• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
5
مدیر عامل پتروشیمی زاگرس در پنجمین سمینار متانول ایران:

دخل و خرج صنعت متانول با هم نمی خواند/ در سال رشد تولید، باعث کاهش تولید شدند/ ارزآوری ۳ میلیارد دلاری صنعت متانول برای ایران/ وزارت نفت هنوز مصوبه هیات دولت را ابلاغ نکرده!/ برنامه ریزی برای تغییر سوخت کشتی ها به متانول

  • کد خبر : 18346
  • 30 مهر 1402 - 19:32
مدیر عامل پتروشیمی زاگرس گفت: فریاد زدیم این نوع تعیین نرخ خوراک گاز، حیات پتروشیمی ها را به خطر انداخته؛ دخل و خرج ها با هم نمی خواند و حساب ها مسدود شده است، این وضعیت به ارزآوری آسیب وارد می کند.

آوای بوشهر؛ مدیر عامل پتروشیمی زاگرس گفت: فریاد زدیم این نوع تعیین نرخ خوراک گاز، حیات پتروشیمی ها را به خطر انداخته؛ دخل و خرج ها با هم نمی خواند و حساب ها مسدود شده است، این وضعیت به ارزآوری آسیب وارد می کند.

به گزارش آوای بوشهر؛ متین دیداری در پنجمین سمینار متانول ایران که به میزبانی پتروشیمی زاگرس برگزار شد با ابراز نگرانی از وضعیت شرکت های پتروشیمی متانول ساز اظهار داشت: نزدیک به ۱۷ ماه است که نرخ سرویس های جانبی تعیین نشده و از سویی نرخ خوراک گاز هم که با مصوبه هیات دولت به روند فرمولی بازگشته هنوز توسط وزارت نفت ابلاغ نشده که شرایط سختی را برای شرکت های تولید کننده متانول ایجاد کرده است.

وی به وضعیت تولید متانول در سطح جهان پرداخت و افزود: هم اکنون میزان تولید متانول جهان، ۱۱۶ میلیون تن در سال است و ۶۴ درصد تولید این محصول از زغال سنگ، ۲۳ درصد از متان یا گاز طبیعی و مابقی از سایر خوراک هاست.

مدیر عامل پتروشیمی زاگرس یکی از خطرات جدی پیش روی صنعت پتروشیمی را افزایش ۳۰ درصدی تولید متانل طی ۱۰ سال آینده دانست و یادآور شد: در صورت وارد شدن طرح های تولیدی جدید متانول، بازار جهانی با مازاد عرضه مواجه می شود و در ایران هم تا پایان سال ۱۴۰۲ ظرفیت اسمی تولید متانول ایران  14 میلیون تن در سال است که تا سال ۱۴۰۶ با راه اندازی طرح های جدید، به ۲۸ میلیون تن می رسد که ۶ میلیون تن مازاد عرضه در کشور را شاهد خواهیم بود.

متین دیداری سهم شرکت های متانولی از صادرات و ارزآوری برای کشور را حدود ۲۰ درصد برآورد کرد و گفت: شرکت های متانولی ایران، حدود ۳ و نیم درصد، کل صنعت پتروشیمی حدود ۸ و نیم درصد و کل صنعت کشور حدود ۱۳ و نیم درصد گاز استخراج شده میادین گازی را مصرف می کنند.

وی به محرومیت ایران از برخی بازارهای بزرگ مصرف جهان چون کره جنوبی، هند و اروپا به دلیل تحریم های ظالمانه اشاره کرد و افزود: در گذشته یکی از مشکلات جدی در فروش متانول شرکت های ایرانی، تعیین نرخ های تحریمی و غیر تحریمی بود که برخی بازارها به بهانه تحریم ها به شرکت های ایرانی تحمیل می کردند و متانول را با کاهش ۲۰ درصدی قیمت جهانی خریداری می کردند که با تلاش هایی که در زاگرس انجام دادیم امروز متانول را به قیمت واقعی به بازارهای متقاضی صادر می کنیم هر چند با وجود تلاش های زیادی که انجام شده هنوز از بازارهای بزرگ مثل کره، هند و اروپا به دلیل تحریم ها، محروم هستیم.

