• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

چه کسی مسئول است اگر جم زلزله بیاید…؟!

  • کد خبر : 1596
  • 18 شهریور 1391 - 5:29

 

راستی گفتم زلزله؟ شما می دانید اگر خدای ناکرده زلزله ای با همان معیار و مقیاس بم در جم اتفاق بیافتد چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟ واقعا اگر جم که فقط یک خط کوتاه اوریب با بم فاصله دارد دچار این بلای طبیعی شود چند نفر زنده خواهد ماند؟ چه کسانی بر رفتگان اشک حسرت می ریزند؟ رئیس جمهور، وزرا، استاندار،فرماندار، منطقه عملیاتی نار و کنگان ، فجر جم یا …؟

 

شما می دانید چند خط لوله انتقال گاز جم را درمی نوردد؟ یا می دانید قطر لوله های این خطوط چقدر است؟ می دانید حریم امنیتی یک خط لوله چیست و برای چه تعریف شده است؟ می دانید ساخت و ساز و زندگی در کنار این خطوط قانونی است یا غیر قانونی؟ می دانید برخی از این خطوط عمری بیش از بیست سال دارند؟ می دانید چند خانواده در کنار این خطوط و در حریم امنیتی آن زندگی می کنند؟

پاسخ تمام این سوالات را هیچ کس بهتر از متولیان خطوط انتقال گاز نمی دانند اما چرا کاری نمی کنند؟! چرا برای جابجایی مردم و خروج آنها از حریم این خطوط تلاشی نمی کنند؟

اگر ذهنم یاری کند در خبرها آمده بود که یکی از عوامل مرگ و میرها در زلزله آذربایجان فرسودگی خطوط انتقال گاز بود. با خود گفتم اگر این داستان اندکی درست باشد پس زلزله با مردمان شهر من چه خواهد کرد؟!

تصور اینکه؛ انفجار سه خط ۸،۱۶ و ۳۲ اینچ گاز در کنار هم  و یا انفجار خطوطی چندین برابر آن در شهرستان ، می تواند تا چه شعاعی را نابود کند بسیار وحشتناک است. آیا باید چون داستان روستاهای اصفهان ملتی بمیرند و آواره شوند و آشنا و غریبشان در خون خود بغلطند تا کرسی نشینان یادشان بیافتد برای حفظ کرسی هم که شده باید دیه اموات بینوا را بدهند!

واقعا بیست و چند سال نشستن مردم در کنار بمب های گاز آماده ی انفجار، کافی نیست تا مسئولین گران قدر، یادشان بیافتد که دختران و پسران نازپرورده ی آنان، خونشان رنگین تر از روستایی بی نوا نیست.

“وزارت نفت زیر بار هزینه ی حریم های خط لوله نمی رود” ” کسی حریف وزارت نفت نمی شود” پاسخ هایی است که گه گاه از زبان مسئولین شنیده می شود. عاملان اصلی هم که هیچگاه نه حاضر به پاسخگویی هستند و نه اصولا، هستند!

سه سال پیش نشستند و جلسه گرفتند و گفتند که حق با این مردم مظلوم است. شورای تامین مصوب کرد و گفتیم تمام شد. بالاخره یکی پیدا شد که الم مظلوم را به دوش بکشد. زهی خیال باطل! مردم روستا را وارد ماراتن قوه قضائیه کردند تا بی خیال ماجرا شوند. وکیل و شکایت و قیمت گذاری و سر آخر هم هیچ! در این راستا البته هر خانوار روستایی کنار خط آتش ، با رقم هایی به اندازه حقوق چند ماه کارگری شان سرکیسه شدند و سر اخر گفتند چه کشکی؟ چه ماستی؟ قیمت گذاری کیلو چند؟ و بدین سان سال ها بگذشت!

تازه یکی دو ماه پیش هم در یکی از خطوط لوله، خبرنگار سایت آوای جم را به جرم گرفتن عکس از اعتراض مردم به عدم پرداخت حق و حقوقشان، ۴۰ دقیقه بازداشت کردند!‌‌‌ خدا خیرش دهد سرهنگ را که نجاتم داد وگرنه حالا حالاها باید جور سه عکس گرفته شده را می کشیدم.

متولیان خطوط لوله، برای چند ملیارد چنان واحسینا سرمی دهند که گویی تا به حال بیشتر از یک میلیون یک جا ندیده اند. نعوذ بالله، زبانم لال، اگر خدای ناکرده پول یکی از آن همایش های من و شما ندیده را، در این سی ساله جمع می کردند تا الان خسارت همه ی بر آتش نشینان را پرداخت کرده بودند.

ترسم از این است که جم زلزله بیاید و یادمان نکنند. به راستی که مولا علی(ع) چه زیبا می فرماید: خزانه مملکت و پشتوانه حکومت مردم اند نه درهم و دینار حکومت. کاش کاری می کردید؟

شنیده ام قوه قضائیه مصوب کرده بدهکاران مستمند دیگر به زندان نمی روند. پس با این توصیف دیگر شکایت از وزارت نفت هم بی فایده است.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1596

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.