• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
15

بیراهه ؛ طبیعتی بکر در دل کوه های جم+ تصاویر

  • کد خبر : 2207
  • 06 فروردین 1392 - 6:18

 

بیراهه نام دره ای است زیبا با طبیعتی بکر در چهارکیلومتری غرب روستای آبگرمک شهرستان جم. مکانی که مردم آن را با نام ” پیر بیراهه” یا در لفظ عامیانه ” پیر بره ”  می شناسند. دره ای با درختانی بلند و زیبا و آبگیرهایی که در تمام فصول سال پر از آب اند. احتمالا نام بیراهه از آن جهت بر این دره گذارده شده که مسیر دستیابی بدان در گذشته بسیار سخت و دشوار بوده است هرچند امروز نیز سفر به بیراهه ، به دلیل کوهستانی بودن مسیر چندان آسان نیست.

مردم ، بیراهه را محل دفن امام زاده جعفر از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می دانند. در گذشته آرامگاهی گنبدی شکل با چهارطاق کمانی بر آن وجود داشت که بعدها توسط مردم بازسازی و به شیوه کنونی درآمد.

همچنین این مکان به دلیل تقدسی که دارد به محل برگزاری مراسمات مذهبی،قربانی و پخش نذورات و … تبدیل شده است. مردم با تمسک به امام زاده حوائج خود را نیز طلب می کنند. برگزاری نمایشگاه نسیم شهادت از مواردی است که در چند روز گذشته در این مکان و به همت بسیج و شورای اسلامی آبگرمک جهت بازدید عموم برپا شده است.

هر ساله در ایام نوروز ، صدها نفر از سراسر شهرستان و استان برای گردش و تفرج به این مکان زیبا می آیند تا از آب و هوای مساعد و طبیعت زیبای آن برخوردار گردند.

اما در این میان، مسافران نوروزی بیراهه در گفتگو با خبرنگار آوای جم از نامناسب بودن راه دسترسی این مکان و نیز مشاهده ی  رها شدن زباله ها در دره گلایه داشتند. گلایه ای که پاسخ آن را از شورای آبگرمک جویا شویم.

نصیری در پاسخ به این پرسش اعلام کرد: هر سال راه دسترسی به بیراهه توسط بلدوزر و گریدر تسطیح می گردد اما به دلیل آنکه مسیر این مکان از رودخانه و دره می گذرد پس از مدت زمان کوتاهی با تردد وسایل نقلیه و بارش باران، به حالت اولیه و نامناسب برمی گردد. مشاهده ی زباله ها در دره نیز ناشی از نامناسب بودن راه برای کامیون حمل زباله و در نتیجه عدم خروج زباله ها به صورت مستمر و برنامه ریزی شده، از دره است. هر چند تلاش شده است تا با استقرار وسایلی جهت جمع آوری زباله ها و خروج آنها از دره، از پخش شدن زباله ها جلوگیری گردد.

وی از بهبود شرایط راه دسترسی و حتی تغییر یکی از مسیرهای پر خطر منتهی به بیراهه در چند روز گذشته خبر داد و گفت: بیراهه چند مدتی است که به سرویس بهداشتی مجهز شده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولین و مردم شرایط بهتر و مطلوبتری را در این محیط زیبا برای مسافران و گردشگران فراهم سازیم.

مصطفی نصیری البته از مردم و مسافران نوروزی هم تقاضا کردند در حفظ بهداشت این مکان، نهایت همکاری را انجام دهند تا زیبایی های طبیعی و بکر این دره کوهستانی بیش از گذشته آشکار گردد.

رئیس شورای آبگرمک، یکی از مشکلات بیراهه را، عدم وجود برق عنوان کرد و گفت: با وجود سکونت دائمی در این محل، متاسفانه تا کنون برق رسانی صورت نگرفته است و این موضوع نیز در عدم توسعه ی مناسب این مکان گردشگری و زیارتی موثر بوده است.

وی  با گلایه از مسئولین به دلیل عدم حضور در این مکان گردشگری، از متولیان فرهنگی و گردشگری و نیز مسئولین ارشد شهرستان، جهت بازدید از بیراهه و دیدن جلوه های طبیعی آن دعوت کرد.

مصطفی نصیری در پایان از همکاری شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه ی عملیاتی نار و کنگان در تسطیح و بهبود راه دسترسی و سایر حمایت ها، تقدیر کرده و خواستار همکاری بیشتر مسئولین و نهاد ها جهت بهسازی، آسفالت و برق رسانی به بیراهه شد.

گفتنی است بیراهه در تمام ایام سال ، میزبان گردشگران و مسافرانی می باشد که بعضا حتی شب را نیز در این مکان زیبا می گذرانند. وجود نسیم خنک در فصول گرم سال به دلیل وجود آبگیرها و جریان آب در دره ، محیط مناسب جهت تفریح و استراحت و هم چنین شرایط مناسب جهت کوهنوردی از مواردی است که باعث گردیده تا بیراهه مقصد مسافران در ایام نوروز و سایر فصول باشد.

امیدواریم با حمایت هر چه بیشتر مردم و مسئولین شاهد رونق روزافزون این دره ی زیبا باشیم.

برخی از تصاویر از سایت آینه ی جم گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2207

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.