• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

نوروز لحظه شکوفه کردن صمیمیت‌ها

  • کد خبر : 1061
  • 28 اسفند 1390 - 4:58

پایگاه خبری آوای جم :‌ لحظه، لحظه تغییر است، همه چیز را برای آمدن بهار مهیا ساخته ای تا نظاره گر دگرگون شدن باشی،می خواهی بهار تکانت دهد و او هم پاک و بی آلایش آمده است تا این تغییر را با تو به جشن بنشیند . قدری احساس همدلیت را از صندوقچه ای که آنرا درونش نهفته ای بیرون آور، آری باتوام که به خاطر ناچیزها دل مهربانت را از او رنجانده ای. لحظه، لحظه بیرون راندن دلگیریهاست.

 

پایگاه خبری آوای جم :‌ لحظه، لحظه تغییر است، همه چیز را برای آمدن بهار مهیا ساخته ای تا نظاره گر دگرگون شدن باشی،می خواهی بهار تکانت دهد و او هم پاک و بی آلایش آمده است تا این تغییر را با تو به جشن بنشیند . قدری احساس همدلیت را از صندوقچه ای که آنرا درونش نهفته ای بیرون آور، آری باتوام که به خاطر ناچیزها دل مهربانت را از او رنجانده ای. لحظه، لحظه بیرون راندن دلگیریهاست.

 

 

به گزارش خبرنگار آوای جم :‌ ازدیرباز تاکنون آنچه در میان ایرانیان رشته همبستگی و عطوفت را پابرجا نگه داشته حس همدلی و تفاهم میان آنها بوده که در سخت ترین شرایط زندگیشان سعی در تسکین آلام یکدیگر داشته و وجود همنوع را در کنار خود عامل فراغت از رنج و سختی و تنهایی دانسته اند.

خانه تکانی دلها

آری ما به این سنت اعتقاد داریم که به حکم انسانیت، باید از حال یکدیگر با خبر باشیم و گرنه مسلمان واقعی نخواهیم بود. اساس کار اسلام برپایه عطوفت و مهربانی است که مردم را سفارش کرده به حضور در اجتماع و با خبر بودن از حال هم، تا آنکه اگر روزی یکی از ما در اجتماع حاضر نشد، همنوعان بی تاب دیدارش شده و احوالش را جویا شوند.

گفته تا از حال یکدیگر با خبر باشیم و به دیدن هم برویم. همچنانکه در قرآن سفارش شده: «و درباره ارحام کوتاهی نکنید که خدا مراقب اعمال شماست.» و خداوند منان درجای دیگر می فرمایند: «و خدای یکتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریک او نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه دور و نزدیک و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیردست تصرف شمایند نیکی کنید، که خدا مردم متکبر خودپسند را دوست ندارد.»نساء۳۶

انسان تاب دوری را نمی آورد، چرا که ذاتا موجودی اجتماعی است، باید با همنوع خود سلوک داشته و با او زندگی کند. بگوید، بشنود، رفت و آمد کند و از یکدیگر بیاموزد تا بهتر زندگی کند.

صله رحم؛ پیام آور بخشش و دوستی

«صله» در لغت به معنای احسان، عطا، بخشش و دوستی آمده است و منظور از «رحم» همان خویشان و بستگان است. در اصطلاح «صله رحم» به داشتن رابطه و به طور کلی سلوک با مردم، خویشاوندان نظر دارد.

یک دانشجوی ادبیات درباره صله رحم اظهار داشت: در جامعه اسلامی مردم از یکدیگر خبر دارند. خویشان و نزدیکان را ملاقات می کنند و با هم مراوده دارند. با وجود این رفت و آمدهاست که انسان می تواند از دیگران بیاموزد، پیشرفت کند و به تعالی برسد.

یک محصل ۱۶ساله در عین سادگی گفت: ما لباس نو می خریم که با آن به دیدن اقوام برویم و از دیدن همدیگر با ظاهر آراسته خوشحال شویم.

یک جامعه شناس نیز درباره آثاراجتماعی صله رحم تاکید کرد: از مهمترین آثار اجتماعی تعامل انسانها با یکدیگر احساس ارزش و جلب حمایتهای اجتماعی است، انسان در جمع و در خلال ارتباط با دیگران احساس خوشایندی دارد و می تواند این حس را در تعاملاتش، به آنها نیز منتقل کند.

صدیقه دانیالی ادامه داد: هنگامی که احساس همدلی در اجتماع پدید آید، حمایتهای اجتماعی از یکدیگر نیز صورت می گیرد و به اصطلاح مردم هوای همدیگر را دارند، کاهش اضطراب اجتماعی، فشارها و … با حضور در جمع بستگان و خویشاوندان کم کم از بین خواهد رفت.


نوروز بهترین فرصت برای جلای دلها از زنگار کینه هاست

امام جمعه پرند در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: صله رحم یکی از سنتهای دینی و اسلامی ماست که بسیار مورد توصیه خداوند و ائمه اطهار⁽ع⁾ است، صله رحم اقوام را متحد می کند و اگر کدورتی وجود داشته باشد به این واسطه از بین می
رود همچنین در فضای محبت و صمیمیت افراد می توانند با یکدیگر درد دل کرده و تخلیه شوند و دعوا ونزاعها از میان رفته و به این ترتیب جامعه ای یکدل و متحد خواهیم داشت.

حجت الاسلام محمد خدیری پیرامون وجود رابطه ای صمیمانه در میان مردم و لزوم دید و بازدید ادامه داد: نتیجه با هم بودن صفا و صمیمیت است، مهر و مهربانی است، نظام آفرینش نیز بر همین اساس پایه گذاری شده است، اصل بر کمک و عطوفت است نه بر قهر و خشونت و صله رحم معنای نزدیکی دلهاست و رضای خدا هم در همین است.

امام جمعه پرند در ادامه به اهمیت رفع کدورتها خصوصا در این ایام عید نوروز اشاره کرد و ادامه داد: نوروز بهترین فرصت برای جلای دلها از زنگار کینه ها و ناراحتیهاست و اساسا نام این ایام را عید نهاده اند تا بیشتر به هم نزدیک شویم و در کنار هم باشیم.

وی تاکید کرد: اگر از نوروز، صله رحم حذف شود چیزی از آن باقی نخواهد ماند و خداوند در آیه ۲۲سوره محمد⁽ص⁾ می فرمایند: اگر از فرمان خدا روی بر گردانید یا در زمین فساد کنید و قطع رحم کنید باز هم امید دارید؟

نوروز فصل شکوفه کردن صمیمیتها

فرصتی بهتر از نوروز نیست، کینه های کهنه را دور بریزیم و مهر بورزیم تا مهر دریافت کنیم، هر طور که می توانیم و هرآنگونه که برایمان ساده است این رابطه ها را حفظ کنیم تا این سنت باعث دلگرمی و عطوفت در میانمان باشد.

امام صادق⁽ع⁾می فرماید: حتی اگر شده با نوشاندن جرعه ای آب به خویشاوند صله رحم به جا آرید و بهترین صله رحم آزار نرساندن به خویشاوند است.»

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
که تا ناگه زیکدیگر نمانیم

——– هوشمند خبرنگار آوای جم  ——-

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1061

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.