• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

۴۱میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه فجر جم تصفیه شد

  • کد خبر : 17171
  • 01 شهریور 1402 - 11:56
مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، بیش از ۴۱ میلیارد مترمکعب گاز در این شرکت شیرین و به خط لوله سراسری ارسال شده است.

به گزارش ایرنا سید محمدمهدی هاشمی روز چهارشنبه در آستانه بزرگداشت هفته دولت با بیان این مطلب اظهار کرد: در ۲ سال گذشته، نزدیک به ۶ میلیون بشکه میعانات گازی نیز در پالایشگاه جم تولید شده و از طریق خط انتقال به پایانه صادراتی شرکت در بندر سیراف ارسال شده است.

وی میعانات گازی را یک محصول ارزشمند این شرکت دانست که از طریق کشتی‌های بزرگ و با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران و از طریق پایانه صادراتی این شرکت به نقاط مختلف ارسال می‌شود.

هاشمی با اشاره به LPG به‌عنوان دیگر محصول مهم شرکت پالایش گاز فجرجم یادآورشد: سال گذشته تاکنون، ۴۱ هزار تن از این محصول در این پالایشگاه تولید شده است.

وی گفت:اجرای ۱۰ پروژه مهم در این پالایشگاه در دولت سیزدهم طی دو سال گذشته باعث تصفیه ۴۱ ملیارد متر مکعب گاز و حصول اطمینان از استمرار پایداری تولید شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم افزود: نگرانی از استمرار تولید با توجه به قدمت پالایشگاه جم، همواره یکی از مهم ترین دغدغه های شرکت ملی گاز ایران بوده است.

وی ادامه داد: برخی از این پروژه‌ها مانند شستشوی شیمیایی دیگ‌های بخار برای نخستین بار پس از ۳۵ سال از بهره‌برداری پالایشگاه انجام شد که این امر، تاثیر مهمی بر پایداری تولید پالایشگاه در سال‌های آتی خواهد داشت.

هاشمی یادآورشد: گذشت مدت زمان زیاد بهره‌برداری از دیگ‌های بخار در این شرکت موجب کاهش تدریجی راندمان حرارتی و آسیب‌دیدگی این دیگ‌ها شده بود و بهترین روش جهت از بین بردن رسوبات داخلی بویلر، روش شستشو با اسید است که برای اولین بار سال گذشته توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شد.

وی راه‌اندازی خط ۲۰ اینچ گاز عسلویه در شرکت پالایش گاز فجرجم را از دیگر پروژه‌های مهمی دانست که در دولت سیزدهم انجام شده و گفت: از ابتدای زمستان ۹۹، به علت محدودیت سرعت در خطوط ورودی خود، با محدودیت در دریافت مقادیر بالاتر از ۳۵ میلیون مترمکعب در روز خوراک از حوزه پارس جنوبی روبرو شدیم که به همین علت، با آماده‌سازی و در سرویس قرار گرفتن مجدد یک خط موقت، امکان دریافت گاز مازاد بر ۳۵ میلیون مترمکعب خوراک روزانه از حوزه پارس جنوبی از این خط فراهم و به این ترتیب، به استمرار تولید در پالایشگاه، کمک بزرگی شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم تعمیرات اساسی ۲ دستگاه توربین قدرت و متعلقات مربوط به سیستم تبرید پالایشگاه، تعویض خطوط لوله آبرسانی و لوله‌های آب آتش نشانی و اجرای طرح افزایش ظرفیت بویلرهای فاز یک شرکت پالایش گاز فجرجم را از دیگر پروژه‌های مهم ۲ سال اخیر در این شرکت ذکر کرد.

هاشمی افزود: با انجام این اقدامات در مدت یادشده شاهد جلوگیری از توقف در فرآیند استمرار تولید برق در شرایط عملیاتی و تحقق تولید حداکثری مطابق تعهد بوده‌ و تلاش داریم که همچنان نقش مهم خود را در سبد انرژی کشور حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=17171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.