• امروز : جمعه - ۴ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 25 October - 2024
5
گزارش قابل تامل مرکز آمار از بوشهر؛

در مشاغل خدماتی دوم شدیم، صنعتی بیستم و پنجم! + نمودار

  • کد خبر : 20853
  • 07 خرداد 1403 - 15:01
آوای بوشهر :اگرچه بوشهر به دلیل قرارگیری صنایع متعدد نفت، گاز و پتروشیمی با لقب پرطمطراق “پایتخت انرژی” شناخته می شود، اما سهمش از اشتغال صنعتی ناچیز و در میان استان های ضعیف کشور قرار دارد.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از خلیج فارس؛ گزارش اخیر مرکز آمار نشان می دهد طی سال گذشته حدود ۲۷ درصد اشتغال استان در بخش صنعت بوده، درحالی که این شاخص در کشور ۳۳٫۵ درصد می باشد.

نکته قابل توجه اینکه در سال گذشته ۶۴ درصد مشاغل استان در بخش خدمات قرار داشته که پس از استان تهران، در رتبه دوم می باشد.

۹ درصد مشاغل استان هم در بخش کشاورزی می باشد.

اگرچه طی سالیان اخیر اشتغال کشور به سمت خدمات سوق یافته، اما سهم این بخش در بازار کار استان بوشهر حدود ۳۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری می باشد و رتبه دوم پس از پایتخت دارد که قابل تامل می باشد.

مهمترین دلیل رواج مشاغل خدماتی، علاوه بر تکنولوژی و فناوری های جدید، زودبازده و کم هزینه بودن مشاغل خدماتی است.

بسیاری از افرادی که مایلند زودتر به درآمد برسند، از مشکلات راه اندازی یک کارگاه تولیدی یا دردسرهای شغل کشاورزی باخبرند، به همین دلیل به سمت کسب و کارهای خدماتی می روند چون‌ سرمایه گذاری بالایی نمی خواهد و ریسک ایجاد این نوع کسب و کارها هم پایین است.

اما با وجود بالا بودن ظرفیت‌های اشتغال در بخش خدمات، نباید از نظر دور داشت که مشاغل خدماتی در مواجه با شرایط بحرانی و شوک های اقتصادی نظیر کرونا از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیستند.

از این رو، ایجاد تعادل در بازار کار خصوصا در استانی مانند بوشهر که با ابرپروژه های صنعتی شناخته می شود، ضروری است و باید از ظرفیت بخش صنعت در عرصه اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی بهره بیشتری برد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=20853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.