• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

توجه به قشر کارگر وظیفه مسئولین است

  • کد خبر : 1605
  • 10 شهریور 1391 - 5:36

به گزارش خبرنگار آوای جم : شهرستان جم با وجود شرکتهای نفت و گاز یکی از شهرستانهایی است که جامعه کارگری آن چشمگیر است . اما آنچه آشکار و موجب نگرانی قشر کارگری است عدم توجه همه اقشار مختلف به این کارگران که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حمایت از « سرمایه های انسانی » باید مورد توجه مسئولین باشد ، این امر در شهرستان جم مورد بی مهری قرار گرفته و شاید عدم توجه مسئولین ، در آینده خسارات جبران ناپذیری به این قشر بزند . لذا قشر کارگر زبانی برای گفتن و قلمی برای نوشتن ندارد . اما نگاه کارگر به خدمتگزاران این انقلاب همیشه بوده و هست . باشد که با درایت و برنامه ریزی از حقوق حقه آنان دفاع نمایند .

 

برخی از مواردی که در قانون کار به صراحت آمده است . آیا در شهرستان جم انجام گرفته است ؟  و اگر انجام گرفته تا چه میزان رضایت کارگران و خانواده های آنان را جلب نموده است ؟

ماده۱۴۹- کارفرمایان مکلفند با تعاونیهای مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونیها مستقیما” با کارگران فاقد مسکن جهت تامین خانه های شخصی مناسب ، همکاری لازم را بنمایند و همچنین کارفرمایان کارگاههای بزرگ مکلف به احداث خانه های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر می باشند.

ماده۱۰۷- در اجرای اهداف قانون اساسی و به منظور اشتغال مولد و مستمر جویندگان کار و نیز بالا بردن دانش فنی کارگران ، وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است امکانات آموزشی لازم را فراهم سازد.
تبصره- وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذینفع موظف به همکاریهای لازم با وزارت کار و امور اجتماعی می باشند.

ماده۱۱۹- وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نسبت به ایجاد مراکز خدمات اشغال در سراسر کشور اقدام نماید. مراکز خدمات مذکور موظفند تا ضمن شناسائی زمینه های ایجاد کار و برنامه ریزی برای فرصت های اشتغال نسبت به ثبت نام و معرفی بیکاران به مراکز کارآموزی ( در صورت نیاز به آموزش ) و با معرفی به مراکز تولیدی، صنعتی،کشاورزی و خدماتی اقدام نمایند.

———– قانون اساسی :

باستناداصل ۲۹ قانون اساسی وماده ۱۴۷ فصل هشتم ومفاد مندرج در مبحث اول فصل چهارم قانون کاربه منظور حفظ وصیانت نیروی کار ، کلیه کارگاههای صنعتی ، تولیدی ومعدنی دولتی وخصوصی مشمول قانون کار دارای ۵۰۰-۵۰ نفر کارگر به منظورارائه خدمات بهداشتی اولیه به کارگران ، مکلف به ایجاد خانه های بهداشت کارگری می باشند

  • درکارگاههای با جمعیت ۲۰ تا ۹۹ نفر کارگر، یکنفرازشاغلین به عنوان بهداشتیارکار انتخاب وپس ازکسب مهارتهای لازم مسئول ارائه خدمات بهداشتی خواهد بود درکارگاههای باجمعیت ۵۰۰-۱۰۰ نفر کارگر کارفرمایان موظف هستندحداقل یکنفر کاردان یا کارشناس بهداشت حرفه ای حسب نیاز وتشخیص وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی بعنوان مسئول خانه بهداشت کارگری استخدام نمایند
  • هدف :
  • – تامین سلامتی کارگران واعضاء خانواده آنها
  • – ارتقاء دانش وایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی در کارگران

– سالم سازی محیط کار

کارگران عزیز می بایست قوانین اداره کار را مطالعه نمایند و از همه حقوقی که در قانون به آن اشاره شده است ، مطلع شوند . کاربران عزیز می توانند به سایت زیر مراجعه نمایند .

منبع : http://www.mcls.gov.ir

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1605

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.