• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

حقوق نیروهای پیمانکاری نفت متفاوت است

  • کد خبر : 1185
  • 11 اردیبهشت 1391 - 8:20

به گزارش خبرنگار آوای جم به نقل از نفت نیوز، دکتر کریم سلحشورهمچنین در تشریح حقوق نیروهای پیمانکاری گفت: در قالب قرادادهای پیمانکاری در مورد حقوق و دستمزد، معیار مشخصی وجود نداشت زیرا دو هزارو ۱۰۰ شرکت پیمانکاری در صنعت نفت وجود دارد و طبق گزارشات ارسالی، افراد مشابه در قالب پیمان‌های مختلف، حقوق و دستمزدهای متفاوت دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار آوای جم به نقل از نفت نیوز، دکتر کریم سلحشورهمچنین در تشریح حقوق نیروهای پیمانکاری گفت: در قالب قرادادهای پیمانکاری در مورد حقوق و دستمزد، معیار مشخصی وجود نداشت زیرا دو هزارو ۱۰۰ شرکت پیمانکاری در صنعت نفت وجود دارد و طبق گزارشات ارسالی، افراد مشابه در قالب پیمان‌های مختلف، حقوق و دستمزدهای متفاوت دریافت می‌کنند.

 

وی در خصوص مزایای قرارداد مدت‌موقت‌ نسبت به قراردادهای پیمانکاری افزود: وقتی قرارداد مستقیم بسته می‌شود، افراد دیگر در شرایط ابهام کاری که در وضعیت پیمانکاری بودند، نیستند. همچنین عامل واسطه برداشته شده است که این بزرگ‌ترین اثر روانی و عملی را بر افراد دارد زیرا ارتباط مستقیم با افراد ایجاد شده است.

دکتر سلحشور در ادامه تصریح کرد: در قرارداد مدت موقت، موازینی پیش‌بینی شده و دستگاه دولتی نیز مانند شرکت پیمانکار، واسطه نیست؛ زیرا واسطه هم با وزارت کار و هم با وزارت نفت ارتباط دارد و ممکن است قوانینی را که در حوزه‌های مختلف وجود دارد را به نفع خود تفسیر و بر اساس آن عمل کند؛ در حالی‌که ما به عنوان یک ارگان دولتی نمی‌توانیم خلاف مقررات عمل کنیم، بنابراین فرد در قالب قوانین دولتی و قوانین کشوری از آنچه که به او تعلق بگیرد، برخوردار خواهد بود.

به گفته وی، آنچه که در قالب قرارداد مستقیم به فرد پرداخته می‌شود همه حق وحقوق قانونی است که در واقع بر مبنای قانون کار به یک کارمند تعلق می‌گیرد و نباید چیزی از قلم افتاده باشد.

معاون وزیر نفت درمورد ویژگی‌های قراردادهای مدت معین و مدت موقت تشریح کرد: برخی افراد تصور می‌کنند زمانی که قرارداد مدت معین با آنها امضا شود، به نوعی رسمی شده یا به رسمی‌شدن نزدیک شده‌اند؛  این درحالیست که برای رسمی شدن راهی وجود ندارد مگر اینکه از طریق آزمون‌های استخدامی پذیرفته شوند. پس بنابراین داشتن سمت و یا قرار گرفتن در مقابل یک سمت سازمانی به معنای استخدام نیست و نبوده و هیچ سهولتی هم در استخدام ایجاد نمی‌کند.

وی درباره تعلق گرفتن مزایایی مانند: نفت کارت، استفاده از خدمات ورزشی و رفاهی برای افرادی که قرارداد مدت معین هستند نسیت به قراداد مدت موقت، اظهار کرد: هم‌اکنون در حال تنظیم یک قرارداد جدید با عنوان مدت موقت هستیم و آمار مشخصی از تعداد افراد واجد شرایط وجود ندارد، ولی قطعا با سامان‌دهی به وضعیت این افراد، در مرحله بعد بر اساس برآوردهایی که از آمارهای به‌دست آمده از چهار شرکت اصلی خواهیم داشت، نیازسنجی‌های برای ارائه مزایای بیشتر به این افراد بررسی خواهد شد.

وی درخصوص قرارداد مدت معین و شرایط آن تصریح کرد: در قرارداد مدت معین، فرد در برابر سمت سازمانی قرار می‌گیرد که در قرارداد مدت موقت اینگونه نیست. هم چنین در نظام پرداخت‌های آنان نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که سعی شده قرارداد مد موقت با دقت زیاد نوشته شود و همه حق و حقوقی که یک فرد درقالب یک پیمان مستقیم به آن تعلق می‌گیرد را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

دکتر سلحشور با اشاره به اینکه نیروهای پیمانکاری تلاش‌های زیادی متحمل می‌شوند و سهم زیادی در توسعه صنعت نفت دارند، در ادامه گفت: تعداد نیروهایی که در این بخش کار می‌کنند بیشتر از نیروهای رسمی است و از لحاظ کمی نیز تاثیر آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. همچنین از آنجا که سال‌های زیادی در ابهام وضعیت شغلی و آینده کاری خود به سر می‌بردند، از این رو باید به مشکلات آنها توجه جدی و وضعیت آنها بررسی شود.

وی در خصوص نحوه تطبیق مشاغل نیروهای پیمانکاری با رشته‌های دانشگاهی آنها در مسیر تبدیل وضعیت تصریح کرد: مشاغل و رشته‌هایی که مرتبط با عقد قرارداد مستقیم هستند را در یک جدول سه لایه‌ای مشخص کرده‌ایم که این لایه‌ها، لایه‌هایی تعریفی هستند و قرار گرفتن فرد در یکی از این لایه‌ها، ارزشی نیست زیرا هر عضوی که وجودش برای پیشبرد هدفی خاص  موثرتر است در لایه مربوطه گنجانده می‌شود.

دکتر سلحشور در خصوص رشته‌های مرتبط با مشاغل افزود: این رشته‌ها مشخص شده است مثلا در خدمات اداری رشته‌هایی مانند مدیریت، امور اداری، مالی، ورزشی، کتابداری و به طور کلی خدمات چهارگانه است که بر اساس منطق و ماهیت کار از جنبه نظری تقسیم بندی انجام شده است .

وی در ادامه در تشریح جدول احصاء مشاغل تبیین کرد: این جدول بر اساس یک مدل سه لایه مشاغل تقسیم‌بندی شده است که در این لایه‌ها به خصوص درلایه سه، برخی مشاغل به طور سهوی ممکن است در نظر گرفته نشده باشد که در لایه سه، عمدتا خدمات اداری قرار دارند که حراست نیز در این لایه پیش بینی شده است.

معاون وزیر نفت در تشریح سه لایه درج شده در جدول احصاء مشاغل یادآوری کرد: از منظر فعالیت‌ها و مشاغل حاکمیتی و تصدی‌گری، هر چه این لایه به سمت بالاتر می‌رود، مشاغل حاکمیتی می‌شود و به تبع آن هرچه  پایین‌تر باشد به سمت مشاغل تصدی‌گری سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: لایه اول و دوم جزء واجدین قرارداد مستقیم هستند، موارد دیگری هم ممکن است در این لایه از طریق سلسله مراتبی که در این بررسی‌ها وجود دارد، رسیدگی و منعکس شوند ولی بر اساس تنوعی که در حوزه ستادی بررسی شده، این دو فعالیت را از جمله فعالیت‌هایی دیدیم که باید با آنها قرارداد مستقیم بسته شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1185

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.