• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

بالاخره پس از کش وقوس های فراوان،طرح سوال از رئیس جمهور،اعلام وصول شد

  • کد خبر : 932
  • 19 بهمن 1390 - 14:58


طرح سوال از رئیس جمهور پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در جلسه علنی سه شنبه مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش آوای جم؛، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام نطق‌های میان دستور مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بر اساس ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس طرح سؤال از رئیس جمهور را اعلام وصول می‌کنیم.


طرح سوال از رئیس جمهور پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در جلسه علنی سه شنبه مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش آوای جم؛، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام نطق‌های میان دستور مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بر اساس ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس طرح سؤال از رئیس جمهور را اعلام وصول می‌کنیم.


محمدرضا باهنر در کسوت اداره کننده جلسه علنی گفت: موضوع سوال از رییس‌جمهور از مدت‌ها پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح بوده و در رسانه‌های مختلف نیز به آن پرداخته شده است.

وی افزود: بر همین اساس همواره اعلام کردیم که بدون داشتن موضع، موظف هستیم اصول قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس را رعایت کنیم و بر همین اساس سوال طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه وصول و به کمیسیون‌ها ارجاع شد و کمیسیون‌ها هم عموما کار خود را انجام دادند.

باهنر با قرائت ماده ۱۹۶ آیین‌نامه گفت: طبق این ماده چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس که سوال را امضا کرده‌اند، از سوال خود منصرف نشده ‌باشند، رییس‌مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رییس‌جمهور ارسال کند، این سوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار ‌گیرد.

باهنر افزود: ‌ما الان در این مرحله هستیم، نمایندگان سوال‌کننده در کمیسیون‌ها حاضر شده و به ما رسما اعلام کرده که از سوال خود منصرف نشده‌اند، بنابر این وظیفه ما الان این است که متن سوال را قرائت کنیم و به رییس‌جمهور ارسال کنیم که ایشان یک‌ماه وقت دارد تا در مجلس حضور یافته و به سوال نمایندگان پاسخ دهند.

بر اساس این گزارش نایب رییس مجلس پس از قرائت محورهای ۱۰ گانه سوال از رییس‌جمهور نیز ضمن بیان این مطلب که:‌ سوال از رییس‌جمهور با ۱۰ محور در مجلس اعلام وصول شد، گفت: در نیمه‌ی دوم اسفندماه با تفاهمی که با رییس‌جمهور انجام خواهد شد در جلسه‌ای علنی پاسخ‌های ایشان را خواهیم شنید و رییس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد.

نایب رییس مجلس هم‌چنین اعلام کرد که طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه متن سوال از رییس‌جمهور را فورا برای ریاست جمهوری ارسال می‌کنیم، همچنین این متن به نمایندگان نیز داده خواهد شد.

امیدوار رضایی عضو هیات رییسه‌ی مجلس، ۱۰ مورد سوال از رییس‌جمهور را اعلام وصول کرد و گفت: این سوالات به ترتیب اولویت توسط رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس پاسخ داده خواهد شد.

این عضو هیات رییسه‌ مجلس، ۱۰ مورد سوال نمایندگان از رییس‌جمهور را به ترتیب زیر اعلام کرد:

۱-چرا قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علی‌رغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک، ابلاغ و اجرا نشده است؟

۲ – نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ حدود ۵/۴ درصد بوده، اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم این نرخ حدود ۳ درصد بوده است؛ در حالی که طبق برنامه باید حداقل ۸ درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت بر اقتصاد کشور نیست؟ هم‌چنین با این نرخ رشد، آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

۳-در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه‌ی تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی شده. چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟

۴-مقاومت ۱۱ روزه‌ی جناب‌عالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

۵-این سخن شما که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟

۶-وزیر ورزش و جوانان پس از ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

۷- مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزینه شده است؟

۸- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود؟ به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟

۹- چرا جناب‌عالی با علم به این‌که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی، ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مساله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسوولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم؟ این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

۱۰- چرا نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام را که توسط رییس دفتر شما بیان شد، علی‌رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید نموده، باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علی‌رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ، اعلام برائت نمی‌کنید؟ بلکه از این افراد دفاع می‌کنید؟منبع:جنوب نیوز

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=932

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.