• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

سالمندی فرصتی برای زایندگی است، نه زمانی برای یاس

  • کد خبر : 1118
  • 19 فروردین 1391 - 5:12

خبرنگارآوای جم: همه ساله ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه، یعنی سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت(سال ۱۹۴۸) روز جهانی بهداشت نام گرفته. در این روز سازمان جهانی بهداشت تصمیم می گیرد توجه سیاستگذاران و ذینفعان بهداشتی کشورها را روی یک چالش بهداشتی که دارای عواقب جهانی است، متمرکز نماید. این رویداد فرصت مناسبی است که توجه جهانیان را روی این چالش جلب نموده و کشورها را برای انجام اقدامات جهانی درخصوص پاسخگویی به این چالش تشویق کند.

خبرنگارآوای جم: همه ساله ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه، یعنی سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت(سال ۱۹۴۸) روز جهانی بهداشت نام گرفته. در این روز سازمان جهانی بهداشت تصمیم می گیرد توجه سیاستگذاران و ذینفعان بهداشتی کشورها را روی یک چالش بهداشتی که دارای عواقب جهانی است، متمرکز نماید. این رویداد فرصت مناسبی است که توجه جهانیان را روی این چالش جلب نموده و کشورها را برای انجام اقدامات جهانی درخصوص پاسخگویی به این چالش تشویق کند.

بنا به دلایل زیادی، شعار روز جهانی بهداشت امسال، زندگی سالم – طول عمر بیشتر و با موضوع سالمندی و سلامت انتخاب شده است. زیرا در حال حاضر الگوی جمعیت جهان به سمت سالمندی، به سرعت در حال تغییر است و این تغییر وضعیت جمعیتى در سراسر جهان مى تواند ناشی از دو علت کمتر شدن زاد و ولد و افزایش امید به زندگى در کشورها نشأت بگیرد.

همچنین اگر چه پدیده سالمندی یکی از شاخص های ارتقاء سلامت کشورهاست و این تغییر روند جمعیتى در ایران و جهان چیزى جز حاصل تلاشهای شبانه روزى دست اندرکاران نظام سلامت، نیست و به دنبال فعالیت هاى شبانه روزى دست اندرکاران حوزه سلامت در ایران، امید به زندگی مردان به حدود ۷۱ و زنان به حدود ۷۴ سال رسیده است، لکن نکته قابل توجه این است که این تغییرات دموگرافیک جمعیت، در کشورهاى توسعه یافته جهان در طى بیش از ۱۰۰ سال اتفاق می افتد، حال آنکه در کشورهاى در حال توسعه همانند ایران این تغییرات در مدت زمان بسیار کوتاهى (حدود ۴۰ سال) در حال اتفاق می باشد، تا آنجا که از این تغییرات سریع جمعیتی در ایران به سونامی خاموش یاد شده. بنابراین تعجیل در ایجاد زیرساخت هاى لازم، برای جارى شدن این موج سالمندى در جامعه، انجام هماهنگى هاى بین بخشى و تلاش برای ارتقاء سطح سلامت این گروه نقش بسیار موثرى در ارتقای سطح سلامت جامعه در آینده نزدیک خواهد داشت.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۶۵۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال در جهان زندگی می کنند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به مرز ۲ میلیارد نفر خواهد رسید. همچنین ۶۰ درصد سالمندان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این رقم به مرز ۸۰ درصد نزدیک خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت و نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن کشورمان، تعداد سالمندان ایران از ۴/۵ درصد کل جمعیت در سال ۱۳۶۵ به ۳/۷ درصد در سال ۱۳۸۵ رسید که پیش بینی می شود این رقم در سال ۱۴۲۹ شمسی برابر با سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۲۵ درصد کل جمعیت افزایش یابد. یعنی طی ۴۰ سال آینده از هر ۴ نفر ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود.

از طرفی بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت کشوری که قریب به ۸ درصد سالمند داشته باشد با پدیده سالمندی مواجه شده است. بنابراین اگر امروز از برنامه های سلامت سالمندان حمایت کافی صورت نگیرد، خیل عظیمی از سالمندان در جامعه جاری خواهند شد که هیچگونه بسترسازی مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است.

نکته دیگر این که تمام ظرفیت وزارت بهداشت صرفا می تواند ۲۵ درصد از امور مربوط به سلامت مردم را تأمین کند و ۷۵ درصد امر تامین سلامت مردم خارج از اختیارات وزارت بهداشت و بر عهده سایر سازمانها و خود مردم می باشد. بنابراین رسالت مهم ارگانها و سازمانهای بهداشتی، آگاه کردن همه افراد از جمله سیاستگذاران و   قانو نگذاران است تا اهمیت موضوع سلامت را برای آنها تبیین و تشریح کنند و دغدغه سلامتی مردم را در ذهنشان بپرورانند.

به عنوان مثال اگر مساله آلودگی هوا و مخاطرات آن در جامعه به طور مناسب تبیین شود، حتی تولیدکنندگان خودرو ها نیز ممکن است از سود خود به نفع سلامت جامعه بگذرند. زیرا خواهند دانست آلودگی هوا به زیان تمام افراد جامعه خواهد بود و بیش از سودی که از تولید خودرو عاید کشور خواهد شد باید هزینه صرف شود تا داروهای ضد سرطان و ضد بیمار یهای دیگر تولید و یا وارد گردد، ضمن این که افراد جامعه هم باید فرصت هایی را برای خود ایجاد کنند و به تامین و حفظ سلامت خود اهمیت بدهند. زیرا سلامت بیشتر در سنین سالمندى در گرو سلامت در سال هاى پیشین زندگى فرد است که دامنه آن شامل دوران جنینى، سال هاى ابتداى زندگى، نوجوانى، بلوغ و میانسالى مى شود. به عنوان مثال، نبود تغذیه مناسب برای جنین در رحم مادر، خطر ابتلای وی به بیمارى را در سال هاى بعد افزایش می دهد یا عفونت های تنفسى در سال هاى کودکى زمینه ابتلاء به برونشیت مزمن در سال هاى بعد را فراهم می کند.

موضوع بسیار مهم دیگر موضوع تغییر سبک زندگى است. بسیارى از مشکلات دوران سالمندى ریشه در عادات مغایر با اصول بهداشتى در طى سال هاى زندگى افراد دارد که از آن جمله مى توان به داشتن عادات بد تغذیه اى، نداشتن تحرک کافى، سیگار کشیدن، غرق شدن در مشغله های فراوان زندگی و در معرض مواد مضر و سمى قرار گرفتن اشاره کرد.

لذا نتیجه مطلوب مجموعه اقدامات فوق، جامعه را بهره مند از سالمندانى مى کند که به جاى بیمارى، از کار افتادگى، وابسته بودن و تنهایى، از سلامت، کارآیى، استقلال، مولد بودن و مشارکت اجتماعى برخوردارند و از این منظر نقش سالمندان در توسعه کشورمان نقشی تعیین کننده خواهد بود

 

{jcomments on}

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1118

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.