• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

شیرینی زیارت – واقعیت تلخ

  • کد خبر : 1106
  • 12 فروردین 1391 - 6:40

روی سخنم با مسئولین محترم شهرستان جم است . وجود امام زادگان در هر شهر و دیاری مایه مباهات و افتخار است و رسیدگی و توجه ویژه ادارات « اوقاف ، سازمان تبلیغات ، فرهنگ و ارشاد ،‌شهرداری و دهیاری و شوراها می بایست به این اماکن بیشتر از سایرین باشد . چرا که این اماکن می تواند به یک نقطه فرهنگی بسیار غنی تبدیل گردد .

 

روی سخنم با مسئولین محترم شهرستان جم است . وجود امام زادگان در هر شهر و دیاری مایه مباهات و افتخار است و رسیدگی و توجه ویژه ادارات « اوقاف ، سازمان تبلیغات ، فرهنگ و ارشاد ،‌شهرداری و دهیاری و شوراها می بایست به این اماکن بیشتر از سایرین باشد . چرا که این اماکن می تواند به یک نقطه فرهنگی بسیار غنی تبدیل گردد .

 

 

جای بسی تاسف است که هیچکدام از ادارات فوق به اماکن متبرکه امام زاده بی بی بانو ، امام زاده جعفر « پیر بیراهه »‌ و غیره توجه ندارند .

روز ۱۱ فروردین امسال خوشبختانه زیارت امام زاده شهید « آقام شهید »‌نصیب اینجانب شد تا از نزدیک کار فرهنگی و بزرگ استان فارس که در جایگاه خود جای تحسین دارد ، ببینم . بسی تاسف خوردم که چقدر مردم و مخصوصاً ادارات از اماکن متبرکه شهرم غافل شده و با خودم گفتم که اگر به این دو امامزاده ( بی بی بانو و پیر بیراهه )‌رسیدگی شود ، می توان بعنوان نقاط قوتی برای تبلیغ فرهنگ و دین و بعضاً با وجود اینکه در شهرستان جای تفریحی ، زیارتی وجودندارد ،‌مردم می توانند از این اماکن استفاده نمایند .

امامزاده شهید با وجود فاصله زیاد و استقرار در دل کوه تمام مسیر آن آسفالته می باشد . گلدسته و بارگاه امام زاده با هنر ایرانی ساخته شده ،‌جاهایی مناسبی برای اسکان زائرین مشخص شده ، بازارهای بصورتی خیلی زیبا ساخته شده «‌البته جای بسی کار دارد » سرویس بهداشتی های مناسب ، بهداری ، ظرفشویی و آب آشامیدن ، شهر بازی در دل یک کوه و درختانی که سایه مهربانی را بر زائرین می گسترانند . توجه و تاسف من و همه کسانی که همراهم بودند باعث شد تا امروز به همه مسئولین شهرم بگویم ،‌شما یک روز باید پاسخگو باشید .

مقایسه :‌

مسئولین شهرستان جم –  هر دو امام زاده در شهر جم فاصله ای کمتر از امامزاده شهید تا اولین روستا دارند . پس چرا جاده های آنها هنوز اسفالت نیست .

مسئولین شهرستان جم –  از نظر فضاهای اطراف امامزاده پیر بیراهه انصافا بی نظیر است . امامزاده بی بی بانو با توجه به نزدیک بودنش به شهر می تواند نقطه عطفی برای برگزاری مراسمات مذهبی باشد .

اکنون با توجه به استقرار شرکتهای نفت و گاز ،‌ بودجه هایی از قبیل آلاینده ها و غیره ،‌ از همه مسئولین بعنوان یک جمی می خواهم که در سال ۱۳۹۱ به اماکن مذهبی توجهی ویژه نمایند . حداقل یک امامزاده در سال ۱۳۹۱،  کارهای مرمت و بازسازی آن انجام گیرد .

توجه :‌البته کارهایی خودجوش یا توسط مردم یا برخی ادارات بصورت پراکنده در حال انجام است ولی به نظر میرسد کارشناسانه نیست و تولیت آن فکر می کنم باید زیر نظر اداره اوقاف باشد تا هم این اماکن از نظر ساختار امامزاده های سایر جاهای دیگر و هم نگهداری آن توسط یک سازمان انجام گیرد  .؟؟؟

———————————————————————————————————–

امامزاده آقام شهید

بقعه و بارگاه امامزاده در نطقه فراشبند در ۱۷۲ کیلومتری غرب شیراز و ۴۰ کیلومتری شهر فراشبند با نام مستعار «آقام شهید» واقع شده است، فراشبندی ها او را از فرزندان بلاواسطه امام موسی بن جعفر علیه السّلام و جزو همراهان احمدبن موسی(شاه چراغ) علیه السّلام در سفر به ایران می دانند، ولی تاکنون هیچگونه مدرک موثقی در تأئید آن بدست نیامده است. تنها سندی که می توان در این زمینه کمک کند سنگ قبرهای موجود بر آن است .

کارشناسان اداره اوقاف و امور خیریه فارس می گویند: نام او سید شجاع و معروف به «آقام شهید» و از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه السّلام است .

و بر روی سنگ قبر آن نوشته است: “سید شجاع الدین بن سید علاء الدین بن موسی بن جعفر علیه السّلام “.

در این بقعه دو امامزاده در کنار یکدیگر مدفونند و دو سنگ قبر تاریخ روی آنها قرار دارد که روی یکی از آنها نوشته است : “کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام هذا قبر السعید الشهید شجاع الدین حسن ابن سید علاء الدین حسین، شهید شیرازی … فی تاریخ شعبان ۲۲۰ هجری قمری “. و روی سنگ دوم نوشته است: ” هذا قبر جعفر بن حسن متوفی سنه۲۸۰ هجری قمری”.(می رساند که جعفر فرزند سید شجاع الدین حسن بوده). بنابراین نام امامزاده حسن و لقب او شجاع الدین می باشد.(۱ )

در هنگام باسازی بقعه حفاری روی قبر انجام شد که در ۱/۵ متری زیر زمین قرار سنگ قبر کوچکی ظاهر شد که بطور وارونه قرار داشت و در قسمت بالای سنگ قبر «سید شجاع الدین حسن» و در قسمت پایین آن با نوع خط رایج در زمان معاصر، نگارش شده بود . پس از کشف سنگ قبرها و سنگ مخصوص لحد که روی جسد قرار داشت، بوی عطری، تمام فضای بقعه را فرا گرفت بطوریکه از ادامه حفاری منصرف شده و قبر را باسازی کردند.(۲ )

۱- تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند صص ۲۶۲-۲۶۱ تألیف: سید رزاق امیری

۲- تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند صص ۲۶۴-۲۶۳

{jcomments on}

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1106

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.