• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

کنفرانس علمی بیماریهای مشترک انسان و دام برگزار گردید.

  • کد خبر : 1494
  • 03 مرداد 1391 - 6:40

به گزارش خبرنگار آوای جم؛کنفرانس علمی یک روزه بیماریهای مشترک انسان و دام، با هدف حساس سازی و ارتقاء سطح علمی کارشناسان ستادی، کاردانهای مراکز و تعدادی از پرسنل اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم صبح روز دوشنبه دوم مرداد ماه در محل سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، نوروز زاده، جانشین امور بهداشتی شبکه و مسئول واحد مبارزه با بیماریهای این شهرستان، بیماریابی، پیشگیری از عوارض بیماریهای مشترک انسان و دام، کاهش موارد ابتلا و افزایش سلامتی و طول عمر بیماران را از اهداف اختصاصی این کنفرانس برشمرد. وی ضمن تاکید به کاردانهای مراکز در خصوص لزوم شناسایی کانونهای پرخطر بیماری در مناطق تحت پوشش، اظهار داشت هماهنگی و آموزش مستمر بهورزان، تدارک لوازم مورد نیاز خانه های بهداشت و پایش و نظارت بر اقدامات خانه های بهداشت در بحث بیماریهای مشترک انسان و دام یکی از وظایف پرسنل واحدهای محیطی مراکز می باشد. نوروززاده همچنین به وجود ۲ مرکز درمان حیوان گزیدگی در سطح شهرستان اشاره نمود و عنوان داشت در مراکز بهداشتی درمانی همچون کوری که مرکز درمان حیوان گزیدگی وجود ندارد، انتظار می رود به ازای هر مورد حیوان گزیدگی یک فرم پیگیری در پرونده بهداشتی خانوار توسط بهورزان لحاظ گردد. وی همچنین پیگیری راه اندازی اتاق هاری در مرکز بهداشتی درمانی جم در آینده نزدیک و برقراری حق الزحمه آنکال هاری را یکی از اقدامات انجام شده در بحث پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان برشمرد.

در ادامه دکتر عیسی نظر از پزشکان مرکز بهداشتی درمانی جم به ارائه توضیحاتی در خصوص بیماری تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود از تب مالت به عنوان یک بیماری هزار چهره یاد کرد که تنوع زیادی در ایجاد علائم بیماری دارد و خوردن یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده، مواجهه کشاورزان، دامداران و قصابان با گوشت دام های آلوده از طریق استنشاق و خراش پوستی و همچنین سفر به مناطق آندمیک بیماری را از روشهای مهم انتقال بیماری دانست. دکتر عیسی نظر همچنین توضیحاتی در خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو داد و وجود علائمی از قبیل تب، خونریزی و کاهش پلاکت خون را از جمله علائم مهم در بحث تشخیص این بیماری دانست.

پس از ارائه مطالب دکتر عیسی نظر، دکتر حسن بازیار، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جم نیز ضمن تقدیر از همکاری خوب شبکه با اداره دامپزشکی در بحث بیماریهای قابل انتقال از طریق حیوان، عنوان داشت: با تلاشهای مطلوبی که از ناحیه هر دو ارگان ذیربط طی سالهای ۱۳۸۵ تاکنون انجام گردیده، خوشبختانه توانسته ایم آمار موارد ابتلا به تب مالت در سطح شهرستان را کاهش بدهیم، به گونه ای که موارد ابتلا از سال ۱۳۸۶ که ۱۱ مورد بوده به میزان یک نفر که وی نیز مهاجر بوده، در حال حاضر تقلیل یافته. وی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری در بحث دام را واکسیناسیون دام برشمرد و خاطر نشان کرد، تمام فعالیتهای پیشگیری اعم از واکسیناسیون دام در سطح کشور علیرغم داشتن هزینه های فراوان برای دولت، به صورت رایگان انجام می شود. دکتر بازیار در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اعلام عدم مشاهده بیماری شاربن در سطح انسان و دام از سال ۸۱ تاکنون به وجود مشکلات مربوط به بحث اتلاف سگهای ولگرد در ایجاد موارد حیوان گزیدگی و عدم وجود کشتارگاه مناسب برای ذبح بهداشتی دام در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: امید است طی جلساتی که با ارگانها و نهادهای ذیربط در زمینه رفع این معضلات برگزار می شود، شاهد پیشبرد اهداف مورد نظر در بحث پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان باشیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1494

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.