• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
9

شناسایی یک گونه نادر خونی در عسلویه

  • کد خبر : 15946
  • 24 خرداد 1402 - 12:08
در فرایند خونگیری توسط تیم سیار انتقال خون استان بوشهر در شرکت پلیمر آریا ساسول ، یک گروه خونی نادر متعلق به مردی 47 ساله کشف شد.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، علیرضا باستین مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در گفتگویی به مناسبت روز جهانی اهدای خون ضمن گرامی‌داشت این روز گفت: ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) هر سال فرصتی است که از اهداء کنندگان خون تقدیر نموده و برای ترویج این فرهنگ انسان دوستانه و ایثارگرانه که به نجات جان انسان‌ها منجر خواهد شد تلاش کنیم.

وی با اشاره به انجام فرایند خونگیری توسط تیم سیار انتقال خون استان بوشهر در روزهای ۷ و ۸ خردادماه در شرکت پلیمر آریاساسول گفت: در این فراینده دو روزه که ۳۳۰ نفر مراجعه کننده به واحد سیار انتقال خون مراجعه کردند، از میان پرسنل شرکت ۲۷۰ واحد خون اهداء شد و با توجه و استقبال این موضوع از سوی کارکنان، میتوان شرکت پلیمر آریا ساسول را بعنوان بزرگترین مجموعه صنعتی اهدا کننده خون کشور برشمرد. 

باستین شرکت آریاساسول را یکی از مجموعه‌های اهداء کننده مستمر با ریسک پایین و پشتوانه انتقال خون دانست و گفت: چندین سال است که کارکنان این شرکت بطور منظم سالانه دوبار در فرایند اهدای خون مشارکت دارند و پس از انجام آزمایش‌های مختلف بر روی این نمونه‌ها مشخص شد یکی از این اهداء کننده‌ها دارای گروه خونی نادری به نام o بمبئی است. 

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به نگهداری از خون گروه‌های نادر در بانک خون کشور تحت شرایط خاص گفت: اهدا کننده فوق که داری گروه خونی نادر o بمبئی است مردی ۴۷ ساله است که به ایشان اطلاع داده شده و اعضای خانواده وی نیز آزمایش به عمل خواهد آمد. 

باستین از مجموعه آریاساسول برای اهداء مستمر خون و مشارکت و ترویج فرهنگ انسان دوستانه ایثار خون؛ تقدیر و تشکر کرد و گفت: اهدای خون به بیماران نیازمند کمک می‌کند، بیماران تلاسمی، دیالیزی و سرطانی از این خون استفاده می‌کنند و این انسانی‌ترین نوع بخشش و ایثار است.

شایان ذکر است گروه خون بمبئی معمولاً با گروه خونی O اشتباه گرفته می‌شود و بارها به دلیل کمبود امکانات لازم در بانک خون، شناخته نشده است. این گروه خونی با گروه خونی O به دلیل نقص آنتی ژن H در گلبول‌های قرمز خون، متفاوت است. گروه بمبئی می‌تواند Rh مثبت یا Rh منفی باشد و یکی از نادرترین گروه‌های خونی در هند و هم‌چنین جهان است.

یک نفر از هر ۱۷۶۰۰ نفر در هند و یک نفر از هر ۲۵ هزار نفر در جهان دارای این گروه خونی است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.