• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

با برنامه ریزی، هدایت و حمایت صحیح جوانان،آنها را از اعتیاد برهانیم

  • کد خبر : 1443
  • 06 تیر 1391 - 6:47

به گزارش سرویس پزشکی سلامت آوای جم، به نقل از مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان ، به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر مطالبی ارائه گردید که مطالعه آن برای کلیه والدین و جوانان عزیز خالی از فایده نیست:

اعتیاد دزدی است که سلامت ما را به یغما می برد. امروزه اعتیاد با چهره شوم و منحوس خود بر پهنه جهان، قوای جسمی و روحی جوانان ما را به تحلیل برده است. هدف تیر زهر آگین اعتیاد، متاسفانه روح و جسم نوجوانان و جوانانی است که در عنفوان زندگی و با تبلیغات و ترفندهای پنهان و مختلف بازار سوداگران مرگ من جمله تجویز قرص های رژیمی، قرص های لاغری، ترکیبات انرژی زا و … به دام سم مهلک اعتیاد گرفتار شده اند، در حالی که خود کوچکترین اطلاعی از اثرات مهلک این ترکیبات آغشته به کراک و هروئین و شیشه و اکس نداشته اند. از آنجایی که نوجوانان و جوانان ما اوقات فراغت نسبتا زیادی دارند و بیشتر از گروههای دیگری در معرض ابتلا به مواد مخدر هستند و نظر به اینکه اعتیاد به مواد مخدر زمینه و مقدمه روی آوردن به انواع جرم و جنایات دیگر می باشد، اگر این اوقات فراغت در جهت های صحیح گذرانده نشود، موجب تباهی و فساد نوجوانان و جوانان  می شود که از موثرترین و نخستین عوامل برای سقوط در دام اعتیاد است.

از این رو ایجاد امکانات مناسب برای گذران اوقات فراغت و هدایت نوجوانان و جوانان در بهره گیری از این فرصتها می تواند نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت آنان و سازندگی موثر جامعه ایفا نماید. از این روی توجه به رعایت نکات ذیل از سوی والدین و کسانی که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکتری با نوجوانان و جوانان داشته، شاید بتواند راهنمایی برای کنترل این معضل خانمانسوز باشد:

۱- اوقات فراغت در زمینه تفریح و سرگرمی و نیز رفع خستگی برای نوجوانان و جوانان امری مسلم و غیر قابل انکار می باشد. معهذا در رشد و شکفتگی نوجوانان و جوانان تاثیر دارد و بایستی در برنامه ریزی های اوقات فراغت به نحوی تدبیر و اندیشید که از هر گونه انحراف و بد آموزی جلوگیری شود.

۲- باید امکانات بهتری برای نوجوانان و جوانان فراهم گردد تا بتوانند به نحو احسن اوقات فراغت خود را در سپری نمایند.

۳- با توسعه و تقویت امکانات فرهنگی، ورزشی و هنری می توان اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر کرد.

۴- وسایل ارتباط جمعی نظیر رادیو،تلویزیون، سینما، مطبوعات و بطور کلی صدا و سیما از جمله عواملی هستند که می توانند در هدایت و تربیت و سازندگی و بالا بردن شعور اجتماعی نوجوانان و جوانان نقش موثری ایفا کنند و باید فیلمهای سینمایی و برنامه های تلویزیونی دربرگیرنده مطالب مفید اجتماعی و تربیتی باشد.

۵- مطالعه کتاب می تواند سهم عمده ای در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان داشته باشد. لذا کتابخانه باید افزایش یابد و کتابهای مفید و سازنده در اختیار نوجوانان و جوانان گذاشته شود.

۶- ایجاد و راه اندازی باشگاههای ورزشی و تفریحات سالم با برنامه هایی بر مقاصد اجتماعی

۷- والدین باید بدانند که نوجوانان و جوانان از آنها تقلید می کنند. بنابراین  باید متوجه رفتار خود باشند.

۸- والدین باید از شیوه های نادرست برخورد با نوجوانان و جوانان و اعمال تنبیه های بی مورد پرهیز نمایند.

۹- والدین باید در هدایت نوجوانان و جوانان در انتخاب دوست مناسب شرکت نمایند.

۱۰- نوجوانان و جوانان وقت زیادی را در مدرسه سپری می کنند از این رو فعالیتهای گروهی در زمینه های مختلفی مانند امور درسی،تفریحی و ورزشی باید در مدارس مورد تشویق قرار گیرد.

۱۱- مدارس باید دانش آموزان را با اثرات سوء مصرف مواد  آشنا سازند.

۱۲- مدارس باید ار تنبیه شاگردان، تاکید زیاد بر نمره و ترس از شکست دوری کنند.زیرا چنین امری موجب بیزاری و باعث مشکلاتی از جمله ترک تحصیل و روی آوردن به اعتیاد می شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1443

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.