• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15

جوابیه شبکه بهداشت شهرستان جم به خبر آوای جم در خصوص اورژانس

  • کد خبر : 1477
  • 26 تیر 1391 - 8:27

به گزارش خبرنگار آوای جم، روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، پیرو انعکاس خبری در سایت آوای جم با موضوعیت نحوه ارائه خدمات اورژانس جاده ای گندم زار در مورخه ۲۴ تیرماه در جاده حوالی روستای باریکان از توابع ریز شهرستان جم، ضمن تصدیق اظهارات خبری مندرج در سایت مذکور و تقدیر از حساسیت خبرنگار محترم این پایگاه در خصوص اهمیت تسریع در نجات جان مصدومین حوادث جاده ای، بیانیه ای به منظور اطلاع کاربران عزیز و مدیریت پایگاه خبری صادر نمود که متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

ضمن عرض سلام و ادب خدمت عموم شهروندان عزیز  و کاربران محترم این سایت به اطلاع می رساند،یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود می‌آید کمک به نجات جان مصدومین و انتقال سریع آنها به مراکز درمانی است. لذا پیرو درج خبری پیرامون نحوه امداد رسانی پرسنل اورژانس جاده ای گندم زار در مورخه ۲۴ تیرماه در خصوص تصادف یک فقره پراید و موتورسیکلت در جاده حوالی روستای باریکان ریز، طی تماس تلفنی با مسئول اورژانس ۱۱۵ جم و مرکز اطلاعات پیام این اورژانس، نحوه وقوع حادثه و بعد مسافت از محل وقوع حادثه تا محل استقرار اورژانس جاده ای (روستای تنگمان و جمال آباد) مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به وجود بعد مسافت حدود ۱۴ کیلومتر از محل حادثه تا محل استقرار اورژانس و همچنین توجه به این موضوع که آمبولانس در زمان دریافت خبر این حادثه در جایگاه سوختگیری ریز حضور داشته و می بایست بعد مسافت حدود ۲۰ کیلومتر را در جاده کوهستانی ریز تا محل حادثه طی می کرده، لذا اگر چه گذشت زمان حدود ۱۶ دقیقه از زمان انجام تماس تلفنی تا حضور آمبولانس برای شخص سانحه دیده و حاضرین در صحنه به دلیل حساسیت موضوع، دارای اهمیت قابل توجهی می باشد، لکن با توجه به وجود شرایط فوق الذکر و طی مسافت ۲۰ کیلومتر دور از انتظار نیست، ضمن اینکه هر یک از شهروندان محترمی که با اورژانس ۱۱۵ جم تماس حاصل نمایند، در مرحله نخست مرکز اطلاعات پیام این اورژانس در خود جم جوابگوی تماس آنها خواهد بود و طبیعتا مدت کوتاهی طول می کشد تا خبر حوادث جاده ای به اطلاع پرسنل اورژانس جاده ای گندم زار از طریق مرکز پیام مخابره گردد. همچنین با عنایت به دستورالعمل کشوری وزارت بهداشت به اطلاع می رساند، میانگین زمان رسیدن آمبولانس اورژانس ۱۱۵برای مناطق شهری حدود ۸ دقیقه و برای مناطق جاده ای ، حدود ۱۵ دقیقه تعریف شده که با ذکر شرایط فوق، گذشت زمان حدود ۱۶ دقیقه خالی از انتظار نیست. در خاتمه ضمن آرزوی سلامتی برای این شهروند گرامی به استحضار می رساند، در زمان وقوع تصادف، وظیفه شرعی و انسانی همه ما حکم می‌کند که به نجات جان مصدومین بشتابیم، بنابراین تا زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور یابند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و برای امداد رسانی به مصدومین حوادث رانندگی به ترتیب ذیل عمل کنند:

۱- خونسردی خود را حفظ کنید.

۲- در صورت بحرانی بودن حادثه سریع مصدومین را از خودرو خارج کنید.

۳- در صورت نشت بنزین افراد را از خودرو دور نموده و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
۴- در صورت آغشته شدن عضوی از بدن به بنزین سریع نسبت به پاک سازی عضو اقدام کنید.
۵- در صورت آتش سوزی و نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.

۶- مصدومین محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید ، چرا که ممکن است آسیب دیدگی مصدوم افزایش یابد.

۷- مصدومینی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

۸- راه تنفسی حادثه دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شی‌ء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.

۹- در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید. با دو انگشت خود سوراخ های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.

۱۰- با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید. درصورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.

۱۱- در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن عضو با وسیله ای مثل آتل و یا تخته و اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.

۱۲- در صورتی که تعداد زیادی مجروح در محل حادثه وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید دراولویت است.

۱۳- در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی المقدور از وسائل و امکانات قابل دسترسی استفاده شود.
۱۴- در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدومین وارد نکنید. زیرا حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی وی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1477

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.