• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

تصمیم اشتباه هیات وزیران و تعطیلی شرکت‌های متانول

  • کد خبر : 16245
  • 08 تیر 1402 - 16:15
آوای بوشهر،ابراهیم قیصری، شرکت متانول کاوه دیر و چندين شرکت‌ پتروشیمی دیگر با تصمیم جديد هیأت وزیران در آستانه تعطیلی قرار گرفتند

مجتمع پتروشیمی متانول کاوه به عنوان یکی از شرکت های بزرگ متانولی در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر واقع در پارس شمالی  است و با ظرفیت تولید روزانه۷۰۰۰  تن متانول گرید AA به عنوان بزرگترین تولید کننده متانول جهان نیز محسوب می شود.

متانول به عنوان محصولی ارزشمند جایگزین مناسبی برایLPG  , گازوئیل و بنزین و بعنوان سوختی پاک  برای خودروها بوده و در صنایع تولیدی حلال‌ها، رنگ‌ها، پلاستیک‌ها و ضدیخ‌ها بعنوان ماده اولیه کاربرد گسترده ای دارد.

شرکت متانول دیر برای حدود دو هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

هیات وزیران هفته‌ گذشته قیمت خوراک گاز متانول سازان را ۵۴ درصد افزایش داد تصمیمی که با واکنش‌ شدید شرکت‌ های متانولی و فعالان این حوزه مواجه‌ شد. 

این افزایش قیمت سبب می شود همه‌ درآمد شرکت ها برای خرید خوراک صرف شود تصمیمی اشتباه در سال‌ رشد تولید که‌ قطعا موجب تعطیلی این شرکت‌ها خواهد شد شرکتهایی که در دوران تحریم یاریگر مملکت بوده‌ اند و سبب‌ ارزآوری کشور شده‌ اند. 

این تصمیم اشتباه دولت به زیان همه متانول سازان خواهد بود و حداقل ده شرکت پتروشیمی تعطیل خواهند شد و مقصر آن هم هیأت دولت ابراهیم رئیسی خواهد بود و باید پاسخگو باشند.

در کنار تعطیلی برخی شرکت های پتروشیمی؛ کاهش سوددهی شرکت های پتروشیمی ، عدم انگیزه سرمایه‌گذاری هلدینگ های اقتصادی در این حوزه‌ و همچنین عدم‌ نوسازی صنایع از دیگر پیامدهای افزایش بی رویه نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی است. 

در نامه های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هیأت مدیره شرکت متانول کاوه تهدید کرده اند در صورتیکه نرخ خوراک این شرکت‌ اصلاح نشود شرکت تعطیل می شود.

مسوولانی که‌ تصمیم عجیب افزایش نرخ خوراک گرفتند باید پاسخگوی رهبری باشند که بر رشد تولید در سال جاری تاکید دارند و همچنین پاسخگوی صدها کارمند شرکت‌ باشند که‌ در صورت توقف و تعطیلی شرکت‌ بیکار می شوند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=16245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.