• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

هوش مصنوعی برای ایمنی فرآیند به‌کار گرفته می‌شود

  • کد خبر : 18211
  • 24 مهر 1402 - 8:16
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول، بر پویایی فرایندهای مدیریت ریسک تأکید کرد و گفت: ایمنی فرایند تضمین کننده تولید پایدار و حداکثری و سودآوری بیشتر و حفظ سرمایه‌های انسانی و تجهیزات سازمان است.

به گزارش آوای بوشهر وبه نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، اردوان فرزین‌پور، ظهر امروز یکشنبه (۲۳ مهرماه) در رویداد ایمنی فرایند، برگزاری این همایش را مسیری برای تبادل نظر در حوزه ایمنی برشمرد و گفت: با توجه به پیچیدگی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و مواجه با ریسک‌های عملیاتی – فرایندی از جمله کار با مواد شیمیایی خطرناک، همواره سلامت کارکنان و تجهیزات مورد استفاده در مخاطره است که در نهایت می‌تواند سرمایه‌های انسانی و تجهیزات و سودآوری یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی از رخداد حوادث گوناگون در صنایع کشور یاد کرد و گفت: مواجهه با این حوادث و تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل بروز این حوادث توجه نکردن به مبانی و الزامات مدیریت ایمنی فرایند است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول تصریح کرد: اگرچه بهینه آن است که بدون تجربه اینگونه حوادث به سمت ایمنی فرایند برویم، چراکه متأسفانه خسارات مالی، جانی، محیط زیستی، همچنین آلودگی محیطی را به‌دنبال داشته و میزان سودآوری و اعتبار شرکت‌ها را متأثر کرده است.

مدیریت ریسک، تضمین‌کننده عملیات است

فرزین‌پور فرایند مدیریت ریسک را برای کنترل وضعیت عملکردی بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: این بخش باید اطمینان دهد که غیر از تداوم تولید پایدار و افزایش سودآوری، نظارت بر دارایی و سرمایه‌های سازمان را تحت کنترل دارد.

وی افزود: این فرایند با پویایی، وقایع ناخواسته را شناسایی و پیشگیری می‌کند و برای سودآوری و استفاده از حداکثر راندمان تولید کمک می‌کند.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست به اهمیت نهادینه شدن این فرایند تأکید کرد و گفت: با توانمندی و اشراف در این فرایند می‌توان تولید حداکثری در شرایط ایمن را رقم زد و با رفع گلوگاه‌ها ظرفیت تولید را بالا برد.

فرزین‌پور تصریح کرد: بهره‌مندی از چندین روش ارزیابی ریسک به مدیریت ریسک کمک می‌کند، به‌طور مثال برای آنکه بتوانیم ورودی و حاصل ارزیابی‌های ریسک‌های سالیانه پیش‌بینی شده را داشته باشیم، فعالیت‌های روزمره تولید و عملیات تحت نظر باشد، فعالیت‌های خاص تعمیراتی پرخطر یا حتی حاصل از ریسک‌های خروجی مدیریت تغییر ارزیابی شود، باید از چند روش و تکنیک مدیریت ریسک در کنار هم برای هم‌پوشانی بهتر استفاده شود.

وی یکی از مهمترین مبانی در زمینه پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی فرایند را لزوم ساختار منسجم و پویایی سیستم مدیریت ریسک در جهت تولید ایمن و پایدار برشمرد و گفت: اهمیت مدیریت ریسک فرایند از زمان تدوین استاندارد API در دهه ۹۰ میلادی ابتدا با ۱۱ عنوان، سپس با دستورالعمل OSHA با ۱۴ عنوان و در نهایت با دستورالعمل‌ها و راهنمای سازمان CCPS مبتنی بر ریسک در سال ۲۰۰۷ با ۲۰ عنوان به فراوانی در جوامع صنعتی مورد توجه قرارگرفته است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول ادامه داد: در این رابطه با نگاهی به پیشرفت دانش در زمینه به‌کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز و فن‌آوری اطلاعات می‌بایست در جهت ارتقا و استفاده هرچه بیشتر از این امکانات در راستای بهبود مدیریت ایمنی فرایند گام‌های بلندی برداشته شود.

فرزین‌پور افزود: در چند سال اخیر استفاده از دانش Digital Transformation و یا هوش مصنوعی برای شناسایی، ارزیابی و کنترل پویای ریسک‌های فرایندی، پیشگیری از بروز حوادث و به‌عبارتی مدیریت ریسک نمود پیداکرده و در شرکت آریاساسول نیز در این راستا گام‌های اولیه برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این دانش در جهت شناسایی و مدیریت هرچه پویاتر ریسک‌های فرایندی و تولید ایمن و پایدار گام برداریم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=18211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.