• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4
مدير عامل پتروشيمي زاگرس؛

در حال مذاکره با وزارت نفت جهت توسعه خودروهایی با سوخت متانول هستیم

  • کد خبر : 16670
  • 29 تیر 1402 - 0:35
آواي بوشهر؛ مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس از قابلیت عملیاتی شدن توسعه خودروهای متانولی خبر داد و نیاز اجرایی شدن آن را به بررسی موتور خودرو‌ها و ایجاد تفاهم نامه با وزارت نفت و خودروسازی معطوف دانست.

 به گزارش آوای بوشهر؛ متین دیداری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی زاگرس در گفت و گو با خبرنگار انرژی پرس در خصوص توسعه خودرو‌های با سوخت متانولی در کشور و همکاری شرکت‌های زیربط با صنعت خودروسازی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته به وزارت نفت این پیشنهاد داده شده چرا که با توجه به اینکه متانول یک سوخت پاک محسوب می‌شود، این موضوع قابل عملیاتی شدن است.

دیداری ادامه داد: باید از چند جنبه محیط زیست و انرژی پاک و همچنین نحوه‌ی طراحی موتور خودرو ها بررسی شود و در همین راستا با مراکز دانشگاهی قرار است تفاهم نامه‌ای داشته باشیم.

وی در خصوص سودآوری شرکت‌های متانولی با وجود بالا بودن نرخ یوتیلیتی گفت:شرکت‌هایی مثل زاگرس که دوران اصطحلاک خود را گذرانده و نسبت به کاهش مصرف خوراک اصلاح واحد‌ انجام داده است، به سودآوری رسیده‌اند و اساس کار این بنگاه‌های اقتصادی بر بالابردن سود و ارزش افزوده بنا شده است.

وی با اشاره به سود ۱۰۰۰ میلیاردی این شرکت طبق صورت‌های حسابرسی، تاکید کرد: در شرکتی مثل زاگرس که بالغ بر ۲۱هزار  میلیارد درآمد داشته است، سود ۱۰۰۰میلیاردی بدیهی و حق مسلم است.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس واکنش این شرکت در خصوص استانداردهای معین شده در خصوص هزینه‌ی حدود ۵درصدی یوتیلیتی بابت تولید نهایی هر محصول متانولی را این‌گونه توصیف کرد: IMG_1343تولید متانول در پتروشیمی زاگرس بر اساس فرایند اتوترمال قرار گرفته و اکسیژن نقش خوراک را برای این سیستم دارد.

وی با بیان اینکه نرخ تعیین شده بیشترین تاثیر را در بهای تمام شده تولید دارد، اضافه کرد: ۴ تا ۵ درصد یوتیلیتی برای ما چیزی در حدود ۲۰ درصد است و این موضوع مبنای اصلی اعتراض ما در خصوص این استانداردها است.

دیداری همچنین در پاسخ به چرایی کاهش حدود ۵۳ درصدی سودآوری این شرکت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت، توضیح داد: به واسطه‌ی کاهش تامین اکسیژن با این موضوع روبرو شدیم.

وی ادامه داد: در سال جاری تاکنون فقط در فروردین‌ماه اکسیژن کافی داشتیم و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تنها با داشتن ۵۰ درصد اکسیژن، یک واحد تولیدی پتروشیمی زاگرس از سرویس خارج شده بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس دلیل کاهش تامین اکسیژن را وجود اختلافات بر سر نرخ سرویس‌های جانبی دانست و اذعان کرد: با توجه به بررسی‌ها و توافقات انجام شده با مجموعه امید انرژی خلیج فارس، تمامی واحد‌ها در حال حاضر بر مدار تولید قرار گرفتند.

وی در پایان در پاسخ به واکنش مجموعه مبین انرژی خلیج فارس مبنی بر اینکه عدم تامین اکسیژن به دلیل قرار گرفتن آن‌ها در دوره‌ی تعمیرات اساسی (اورهال) بوده است، تصریح کرد: از خرداد سال گذشته تا آذرماه مشکلات فنی در آن مجموعه وجود داشت اما پس از آن این موضوع مرتبط با تعمیرات و مسائل فنی نبود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=16670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.