• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5
42 درصد سپرده های بانکی بوشهر صرف وام به استان نمی شود

سپرده های بانکی بوشهر کجا می رود؟ + نمودار

  • کد خبر : 18339
  • 30 مهر 1402 - 16:39
در شرایطی که بزرگترین مشکل بنگاههای تولیدی استان نقدینگی است و تقاضای وام بسیاری از مردم با پاسخ منفی همراه است، بانک های استان بوشهر 42 درصد سپرده ها را صرف وام به استان نمی کنند.

به گزارش آوای بوشهر وبه نقل از خلیج فارس؛ طبق گزارش بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده های بانکی بوشهر در نیمه نخست امسال ۵۸ درصد بوده است. به عبارتی،۴۲ درصد سپرده های بانکی صرف وام نمی شود و سر از جای دیگری درمی آورد.

این وضعیت در شرایطی است که متوسط وام دهی بانک های کشور نسبت به منابعی که دارند ۸۴ درصد می باشد. حتی برخی استان ها نظیر خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام این شاخص را به بالای ۱۰۰ درصد رسانده اند.

اما به دلیل روش های انقباضی و سختگیرانه بانک های بوشهر، این استان در نسبت منابع به مصارف جزو رتبه های آخر است و فقط استان های البرز و به فاصله چند صدم درصد فارس پایین تر از بوشهر می باشد.

براساس گزارش بانک مرکزی، بانک های استان بوشهر طی نیمه نخست سالجاری ۱۳۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان منابع (سپرده) داشته که ۶۸ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان (معادل ۵۸ درصد) به تسهیلات اختصاص یافته است.

«خلیج فارس» چندین سال است بر عملکرد بانک های استان در پرداخت تسهیلات تمرکز دارد و گزارش های متعددی به استناد آمارهای بانک مرکزی منتشر کرده که براساس آن بوشهر همواره در رتبه آخر کشور جا خوش کرده بود.

باید گفت در شرایطی که تا دو سال پیش ۳۸ تا ۴۵ درصد سپرده های بانکی استان بوشهر به تسهیلات اختصاص می یافت، اینکه در آخرین گزارش بانک مرکزی این شاخص به ۵۸ درصد رسیده، اتفاق رو به جلو و امیدوار کننده ای است و نشان می دهد مطالبه گری ها نتیجه بخش بوده است.

اما نکته قابل تامل اینجاست که همچنان بانک های استان بوشهر در شاخص پرداخت تسهیلات ۲۲ درصد پایین تر از میانگین کشوری می باشند و همچنان بوشهر در بین سه استان پایانی قرار دارد.

از این رو ضروریست استانداری بوشهر درخصوص بهبود شاخص مصارف به منابع بانک های بوشهر حساسیت خود را افزایش دهد تا شاهد افزایش میانگین تسهیلات پردازی در استان باشیم، اقدامی که از نظارت موثر و کارشناسی بر عملکرد بانک های دولتی و خصوصی قابل دسترسی است.

قطعا استاندار با اختیاراتی که دارد، می تواند از اقدام برخی بانک ها برای انتقال سپرده های جذب شده در بوشهر به استان های دیگر و پایتخت جلوگیری کند تا این همه مردم عادی برای وام های خرد و واحدهای تولیدی برای گرفتن تسهیلات موردنیاز خود توسط بانک ها سنگ قلاب نشوند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=18339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.