دیداری به وضعیت صادرات و ارزآوری شرکت های پتروشیمی و تولید متانول هم پرداخت و گفت: صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۱،  91 و نیم میلیون تن محصول در سال تولید کرده که ارزش صادراتی این محصولات، ۱۶ میلیارد دلار بوده است. سهم صنعت متانول کشور هم از صادرات متانول، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن، در سامانه نیما عرضه شده که سهم صنعت متانول از سهم ارزآوری در سامانه نیما را به ۱۵ درصد و ۲۰ درصد ارزش صادراتی رسانده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت متانول کشور و لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای رفع این چالش ها تصریح کرد: نزدیک به ۱۷ ماه است که نرخ سرویس های جانبی تعیین نشده و از سویی نرخ خوراک گاز هم که با مصوبه هیات دولت به روند فرمولی بازگشته هنوز توسط وزارت نفت ابلاغ نشده که شرایط سختی را برای شرکت های تولید کننده متانول ایجاد کرده است.

دیداری امکان سنجی تولید محصول و توان برنامه ریزی را لازمه موفقیت صنعت دانست و افزود: نرخ خوراک گاز تحویلی به پتروشیمی ها با قیمت جهانی گاز تحویلی به همین صنعت در جهان تفاوت معناداری دارد و افزایش های شدید قیمت خوراک در سال های اخیر، شرایط را برای تداوم حیات صنعت متانول کشور دشوار ساخته است.

مدیر عامل زاگرس اضافه کرد: گاز بهای پرداختی پتروشیمی زاگرس در سال های ۹۷ و ۹۸ ، حدود ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان در سال بود در حالی که متانول در همان بازه زمانی ۴۵۰ تا ۵۵۰ دلار به فروش می رسید. امروز صورتحساب گازبهای پتروشیمی زاگرس ۲۲۰۰ میلیارد تومان به ازای هر ماه رسیده در حالی که متانول با قیمت ۲۷۰ دلار صادر و به فروش می رسد.

دیداری با انتقاد از برخی محافل که معتقدند تولید متانول در کشور، صرفه اقتصادی ندارد و باید گاز را به صورت مستقیم صادر کرد گفت: همان کسانی که امروز از عدم صرفه اقتصادی تولید متانول برای کشور می گویند خود مجوز شرکت های تولید متانول را صادر کرده اند و امروز یکی از افتخارات صنعت متانول کشور این است که ارز حاصل از صادرات را ظرف ۳۰ روز وارد کشور می کنیم در حالی که چنین امکانی برای صادرات گاز وجود ندارد.

وی صنعت پتروشیمی را همراه و همگام دولت دانست و تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در راستای شعار سال ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر رشد تولید و کاهش تورم، تمام تلاش خود را برای کمک به اشتغال و تامین ارز مورد نیاز کشور کرده است و بسیاری از سهام داران و صاحبان صنعت پتروشیمی هم از اقشار مختلف جامعه اعم از بازنشستگان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و فرهنگیان عزیز هستند.

مدیر عامل پتروشیمی زاگرس با تاکید بر اینکه سند بالادستی صنعت پتروشیمی، دستورات و منویات رهبر معظم انقلاب است یادآور شد: برخی سیاست های غلط، در سال رشد تولید و کاهش تورم، باعث کاهش تولید پتروشیمی ها و به تبع آن کاهش ارزآوری می شود که امیدواریم این وضعیت اصلاح شود. در گذشته به تولید کننده جوایز صادراتی داده می شد امروز اگر عوارض را پرداخت نکنیم اجازه صادرات نمی دهند.

متین دیداری به راهکارهای برون رفت از چالش های پیش روی صنعت متانول به ویژه در موضوع عرضه مازاد متانول در ایران و جهان هم اشاره کرد و گفت: اختلاط در بنزین و اتان افزایی و کمک به کاهش مصرف بنزین کشور، تولید کشتی با قابلیت مصرف سوخت متانول که هم اکنون در پتروشیمی زاگرس، پژوهش بر روی تغییر نوع مصرف موتورهای کشتی های موجود کشور آغاز کرده ایم، هماهنگی در نرخ هزینه های حمل و فروش و تعیین نرخ های متناسب خوراک و سرویس های جانبی را از راهکارهای مهم برون رفت از چالش های پیش روی صنعت متانول کشور دانست.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=18346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.