان مثال می‌توان مواد غذایی مورد نظر را با ظاهر یا طعمی متفاوت به کودک داد یا این‌که پدر و مادر مقابل کودک بنشینند و غذا را با لذت بخورند.

بچه‌ها در جمع بهتر غذا می‌خورند: خیلی از بچه‌ها ساعاتی از روز را در مهدکودک می‌گذرانند و به همین دلیل والدین و مسوولان مهدکودک باید توجه کافی نسبت به تغذیه بچه‌ها داشته باشند.

بچه‌ها زمانی که در جمع همسالان خود هستند، خیلی بهتر از مواقع تنهایی غذا می‌خورند. به عنوان مثال بچه‌ای که در خانه غذا نمی‌خورد، اگر با دوستانش همراه شود، بهتر و راحت‌تر غذایش را خواهد خورد. بنابراین خانواده‌ها با کمک مربیان می‌توانند از این موضوع به نفع خودشان و کودک استفاده نموده و زمانی که کودک در مهد حضور دارد، عادت مصرف مواد غذایی مفید را در آنها ایجاد نمایند.

بهترین میان‌وعده‌ها برای کودکان: برای میان وعده فرزندتان چه نوع خوراکی را انتخاب می‌کنید؛ چیپس؟ پفک؟ ساندویچ؟ شکلات؟ اگر انتخاب شما به این دلیل است که فرزندتان این مواد را دوست دارد و فقط آنها را با میل می‌خورد، باید هر چه زودتر شیوه‌تان را تغییر دهید. در این رابطه والدین باید با تزئین غذای کودک، او را تشویق به خوردن کنند، به عنوان مثال نان، پنیر، خیار و گوجه انتخابی مناسب برای میان وعده کودکان است که اگر والدین با دقت و حوصله بیشتری این لقمه‌ها را آماده کنند، کودک نیز بهتر و با اشتهای بیشتری آنها را می‌خورد. هر فردی با توجه به سلیقه فرزندش می‌تواند شیوه‌ای را انتخاب کند؛ مثلاً می‌توان با قطعات خیار و گوجه گل درست کرد یا آنها را شبیه حیوانات مختلف برش داد و مانند یک بازی از کودک خواست هر کدام را بیشتر دوست دارد، زودتر بخورد. استفاده از ظرف‌های مناسب و زیبا، تزئین غذا و تشویق کودک با بازی‌هایی مانند آن چه در بالا بیان شد، از جمله شیوه‌هایی است که می‌تواند در بهتر غذا خوردن کودکان موثر باشد. مصرف چیپس و پفک به عنوان میان وعده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود وکیک‌های غنی شده و بیسکویت‌های سبوس‌دار انتخاب بهتری است؛ ولی بهترین میان وعده برای کودکان موادی مانند قیسی است که هم طعم و ظاهر خوبی دارد و هم باعث چاقی و اضافه وزن آنها نمی‌شود. علاوه بر این قیسی ویتامین‌های مورد نیاز را نیز دارد. یکی دیگر از تنقلات سالم و مفید کشک است؛ ۵۰ درصد کشک پروتئین است و کلسیم خوبی نیز به کودک می‌رساند؛ البته این هم از آن مواردی است که باید به تدریج در ذائقه کودک شکل گیرد. همچنین انواع مغزها مانند پسته، بادام و فندق نیز منبع خوبی از روی هستند و چون کمبود روی موجب کوتاهی قد بچه‌ها می‌شود، اگر بتوان خوراکی‌های حاوی این ماده را به رژیم غذایی کودک اضافه کرد، مشکل کوتاهی قد و کم اشتهایی آنها نیز جبران می‌شود. در میان مغزها، گردو علاوه بر روی منبع خوبی از امگا ۳ نیز به حساب می‌آید، پس از مصرف آن هم غافل نشویم و جیب بچه‌ها را با این نوع خوراکی‌های سالم

، مفید و خوشمزه پر کنیم.

اشتراگ گذاری خبر در شبکه های اجتماعی
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=856

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.