• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5
مدیرکل انتقال خون استان مطرح کرد:

پایان وابستگی بوشهر برای آزمایش های خون/ بزودی اتوبوس خونگیری نو وارد استان می شود

  • کد خبر : 21420
  • 08 مرداد 1403 - 9:42
آوای بوشهر : مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: طی چهارماهه ابتدای امسال از ۱۵ هزار نفر مراجعه کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان، ۱۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گزارش آوای بوشهر؛ علی باستین در آستانه ۹ مرداد روز اهدای خون در نشست با خبرنگاران افزود: هر فردی که سالانه در ۲ نوبت اهدای خون داشته باشد، به عنوان اهداکننده مستمر شناخته می‌شود و بر این اساس استان بوشهر ۲۱ هزار اهدا کننده مستمر دارد.

باستین با اشاره به هدفگذاری و تلاش برای جذب جوانان و زنان برای اهدا خون گفت: بانوان پنج درصد از اهدا کنندگان خون استان را تشکیل می‌دهند که مشابه میانگین کشوری می باشد. به گفته وی، برخلاف ذهنیت عمومی، بانوان با اهدا حون دچار کم خونی و مشکل نمی شوند و امیدواریم با برنامه هایی که داریم، زمینه جلب این قشر از جامعه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان بوشهر ضمن تامین همه نیاز بیمارستان‌ های استان، در زمان بحران و نیاز به استان های دیگر هم کمک می کند، یادآور شد: وضعیت ذخایر خونی استان بوشهر رضایت بخش است اما با توجه به تاریخ مصرف خون و وجود ۵۰۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و جراحی‌های گوناگون از جمله قلبی و زنان و زایمان در استان و همچنین با توجه به اینکه در فصل گرما، اهدا خون کاهش می یابد، نیاز به این ماده حیاتی همیشگی است.

پایان وابستگی بوشهر به استان های همجوار برای آزمایش های خون

باستین، آزمایشگاه انتقال خون بوشهر را جزو پروژه های مهم این اداره کل طی دو سال اخیر دانست و خاطرنشان کرد: با افتتاح آن، زمینه استقلال استان به فارس برای انجام آزمایش ها برطرف گردید که نقش بسزایی در سرعت بخشی جهت کمک به بیماران نیازمند اهدا دارد.

وی اضافه کرد: همچنین با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در استان تمام آزمایش‌های مربوط به خون اهداکنندگان در استان انجام می‌شود .

مدیرکل انتقال خون بوشهر افزود: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان این امکان نیز فراهم شد تا افرادی که می‌خواهند برای نیاز آشنایان یا بستگان خود خون اهدا کنند با خون‌گیری از آنها در نوبت صبح، آزمایش‌های لازم در کمترین مدت ممکن انجام و کیسه آماده استفاده شود.

وی اظهار کرد: تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد که امروز این کار با دستگاه تمام اتوماتیک تعیین گروه خونی در استان انجام می‌شود.

بزودی اتوبوس خونگیری نو وارد استان می شود

وی از خرید اتوبوس جدید برای خونگیری سیار خبر داد و گفت: این اتوبوس با حمایت شورای راهبردی پتروشیمی های استان خریداری و درحال تجهیز است تا از هفته دولت بتواند برای دریافت خون در مناطق مختلف استان که فاقد پایگاه می باشند، حضور یابد.

باستین یادآور شد: اکنون هفت پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های بوشهر (صبح و عصر)، دشتستان، گناوه، کنگان، دیلم ، خارگ و یک پایگاه در پالایشگاه ششم پارس جنوبی در عسلویه فعال است. پایگاه دیلم خیرساز است و دو روز در هفته فعال می باشد، پایگاه خارگ و پالایشگاه ششم نیز در زمان اعلام نیاز، نیروهای ما برای خونگیری حضور می یابند، البته درباره خارگ نیروهای بومی آموزش داده شده و روند فعالیت آن بیشتر خواهد شد.

تکمیل ساختمان مرکزی انتقال خون بوشهر تا دهه فجر

علی باستین از پیشرفت ساختمان انتقال خون استان بوشهر در کنار ساختمان فعلی خبر داد و گفت: این پروژه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود، هشت سال در حد اسکلت رها بود که با جذب اعتبارات، به پیشرفت خوبی رسیده و تلاش داریم تا دهه فجر تجهیز و افتتاح شود.

باستین ادامه داد: ساختمان نیمه کاره پایگاه انتقال خون برازجان نیز با هزینه ۳ میلیارد تومان در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: سردخانه پایگاه انتقال خون برازجان نیز بزودی تکمیل می شود که امکان نگهداری پلاکت خون در همین شهرستان به عنوان معین مرکز استان و سایر شهرستان ها فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: تشکیل مجمع خیرین انتقال خون از جمله برنامه‌های این استان در سال‌جاری است

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=21420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.