• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

پیشگیری ازتالاسمی ارزان و ساده و درمان آن پرهزینه و مادام العمراست

  • کد خبر : 1222
  • 21 اردیبهشت 1391 - 6:14

به گزارش خبرنگار آوای جم، ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت ماه هفته اطلاع رسانی تالاسمی نام گرفته. بنا به اهمیت موضوع و شیوع نسبتا بالای این بیماری در سطح شهرستان جم، از خانم لیلا عباسی حقیقی، کارشناس مشاوره تالاسمی شهرستان، مطالبی تهیه گردید که جهت آگاهی کلیه شهروندان گرامی در این بخش گنجانده    می شود.

به گزارش خبرنگار آوای جم، ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت ماه هفته اطلاع رسانی تالاسمی نام گرفته. بنا به اهمیت موضوع و شیوع نسبتا بالای این بیماری در سطح شهرستان جم، از خانم لیلا عباسی حقیقی، کارشناس مشاوره تالاسمی شهرستان، مطالبی تهیه گردید که جهت آگاهی کلیه شهروندان گرامی در این بخش گنجانده    می شود.

ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که شاید بتوان گفت از بسیاری جهات متفاوت با دنیایی است که روزگاری اجداد و نیاکان ما در آن می‌زیسته‌اند، اما متاسفانه به‌رغم پیشرفت‌های بسیار شگفت‌انگیزی که محققان و دانشمندان در زمینه‌ها و ابعاد مختلف زندگی ما انسان‌ها به آن دست یافته‌اند، همچنان شاهد مشکلات و موانعی هستیم که محدودیت‌هایی را در زندگی ما به وجود می‌آورند و شاید بتوان گفت بدون تردید، خودمان بیش از هر عامل دیگری در ایجاد این مشکلات مقصر بوده‌ایم. با این که قوانین و محدودیت‌های متعددی برای تولد کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص وضع شده، اما همچنان کودکانی قدم بر این کره خاکی می‌‌گذارند که به دلیل ناآگاهی والدین یا خودخواهی و عدم پذیرش آنها در برخی واقعیت‌های زندگی سرنوشت کودکانی را به بازی می‌گیرند که باید تا آخر عمر زندگی توام با رنج و سختی و محدودیت را پشت سر بگذارند .

یکی از این بیماری‌ها، بیماری تالاسمی است که متاسفانه حدود ۵ درصد از جمعیت کشورمان ناقل این بیماری هستند. با توجه به اهمیت این موضوع یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در سطح دنیا، انصراف از ازدواج دو زوج مینور باهم و در صورت ازدواج انجام آزمایش تشخیص پیش از تولد تالاسمی است که خوشبختانه امکان انجام آن وجود دارد .

بیماری تالاسمی نوعی کم‌خونی ارثی یا ژنتیک است که از والدین (پدر و مادر) به کودکان منتقل شده و از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی علائم بیماری در کودک ظاهر می شود . این بیماری در حال حاضر به عنوان یکی از معضلات جامعه پزشکی مطرح شده و این در حالی است که جلوگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی امکان‌پذیر است. افراد ناقل تالاسمی ( تالاسمی مینور یا نوع خفیف ) بیمار نبوده و فقط باید مراقب باشند تا با افرادی که ناقل تالاسمی هستند، ازدواج نکنند، چرا که در این صورت احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی شدید یا ماژوروجود دارد که این نوع تالاسمی یک بیماری خونی بسیار جدی بوده و عواقب و پیامدهای جبران‌ناپذیری را در زندگی فرد به همراه خواهد داشت.

علاج واقعه قبل از وقوع

بهترین راه کنترل تالاسمی جلوگیری از ازدواج دو زوج تالاسمی مینور است . در صورتی که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه با هم ازدواج کرده باشند لازم است با انجام مشاوره وانجام آزمایش ژنتیک در دو مرحله پیش از بارداری وزمان بارداری (تا هفته دهم ) از بیمار یا سالم بودن فرزند خود مطلع شوند. در این شرایط اگر جنین مبتلا به تالاسمی ماژور باشد با مجوز پزشک ( تا قبل از هفته شانزدهم ) سقط انجام خواهد شد.در زوجین مینور تولد فرزند سالم به هیچ عنوان دلیل بر به دنیا نیامدن کودک مبتلا به بیماری بتا تالاسمی در بارداری های بعدی نیست ! چگونگی درمان فرد مبتلا به تالاسمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر روند درمان بیمار، بخوبی انجام شود، بیمار عمر کوتاه خود را همراه با درد و رنج و هزینه درمانی بسیار بالا خواهد گذراند.

تالاسمی  مینور بیماری نیست و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اگر با ژن تالاسمی مینور متولد شده‌اید، همیشه آنرا خواهید داشت.

تالاسمی مینور (خفیف) چیست؟

تالاسمی خفیف بیماری نیست بلکه یک صفت است . به فردی که یک ژن تالاسمی را از پدر یا مادر به ارث می برد ناقل ژن می گویند و اصطلاحاً مبتلا به تالاسمی خفییف یا تالاسمی مینور است این افراد زندگی عادی دارند و از نظر جسمی سالم هستند و هیچ وقت به تالاسمی شدید مبتلا نخواهند شد.در موقع ازدواج اگر با فردی که ناقل تالاسمی نباشد ازدواج کنند خطری برای فرزندان آنان از نظر ابتلا به بیماری تالاسمی وجود نخواهد داشت.

اشخاص با خصیصه تالاسمی مینور دارای تالاسمی هستند ولی بیمار نیستند و مطلقاً سالم و طبیعی هستند، بعضی از آنها ممکن است کم‌خونی خفیف داشته باشند . بیشتر کسانی که حامل خصیصه تالاسمی هستند نمی‌دانند که ناقل ژن تالاسمی مینور هستند.

داشتن تالاسمی مینور (خفیف) چه اهمیتی دارد؟

دانستن این‌که خصیصه ی تالاسمی مینور دارید مهم است، زیرا درصورت ازدواج دو تالاسمی مینور ممکن است صاحب فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور شوند که اختلال خونی شدیدی است.

وضعیت شهرستان ازنظر تالاسمی چگونه است ؟

شهرستان جم از نظر شیوع تالاسمی مقام اول استان را دارا می باشد. تعداد بیماران بتا تالاسمی ماژور۵۷ نفر است وآمار دقیقی از تالاسمی مینور در دست نیست ولی بدلیل ازدواج های کنترل نشده از زمانهای قبل و ازدواج زوجهای مینور تعداد تالاسمی مینور (ناقل ) در شهرستان بسیار بالاست .

{jcomments on}

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1222

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.