• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

بهره برداری از نخستین پالایشگاه گازی ایرانی در پارس جنوبی

  • کد خبر : 1316
  • 23 خرداد 1391 - 18:22

بخش نخست پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به عنوان نخستین پالایشگاه گازی ایرانی با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد.

بخش نخست پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به عنوان نخستین پالایشگاه گازی ایرانی با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز تا پایان نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد.

 

به گزارش خبرنگار آوای جم  به نقل از ایرنا :مجری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ۸۷ درصدی پالایشگاه یاد شده گفت: همه بخش های این پالایشگاه گازی از جمله، طراحی، مهندسی، فرآیند، تاسیسات مکانیکی و ابزار دقیق برای نخستین بار در کشور از سوی کنسرسیومی متشکل از متخصصان دو شرکت داخلی انجام می شود.

‘جواد مالکی نیا’ با بیان این که، طراحی پالایشگاه این دو فاز بر پایه طراحی فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی انجام شده است، افزود: همزمان با مهندسی داخلی، خرید، تامین کالا و فعالیت های اجرایی پالایشگاه فازهای یاد شده از سوی شرکت های داخلی در حال انجام است.

وی در باره برنامه زمان بندی بهره برداری از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: مراحل راه اندازی و پیش راه اندازی پالایشگاه این دو فاز در دستور کار قرار دارد و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی پیمانکار پالایشگاه این دو فاز تا پایان شهریور یا اوایل مهر امسال به بهره بردرای می رسد.

وی افزود: با راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز تولیدی این دو فاز پالایش می شود.

مالکی نیا گفت: پس از راه اندازی بخش اول این پالایشگاه، به فاصله یک و نیم ماه بخش دوم و تا دو ماه بعد دو بخش باقی مانده نیز با فاصله زمانی دو ماهه راه اندازی می شود.

مجری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در تشریح روند تامین تجهیزات و ساخت پالایشگاه فازهای یاد شده افزود: حدود ۴۵ هزار تن تجهیزات و سازه های فلزی و فولادی(پایپرک ها)، ۳۵ هزار تن تجهیزات پالایشگاهی، ۱۲ هزار تن مخازن فلزی در این پالایشگاه نصب شد.

وی گفت: این در حالی است که در گذشته تامین و نصب سازه های فولادی از سوی شرکت های خارجی انجام می شد و برای نخستین بار است که این سازه ها از سوی سازندگان داخلی در پالایشگاه گازی ساخته و نصب می شوند.

به گفته مالکی نیا، از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر کابل برق پالایشگاهی مورد نیاز، حدود ۲ هزار کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی گفت: همچنین یک هزار و ۶۵۰ کیلومتر کابل کشی صنعتی و پالایشگاهی ابزار دقیق و دو میلیون و ۴۰۰ قطر اینچ لوله کشی در پالایشگاه فازهای یاد شده انجام شد.

مجری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با بیان این که برخی از واحدهای این فازها پیش راه اندازی و یا راه اندازی شده است، افزود: مشعل پالایشگاه این دو فاز در مدار بهره برداری قرار گرفت و همچنین بویلرهای بخش یوتیلیتی (هر کدام با ظرفیت تولید روزانه ۱۶۰ تن بخار) نیز راه اندازی و آب دریا و آب شیرین مورد نیاز پالایشگاه تامین شد.

وی ادامه داد: واحدهای تامین هوا و تولید نیتروژن، چهار مخزن ذخیره سازی میعانات گازی(با ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب) پالایشگاه نیز آماده راه اندازی است.

مجری فازهای ۱۵ و ۱۶ با اشاره به نزدیک شدن زمان راه اندازی این دو فاز میدان مشترک پارس جنوبی از دو شیفته شدن فعالیت کارکنان این فازها خبر داد و افزود: از مهر سال گذشته کارگران و متخصصان در دو شیفت کاری (از ساعت ۸ تا ۱۹ و از ساعت ۲۰ تا ۲ بامداد) در این فازها فعالیت می کنند.

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی ایرانی متشکل از شرکت های ایزوایکو، صنایع فراساحل، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و حفاری دانا کیش در حال اجرا و این طرح دومین پروژه پارس جنوبی است که با حذف شیوه قرارداد بیع متقابل، روش تامین مالی از منابع داخلی را با همکاری شرکت های داخلی برگزیده است.

هدف از توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز برای تزریق در شبکه سراسری کشور، تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای خوراک و مصرف واحدهای پتروشیمی، استحصال روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1316

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.