• امروز : جمعه - ۴ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 25 October - 2024
9
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم خبر داد:

جلوگیری از تولد ۱۹ جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در جم / عدم تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در ۱۰ سال اخیر

  • کد خبر : 8873
  • 28 اردیبهشت 1398 - 20:09
تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات و بیماری خونی در سطح جهان است که بهترین راه پیشگیری از آن جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور می باشد که با غربالگری قبل از ازدواج این امکان فراهم می شود.

اصغر نوروززاده در گفت و گو با خبرنگار آوای بوشهر گفت: تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات و بیماری خونی در سطح جهان است و شیوع ژن تالاسمی در کشور ما حدود ۵%تخمین زده می شود.
نوروززاده افزود: این بیماری در تمام کشور پراکنده است ولی در نواحی حاشیه دریای خزر، خلیج فارس (استان بوشهر) و عمان شیوع بیشتری دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: هزینه درمان در افراد مبتلا به تالاسمی ماژور بسیار گزاف است و بهترین راه پیشگیری آن، جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور می باشد که با غربالگری قبل از ازدواج این امکان فراهم می شود.
اصغر نوروززاده خاطر نشان کرد: زوجین پرخطر در حین بارداری از هفته های ابتدایی به طور مستمر مراقبت می شوند و در هفته دهم آزمایش از جنین گرفته شده که در صورت مبتلا به تالاسمی ماژور، تا قبل از هفته ١۶ بارداری با مجوز پزشک قانونی سقط خواهد شد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: خوشبختانه از سال ۱۳۸۸ تاکنون شاهد تولد فرزند مبتلا به تلاسمی ماژور نبوده ایم و در ۱۰ سال گذشته از تولد ۱۹ جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در شهرستان جم جلوگیری شد.
وی در پایان افزود: آزمایش های قبل از ازدواج نقش مهمی در شناسایی زوجین ناقل بیماری تالاسمی ماژور ایفا می کند که خوشبختانه با آموزش همکاران ما، اکثر خانواده ها در این خصوص به آگاهی رسیده اند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=8873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.