• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سالمند کیست:

  • کد خبر : 1119
  • 19 فروردین 1391 - 5:53

سالمندی،فرایندی زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد. البته گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد ولی می توان با به کارگیری رو شهای مناسب با اختلالات و معلولیت های دوره سالمندی مقابله کرد یا آن را به تعویق انداخت.

 

سالمندی،فرایندی زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد. البته گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد ولی می توان با به کارگیری رو شهای مناسب با اختلالات و معلولیت های دوره سالمندی مقابله کرد یا آن را به تعویق انداخت.

 

بدین صورت می توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی بشر بوده است بهره مند شد. به عبارت دیگر سالمندان کسانی هستند که تجربه عظیمی را با خودشان به همراه دارند. از ویژگی های دوره سالمندی این است که افراد چون تجربه بالایی دارند، سرعت انتقال زیادتری نسبت به جوانان دارند. زیرا آزمون و خطاهایی را که جوانان دارند آنها دیگر پشت سر گذاشته اند. پس انتقال این تجربیات به نسل جوان بسیار مهم است.

در ایران سالمند به افراد بالای ۶۰ سال گفته می شود که به سه گروه تقسیم می شوند.گروه سالمندان جوان ۶۰ تا ۷۰ سال، گروه سالمندان سالخوره ۷۰ تا ۸۰ سال و در نهایت گروه سالمندان کهنسال ۸۰ سال به بالا.

سالمند شدن یک موفقیت است و باید به آن افتخار کرد چون سالمندان با یاری خداوند متعال در طول عمر خود بر خطرات، سختی ها و بیماری های بسیاری فائق آمده اند تا به این دوره رسید ه اند. در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان به دلیل بهبود شرایط بهداشتی متوسط طول عمر افراد بالا رفته و تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۴ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال در کشورمان زندگی می کنند. علت عمده این امر نیز افزایش سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی در کشور ماست . البته ارتقای سلامت سا لمندا ن الزاماً با مراقبت از بیماری های آنان فراهم نمی شود، بلکه پرداختن به کلیه ابعاد زندگی و رفتارها و سبک زندگی و الگوهای تغذیه ای جاری در زندگی سالمندان از مهم ترین ابعاد سبک زندگی محسوب می شود که باید بیش از پیش توسط خود آنها وکارکنان بهداشتی درمانی و اطرافیانشان مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس بررسى هاى به عمل آمده در ایران، ۱۵ درصد از مراجعین به مطب پزشکان متخصص، ۳۴ درصد از معالجات سرپایى در بیمارستا نها و ۸۹ درصد از تخت هاى موسسات و سراهاى نگهدارى را افراد بالاى ۶۵ سال به خود اختصاص مى دهند و به طور کلى ۶۰ درصد از هزینه هاى مراقبت هاى پزشکى توسط این گروه سنى مصرف مى شود.  با عنایت به این واقعیت ها پرداختن به موضوع سالمندى از ابعاد مختلف با اهمیت و ضرورى است. سیاستگذاران و قانونگذاران لازم است در تدوین سیاست ها و قوانین مرتبط با شناخت واقعیت هاى این پدیده مهم اجتماعى و با توجه به ویژگى بین بخشى آن اهتمام ورزند و جریان  های مرتبط نیز لازم است اجراى مطلوب برنامه ها را وجهه همت خود قرار دهند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1119

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.